Ra ra ra, wat word het?

tuoh

Oud hout
jan pranger zei:
Dan zou ik er een pers van maken, alleen hij wordt niet gebruikt voor het primaire doel waarvoor ie gemaakt is wordt aangegeven, dus dan maar een toestel om poelies en asjes los te trekken, of toch.....
vr.gr. Jan Pranger.
Tot 10/11 sept. bij goed weer???

Hallo Jan,

kom je ons een bezoekje brengen vanuit het hoge noorden?
Alleszins van harte welkom. De mosselen staan klaar :D

Mvg,

André
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ha een in hoogte verstelbaar zitkrukje. Om het werk aan de werkbank iets minder inspannend te maken
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Zou het een car worden om de boot op te zetten ?
Zie de twee grote "wielen" als de wielen van de car en de kleine wieltjes als de rollertjes die tegen de romp komen als geleiders .

Als ik het goed heb wil ik wel een heeeeeeeel klein prijsje voor het gehele forum enne dat is iets wat geheel niets kost en ongeveer 4 seconden duurt !!!
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
een verder verslag in foto's van hoe het gaat worden lijkt me een goede hoofdprijs. :)
Ik volg je werkstukken altijd met bewondering.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Toch wil ik een klein prijsje bedingen voor het gehele forum !!!!

Een klein onschuldig kiekje van Touh op het smoelen boek ! duidelijker als het geen wat er nu op staat !!!! :mrgreen:
 

tuoh

Oud hout
@ Jan, dat fotoverslag komt er, maar eerst heb ik nog wat klassieke klussen die dringender zijn, een vast raam, een buitendeur, en een kwartdraaitrap.

@ rendew, in vier seconden moet het wel lukken om aan je dwingende eis te voldoen :D :D :D zal eens zoeken in mijn albums.

Mvg,

André
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
André,

Zijn er eigenlijk nog plaatsen waar je de stiel kan leren zoals jij het geleerd hebt? Je doet alles : van boot tot raam....en nog redelijk snel ook heb ik de indruk.

Groeten,

Geert
 

tuoh

Oud hout
Geert zei:
André,

Zijn er eigenlijk nog plaatsen waar je de stiel kan leren zoals jij het geleerd hebt? Je doet alles : van boot tot raam....en nog redelijk snel ook heb ik de indruk.

Groeten,

Geert

Geert,

dat is tegenwoordig een groot probleem, het technisch onderwijs evolueert meer en meer naar louter beroepsschool, en dat is zeker geen vooruitgang. Het peil van de opleiding ligt tegenwoordig behoorlijk laag (in België toch) enige uitzonderingen daar gelaten. De vakkennis in veel bedrijven is tegenwoordig ook ondermaats :cry: Er is te weinig instroom van voldoende gemotiveerd en geschoold personeel.

Zo heb ik indertijd les gevolgd aan een technische school, waar we naast een opleiding schrijnwerk en meubelmakerij ook een hoge dosis mechanica en meetkunde (driehoeksmeetkunde) te verwerken kregen.
Hoeken uitrekenen op een vodje papier is nu dan ook geen probleem, al dachten we er op dat moment wel anders over :mrgreen:

Maar de echte opleiding kreeg ik mee in de bedrijven waar ik gewerkt heb, daar waren toen nog meer dan voldoende vakmannen aanwezig om de stiel te leren in de praktijk. Zo was mijn eerste werkgever nog een vakman van de oude stempel, een afkortzaag was nieuwerwets en kwam er niet in, nee gastje, gebruik je handzaag maar. Nou, dan leer je wel zagen, schaven, met haalmes en dissel werken, etc. Die man had wel een grote boomzaagmachine staan waar we in de wintermaanden onze eigen stammen zaagden, Eik, Populier, Iep, PLataan, Beuk, etc... Dan leer je hout door en door kennen.

Zo heb ik door de jaren heen een schat aan ervaring opgedaan, van een dissel naar een CNC machine in dertig jaar :D
Nu is het gekke aan ervaring dat je op den duur alles kan maken, je moet het maar éénmaal zien en je begint eraan. Er zijn altijd wel raakvlakken met wat je al gemaakt hebt, niks is totaal vreemd. En hout blijft hout, wat je er ook van maakt, het basismateriaal veranderd niet.

De snelheid van werken komt dan ook door de opgedane ervaring in de loop der jaren, je doet het bij wijze van spreken met je ogen toe. Ik heb in de loop der jaren honderden ramen, deuren, trappen, daktimmers, kasten, etc. gebouwd, dat word op den duur een automatisme, alle relevante afmetingen van profielen, mogelijke pijnpunten, etc. het zit allemaal in je hoofd.
Hetzelfde gebeurt er nu de laatste tien jaar, gestart in de scheepsrestauratie kom je terug dat zelfde materiaal (hout) tegen, in plaats van rechte planken zijn het nu geplooide, maar het hout blijft reageren als hout, dat is altijd al een constante geweest, dat voelt dan ook vertrouwd aan.

