Zelfgemaakt messing schaafhamertje + handleiding

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan een klein messing hamertje, bedoeld voor het instellen van houten schaven. Ik ben zelf erg tevreden met het eindresultaat.

image.php


Als bijlage heb ik een handleiding toegevoegd, die stap voor stap beschrijft hoe je een dergelijke hamer kunt maken.

Attached files Het maken van een kleine messing hamer.pdf (8.1 MB)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Wilco

Het is altijd weer een plezier om jouw eigengemaakte nieuwe gereedschap te zien. Deze ga ik bewaren en zeker ook een keer maken.

Bedankt voor het plaatsen
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Yep, mooi project. Misschien is het wel handig om de foto's rechtstreeks op het forum te plaatsen. Maakt het geheel wat makkelijker.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
SamPonette zei:
erg duidelijke handleiding en mooi eindresultaat!

al is het handvat misschien iets lang naar mijn gevoel?

Bedankt voor je compliment Sam! Wat betreft de lengte van het handvat, dat valt opzich nog mee. De kop van de hamer is erg klein, dus de verhoudingen zijn een beetje zoek. Het handvat moet echter wel groot genoeg blijven om prettig in de hand te kunnen liggen.

armadaman zei:
Hallo Wilco

Het is altijd weer een plezier om jouw eigengemaakte nieuwe gereedschap te zien. Deze ga ik bewaren en zeker ook een keer maken.

Bedankt voor het plaatsen

Jij ook bedankt Hugo! Ik ben blij dat je enthousisast bent, daarvoor heb ik de handleiding immers geschreven?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
rickkoorman zei:
Yep, mooi project. Misschien is het wel handig om de foto's rechtstreeks op het forum te plaatsen. Maakt het geheel wat makkelijker.

Tsja Rick, 30 seconden wachten en je hebt de complete handleiding op je harde schijf staan. Dat kan de moeite niet zijn toch? ;) Het afzonderlijk uploaden van zoveel foto's kost nogal wat tijd, dit is slechts één download, en dus gemakkelijker.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
SamPonette zei:
henkverhaar zei:
Mooi. Ik heb de mijne gewoon uit hout gemaakt, met een bubinga kop...
heb je daar toevallig een foto van?

Toevallig niet, maar ik kan er wel eentje maken natuurlijk. Verwacht niks verfijnds, het is gewoon een Q&D gebruiksvoorwerp, met dit keer de nadruk op het gat voor de steel, om dat nou eens echt gecentreerd en in lijn te krijgen...
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
dat zou erg fijn van je zijn :)

Nee ik ben vooral nieuwsgierig naar de vorm. Gereedschap hoeft voor mij niet mooi te zijn, enkel functioneel. valt het wel weer mee dat de meeste zuiver functionele voorwerpen ook een zekere schoonheid bezitten. En omdat ik zelf al liep te denken aan een klein hamertje voor de schaafbeitel... en ik heb vooral hardhout liggen en geen messing. Nou ja, je snapt het wel denk ik ;)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Yep. Ik zal proberen vanavond een plaatje te schieten.



Let niet op het uiterlijk - het was een Q&D hamertje, omdat ik mijn vorige hamertje enigzins vernaggeld had met wat tuinarbeid; het voornaamste doel was om het gat voor de steel op de juiste plek te krijgen, en dat is naar behoren gelukt, met de tip van Wilco: eerst een gat boren in een zijkand van een precies vierkante regel, precies in het midden, daarna gecentreerd inspannen en kop draaien. De kop is gemaakt van bubinga, hard en redelijk zwaar. De steel van het eerste taaie hout dat ik in een juiste vorm kon vinden in mijn voorraad; purperhart. De kleurcombinatie is niet om over naar huis te schrijven, maar daar was het dan ook niet om te doen. De steel is gewoon in de kop gelijmd; er komen geen grote krachten op te werken. Je kunt natuurlijk een doorgaand gat maken en de steel met een wig vastzetten. Ook kun je de steel een fraaiere of meer ergonomische vorm geven...

Attached files
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
he, bedankt voor de moeite. Het ziet er idd erg apart uit :) En eigenlijk ook anders dan ik had verwacht. Ik zat zelf evt te denken om een hamertje te draaien. Zo'n rond exemplaar dan. Maar misschien is dat toch niet zo geschikt om een schaafbeitel af te stellen..
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Nog even een update wat betreft dit topic.

Tegelijkertijd dat ik hier mijn nieuwgemaakte messing hamertje poste, had ik hem ook op lumberjocks gezet. Ik kreeg daarop aardig wat positieve reacties, en enkelen zeiden dat ze het jammer vonden dat de tutorial niet beschikbaar was in het Engels. Toen heb ik een van de Amerikaanse leden daarvan gevraagd of hij me wilde helpen met de vertaling. Ik zou de tekst zo goed mogelijk vertalen, en aan de hadn daarvan zou hij het nakijken op fouten. En zo gezegd zo gedaan. Ik vind het hartstikke gaaf dat mijn tutorial nu opeens beschikbaar is voor veel en veel meer mensen. Echt gaaf!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.