Mobiele afzuiging

Dirkhj

Actieve deelnemer
In afwachting van de levering van de draaibank morgenmiddag heb ik deze regenachtige donderdagmiddag besteed aan het maken van een mobiele stofafzuiging.
Dat ik moelijk iets kan weggooien had nu weer zijn positieve kant, Ik hoefde er de deur niet voor uit wat alle gebruikte materialen waren voorradig t.w.
3 Wielen van een afgedankte badminton tafel
Buizen 1" diam uit het frame van een stoel
Pantograaf van een 20 jaar geleden overleden telefoon stander en als voorbeeld een amechtig klein stofzuigertje want het nog steeds doet
Voor het serieuze werk plaats ik de grote werkplaats stofzuiger.
Het apparaat weegt niet veel en is makkelijk te plaatsen waar nodig zoals straks bij de beide draaibanken of bij de radiaalboormachine.
Het geheel is in hoogte verstelbaar van 75 tot 140 cm en heeft i.c.m verstelbare poot een reikwijdte van 110 cm

Attached files
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Een kleine slurf stof verdwijnt in de zuigmond en daaromheen gaat nog veel meer stof de werkruimte in. Om dit te voorkomen plaats ik de zuigmond dichterbij de beitel met het gevolg dat hij in no time met zijn mond vol krullen staat. Eigenlijk wisten we het al, dit systeem heeft bij een draaibank nauwelijks effect
Gisteren maar voor de, zie foto, makkelijkste oplossing gekozen.
Om het fijnstoffilter heb ik nog een stofzak geschoven met bovenin een gaatje voor het draaihandel.
De herrie valt mij 100% mee, het geluid komt meer van de luchtverplaatsing en de ritselende krullen door de nog veel te lange slang dan van de motor.
Het oude systeem is goed genoeg voor werk op Dremel formaat. Want de veiligheidseisen voor mijzelf stel ik hoger dan b.v.de arbowet dit doet, dus altijd oor,oog en adembeveiliging.( Bij het houtdraaien wel te verstaan)

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dirk, er hangt een best stuk hout in je draaibank !! Heb je ook ergens een fijnstoffilter hangen ? Deze is te koop maar valt ook zelf te bouwen (zie de berichten van Kor KiesVoorHout). Dit kan enorm schelen in de hoeveelheid fijnstof.
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Rick, wat er nu gebeurt grenst aan toveren.
Ik heb de stofzak weggehaald en daaronder zit het fijnstoffilter
Dus een stapje meer i.p.v. één minder zoals jij vermoedde.

Groeten, Dirk

Attached files
 

WR1944

Oud hout
@rené13, toen ik serieus hout ging bewerken dacht ik ook zonder stofzuiger toe te kunnen. En tot over je enkels in het zaagsel en krullen is natuurlijk reuze romantisch. Maar op een gegeven moment wordt je praktisch en ga je ernstig aan een stofzuiger denken.
Omdat m'n eerste twee aankopen Festool materiaal was kwam ik voor een stofzuiger ook bij dit merk terecht. Het werd een MINI en toen ik in de USA weer begon met het aanschaffen van powertools (weer Festool) zat er bij m'n eerste aanschaf de MINI. Ik had er wel van geleerd. En nu met m'n home-made cyclone er op wordt het nog beter, nauwelijks zakken wisselen.
Afgezien van het merk kan ik je een stofzuiger zeer nadrukkelijk aanbevelen. Als je eenmaal begint te verspanen en je ziet een nagenoeg schone vloer en werktafel kan je je niet meer indenken dat je dacht het zonder te kunnen.
 

WR1944

Oud hout
Met zo'n diameter moet je je katten en cavia's goed in de gaten houden. :D Met de 27 mm slang van de Festool MINI kan ik met wat ik verspaan goed uit de voeten, zelfs het wat grovere spul van de vloer kan ik goed opzuigen. Een enkele keer slibt de rubberen tuut aan de gereedschapkant dicht of de bocht op de zuiger maar dat is makkelijk te verhelpen. En natuurlijk is een grotere zuiger met een grotere slang sneller en meer capabel om de krullen op te zuigen. Het is net waar de grens voor jezelf legt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ik kom met mijn festool ct26 en 27mm slang niet uit de voeten met houtdraaien. Deze slang verstopt te snel. Gelukkig ben ik ook in het bezit van de 35mm slang en een permanent stofzak (deze kan je legen en dan weer gebruiken) want binnen 5 minuten zit de zak vol. Een 50mm slang is voor grof werk wel makkelijk maar voor gebruik aan de meeste machines een onding.
 

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
als dit niet de HBM 100 Profi is, eet ik mijn schoen op.. http://www.hbm-machines.com/product...tallaties/hbm-100-profi-stofafzuiginstallatie
Ik overweeg ook sterk om deze aan te schaffen, Het ziet er zo groot uit, en ik was bang dat het veel herrie maakt, maar jij geeft dus nu aan dat dat wel meevalt, je staat nu dus niet met gehoorbescherming te draaien?

Ik heb veel zitten zoeken naar 2'hands afzuig installaties, al die bedrijven die failliet gaan.. maar voor 300 euro alles nieuw en compleet.. vind het bijna niet op internet..

Het is al 3 jaar geleden dat iemand heeft gereageerd op deze post, toch hoop ik op reactie, maakt mijn aankoop motivatie wat makkelijker :)
 
A

Athanor

Guest
Ja dat is hem! Deze zal voor jouw doel vast goed werken, als je hem in de toekomst maar niet aan een vlak/vandiktebank koppelt, want dan zal de capaciteit je mogelijk tegenvallen. Daar is zijn grote broer beter geschikt voor.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.