Dus de enige adequate opleiding is tijd, tijd om ervaring op te doen, en constant op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op beroepsvlak (machines, technologie, materie) Het enige nadeel van dit alles, je word ook ouder :cry: en dat is minder leuk.


Mvg,

André
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik werk op een school, en ik kan getuigen dat het niveau erg laag ligt.
Wat wil je, als het merendeel van de leraren zelfs geen beitel haarscherp krijgt...
Wat volgens mij vooral gemist wordt is de basis.

Werken met handgereedschap geeft je een veel beter inzicht in de materie, daar ben ik in de laatste jaren wel achter gekomen.
Heb een opleiding als cnc-programmeur gevolgd, enkele jaren geleden, maar miste de voeling met de materie, het hout.
Een cnc-machine bedienen in een groot bedrijf is al helemaal zoutloos te noemen, eigenlijk hoef je niks meer van de stiel te kennen, 't is bijna fabriekswerk.

Blij dat er hier steeds mensen zijn die hun opgedane kennis willen doorgeven, het is de enige manier om het vakmanschap te handhaven.

Ik denk, dat als je passie voor hout groot genoeg is, je van overal wel iets oppikt dat je kan gebruiken.
Openstaan voor kennis, en oefenen, oefenen en nog eens oefenen;-)

Bedankt, Forum! ;)
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
andre, geef Jan toch maar ne lekkere Duvel Weet hij ineens ook wat lekker bier is!

Zelfs hier in het hoge noorden is dit lekkere bier inmiddels al doorgedrongen :) Tuoh hoeft het niet op zich te nemen de import van Duvel naar Groningen te organiseren, ik gloei nog steeds van de eeuige roem :D
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
tuoh zei:
Dus de enige adequate opleiding is tijd, tijd om ervaring op te doen, en constant op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op beroepsvlak (machines, technologie, materie) Het enige nadeel van dit alles, je word ook ouder :cry: en dat is minder leuk.


Mvg,

André

Maar wel fantastisch dat je zo wat van al je kennis weer over kunt dragen op collega houtbewerkers die je nog nooit gezien hebt! Dit is ook een geweldig leuke posting, waarvan ik het begin helaas moest missen. Ze hebben hier in onze wijk nieuwe kabels gelegd voor telefoon en internet, en daarna alles verwisseld bij het opnieuw patchen. Bijna een week geen internet valt niet mee :shock: .
 

tuoh

Oud hout
Vandaag weer een stukje verder geraakt met de constructie, paar dagen geleden poten en onderring gedraaid, dus vandaag gaten boren om het boeltje te kunnen assembleren.

Dankzij de tekening wist ik de hoek al (75°) dus even een zweihaak op graden gezet en een schuin vlak geïmproviseerd op de kolomboormachine. Dat moet niet veel zijn, een blok op de juiste hoogte en klaar is kees. Wel even de plaats waar het blok komt afschrijven, verschuift dit blok dan veranderd ook de hoek, daarom even de juiste plaats aanduiden. Het is belangrijk dat het blok, en de centerlijn van het onderstel in één lijn ligt met de boorpunt, dan staat de desbetreffende poot haaks.

Met een fostnerboor (of iets dergelijks) de gaten geboord, vastklemmen van het werkstuk is niet nodig, deze boren gaan als een mes door de boter :D

Eens de gaten geboord alles eens samengebouwd, zien of alles klopt, daarna het kruisvormig middenstuk ineen gelijmd. Morgen kan dan het complete onderstel gelijmd worden.

Tot zover de werken aan de stoel,

André

Attached files
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dat wordt een mooie en handige kruk. Mooi ook om te zien hoe eenvoudig je (voor houtnoobs zoals ik) vraagstukken als 'hoe boor ik de gaten voor de poten in de juiste hoek?' oplost. Dat was n.l. iets wat ik me al meerdere malen heb afgevraagd. En de foto's erbij verduidelijken de tekst. Voor een pro zoals jij misschien gesneden koek, maar voor mij alwéér een eye-opener.
 

tuoh

Oud hout
En tenslotte een afgewerkt geheel, kunnen we vanaf morgen zittend aan het werk :D
Waar een schroefdraadspindel al niet goed voor is. Het krukje toch maar voorzien van vier wielen in plaats van de vijf voorziene, dat verdeelt mooier, en voor de stabiliteit maakt het niks uit. Dat was althans de uitkomst van een proefzitting :D

Het geheel heb ik afgewerkt met enkele laagjes lijnolie.
Bij een volgend krukje zou ik de sectie van de onderring wel lichter maken, nu is die 45mm x 70mm, maar er schort iets aan de verhouding vind ik, 45mm x 45mm zou beter geweest zijn. Dus weer een ervaring rijker.

Volgende week start ik met de bouw van een kwartdraaitrap, de houtsoort word Yellow Pine.


Mvg,

André

Attached files
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
dat is heel mooi geworden.

Grappig, je hebt vier wieltjes gebruikt, als die eerder op de foto met onderdelen hedden gestaan had ik nooit geraden dat je een krukje ging maken, want een draaistoel/krukje is het enige wat ik kan verzinnen waar vijf wieltjes onder zitten :-D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.