Peaktool voorloper no5_ mijn eerste schaaf

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Na lang wikken en wegen heb ik vandaag mijn eerste schaaf aangeschaft.. :D

Het was ook wel een rare situatie: een werkplaats vol met machines en elektrisch gereedschap, maar geen handschaaf... In eerste instantie had ik er ook echt geen interesse in, want als je Festool schaven en schuurmachines hebt, wat moet je dan nog met een schaaf? (was mijn gedachte)

Ook het onderhoud (slijpen en wetten) was voor mij een drempel. Na een aantal bezoeken bij Baptist (met een geweldig, degelijk, verhaal van Alex over het hoe en wat van handschaven; het veelvuldig lezen van allerlei bijdragen op dit forum, heb ik vanmiddag de knoop doorgehakt: op advies van Alex is mijn eerste schaaf geen blokschaaf, geen no4, maar een voorloper geworden (no5). Als starter kijk je wel naar Lie Nielsen, maar is voor mij echt een stap te ver. Het is nu een Peaktool geworden:







Naast de schaaf, heb ik gelijk een Japanse watersteen (korrel 1000 & 6000) + slijp/wethulp aangeschaft.



Direct uit de kist heb ik de schaaf geprobeerd op een ruw stuk douglas hout: tsjonge, wat een krullen! Het is geweldig om dit in je eigen werkplaats te produceren... Alex had al aangegeven dat het belangrijk is om de hoeken iets 'af te ronden', en ik merkte inderdaad dat het lastig was om het vlak glad te krijgen.

Nu voor het eerst wetten...
Steen in het water, beitel uit de schaaf in de houder. De steen op de ondersteuning en voorzichtig begint mijn eerste 'wet-actie'. Na het drogen en terugplaatsen weer schaven: ongelooflijk, wat een krullen!

(de schaaf en de krullen heb ik even op de zaagtafel gezet voor de foto)

Dat smaakt naar meer! :D

Wat ik nu mis, is een stevige werkbank, mijn Festool MFT is toch echt te licht voor lange halen...

Attached files
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Wat een mooi stuk gereedschap!

'k Hoop wel dat je je mes naar boven hebt gedraaid voor je je schaaf op het metalen blad van de machine zette, anders heb je een grove fout gemaakt;-)
Het mes moet echt ontzien worden, je bent beter dat je de schaaf op z'n zijkant legt telkens je ze neerlegt.

Wel heel mooie krullen, zo zonder enige schaafervaring;-)

Veel plezier ermee!

Groeten
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Dat is precies de schaaf die ik ook wil gaan halen, top nu ben ik er wel zeker van dat ik het moet kopen.

Ga je ook een shooting board maken?

veel plezier er mee.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
@Steven,

Oeps... :oops: dat had ik niet gedaan.. Wel voorzichtig neergezet, maar bedankt voor de tip! En inderdaad, een geweldig stuk gereedschap! De schuur ligt vol krullen. Ik moet alleen nog ontdekken hoe je zeker weet dat de beitel gelijkmatig onder de zool uitsteekt, ik merk dat er iets speling mogelijk is op het moment dat je de beitel + keerbeitel plaatst op de kikker. De combinatie beitel + keerbeitel kan iets van links naar rechts bewogen worden op de kikker, is dat normaal?


@ Henkie,
Ja, een shooting board ga ik zeker maken. Het is één van de toepassingen, waar deze schaaf ook geschikt voor is. Ik heb natuurlijk geen vergelijk, maar ik kan je deze schaaf zeker aanbevelen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dat die beitel iets kan bewegen is normaal zolang de kap nog niet vastgeklemd zit. Hij mag alleen niet wiebelen op de kikker, want dat zou betekenen dat de beitel niet goed op de kikker aansluit. Op het moment van plaatsen moet je de beitel gewoon even netjes in het midden van de mondopening zetten.

Om te zien of je beitel gelijkmatig uit de mond komt: inderdaad, kijken! Schaaf op de kop houden, van de neus naar de hiel kijken, en dan zie je de snede als een zwart streepje op de zool. Als dat links even dik is als rechts is het goed, bij een gekromde snede is het belangrijker dat het dikste stuk in het midden zit. Iets nauwkeuriger is om links en rechts te voelen of de punten van de beitel evenveel uitsteken. Het spreekt vanzelf dat je dat voorzichtig doet ;-) En de ultieme test: stukkie schaven en kijken of je krullen krijgt die links en rechts even dik zijn. Krullen ze rechtdoor is het goed, krullen ze naar links dan zijn ze rechts dikker en krullen ze naar rechts zijn ze links dikker.

Arthur
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Haha, nu je dat weet komt dit nooit meer voor;-)

Goeie uitleg, Arthur, enkel nog een kleine tip:
Als je naar een bleek vlak toekijkt, of naar het licht, zie je het mes het duidelijkst uit de zool steken.
Zo is een hele fijne regeling mogelijk.

Nog veel lol met schaven toegewenst!

Steven
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Je hebt daar een sjieke schaaf gekocht. Die slijphulp erbij is inderdaad ook heel verstandig. Wat is de schaafhoek eigenlijk, 45 graden ofzo? Ikzelf ben nl. voor de low angle gegaan.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
@ Arthur en Steven,
Dank voor de tips, ik heb ze toegepast. Het is even wennen, maar het werkt.

@ Mathieu,
Eén van de doelen voor de aanschaf, is het vlakken van verlijmde panelen en andere zaken. Hiervoor is de 5 meer geschikt dan de 4. Alex gaf nog meer redenen/voordelen aan, waarom de 5 een goede eerste aanschaf was, maar die heb ik niet paraat.

@David80

De slijphulp is ideaal. Op de verpakking staat aangegeven hoe je de slijphoek bepaalt/instelt. Ik overweeg om een soort aanslaghout te maken, om zo snel de beitel goed in de slijphulp te plaatsen. De schaafhoek is 30 graden.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
A new passion might have been born. Een paar jaar terug ook mijn eerste schaaf gekocht. Een moderne blokschaaf van Stanley. Nu heb ik er al een stuk of 11, waarvan 7 Veritas schaven.

De schaaf ziet er mooi uit.
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Ik heb een peaktool no6 besteld bij baptist , en als het goed is krijg ik hem morgen binnen.
Heb jij nog steeds schik van je no5?
 
D

DervishD

Guest
Quangsheng, ook wel bekend onder de naam Peaktool, Woodriver, Juuma en nog een paar andere namen maakt uitstekende schaven. Ik heb op workshopheaven.com de Quangsheng nummer 4 gekocht en deze staat qua kwaliteit op gelijke voet met Lie Nielsen en dat voor een derde van de prijs. Het bronzen blokschaafje van Lie Nielsen dat ik onlangs heb gekocht is een geweldig ding maar als Quangsheng hetzelfde model in brons zou hebben gehad zou ik die hebben gekocht. Waarom meer betalen voor dezelfde kwaliteit? Naar mijn mening is er op dit moment maar 1 fabrikant die onderscheidend bezig is en toch betaalbaar blijft en dat is Veritas.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Dat Peaktool logo op de schaaf, is dat een sticker? Ik mag hopen van wel, want dan kan ik die er meteen afpeuteren ;)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.