MDF met handschaaf?

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Sinds kort heb ik een shooting board gemaakt en ben er helemaal lyrisch over. Nu wil ik hem eigenlijk ook gaan gebruiken voor MDF paneeltjes. Wat iemand of dit te doen is met de handschaaf, of sloop ik 'm dan?
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Op zich kan je MDF wel schaven, maar je krijgt alleen stof ipv schaafsels. Ook zal de beitel niet lang scherp blijven vanwege de lijm in MDF.

Ik heb voor de grap zelfs een lamel geschaafd op mijn futselplank. Ik kan je zeggen dat deze lamel super glad voelt aan de onderkant :) Redelijke zinloze aktie van mij, maar leuk om te zien dat je van alles kan met een schaaf en een futselplank.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Sja zon futselplank icm. met een handschaaf is toch wel het handigste stuk gereedschap dat ik ooit heb gebruikt. Je vraagt je af hoe je ooit zonder hebt gekund...

Vandaag multiplex van 18mm dik op de futselplank gedaan. Volgens mij is het idd. de lijm die erin zit waar het A2 staal niet blij mee is. -> edge failure en binnen notime bot. En zoals Mikie ook aangeeft, zal dat met MDF ook het geval zijn.

Dus man-made plaatmateriaal is komt voorlopig even niet in de buurt van de handschaaf bij mij. Toch is dat jammer en zouden fabrikanten als Veritas, Lee Nielson, etc. eigenlijk met hardmetaal ingelegde schaafbeitels moeten komen want er is dus zeker een toepassingsgebied voor.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb vorige week nog 18mm multiplex met een originele Record beitel gedaan en die had er weinig problemen mee. Stoot je niet te hard met de beitel tegen de rand van je werkstuk? Het helpt als je dat randje vooraf een beetje schuin afschaaft.

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.