Festool Mobiel Houtbewerkings Tafel.

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Beste houtvrienden,

Ik lees dat best veel mensen op dit forum een Festool zaag/frees tafel hebben, net zoals ik.
Ik moet zeggen dat ik van alle zagen die ik geprobeerd heb dat ik dit toch nog steeds
1 van de betere en secuurdere zaagtafels is.
Ik gebruik de Festool tafel alleen hobbymatig en alleen in mijn eigen schuur, hij wordt dus niet
meegenomen op een klus.
Als ik dan de tafel zie staan, met zijn uitbreiding naar voren en naar de zijkant, dan vind ik dat er
meer uit de tafel is te halen. Onder de tafel kan je bv niets kwijt, hij neem dus ongebruikte ruimte
in en ik mis toch nog werkruimte op de zaagtafel.
Misschien ben ik een zeur hoor, maar als ik de zaag tafels bv in Amerika zie dan hebben ze links en
rechts lekker veel ruimte om op te werken en de tafels zijn ook soms makkelijk verplaatsbaar door
wieltjes onder de tafel te monteren.
Na veel zoeken kwam ik een heel mooi doordacht systeem tegen, tenminste dat vind ik.
Je heb veel werkruimte, je heb veel bergruimte, makkelijk verplaatsbaar, de tafel heeft eigenlijk 2
etages waar op je verschillende machines kwijt kan.
Je kan de tafels ook in een L-opstelling neerzetten, dan heb je helemaal een mooie werkruimte en ze,
indien gewenst, na de werkdag weer terug zetten.
Als je een beetje fantasie heb dan moet je er ook een Festool zaag tafel in te verwerken zijn.
Misschien draaf ik door hoor, maar ik vond het een hele mooi opstelling, ik hoop binnenkort
ook de Sketchup tekening van de tafel te krijgen. Als er ooit een wonder gebeurt en er wordt wat
gevonden voor mijn ziekte, dan ga ik heb ook proberen te maken (ziet er voorlopig niet naar uit)
maar ik wilde het jullie niet onthouden, misschien doe ik er iemand een plezier mee.
Misschien is iemand zo lief om er tegen een (geringe :) betaling één voor me te maken :)
Uiteraard alle dank voor de ontwikkelaar van de tafel en als er iemand misschien ooit zoiets gaat
maken, stuur of plaats een fotootje.

Groetjes Schummie.

werktafel_1.jpg


werktafel_2.jpg


werktafel_3.jpg


werktafel_4.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
dás inderdaad een mooi systeem. zou ook wel wat voor mij zijn(heb nu alles opgeslagen in de oude kastenwand van oma). als je de tekening hebt wil je die mij ook toemailen?

als ik besluit de kasten te maken dan zou ik er net zo goed meer kunnen maken

groetjes

rick
 

wouter

Nieuw lid
11 dec 2008
21
0
Inderdaad een erg handig systeem. Mijn werkplaats is ook niet al te groot en ik was al aan het denken om een mooie nieuwe werktafel te maken. Dacht dat ik er uit was over hoe en wat maar ga nu weer nadenken.
Mocht u de tekening hebben zou u hem dan ook naar mij toe willen mailen..?

Groet Wouter
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wat zo aantrekkelijk is van dergelijke setups is dat het allemaal superrecht is. Dat is met die Festool basis wel anders. Ik heb nog de oude basis set met een extensie. Het was iedere keer lastig het gehele oppervlak echt recht te krijgen tenzij je een supervlakke vloer hebt.... Ik heb al eens alle bouten losgedraaid en op een vlakke blad gelegd om alles eer aan te draaien. Dat hielp al enorm. Blijf alleen iedere keer kloten met die vloer en die ene extra poot...

Om nu een hele festoolbasis tafel in zo'n kast te verwerken gaat een beetje ver. Maar de inlegplaten van het basis systeem, daar moet zeker wat mee te doen zijn in zo'n kast!
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
je kan ook de poten van de Festool tafel afdraaien en dan op de korte poten zetten,
dan sta al een stuk rechter en steviger. En dan kan je de Festool tafel er ook zo ongeveer
in plaatsen als de zaagtafel in het ontwerp, deze is ook los.
Bij de nieuwe uitvoering van de Festool tafel is het frame ook meer één geheel dan in vergelijking
van de oude uitvoering.

Groetjes Schummie.

Nieuwe uitvoering

CMS_V-groove.jpg
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
De hele basis set erin zetten is ook een optie en dan hoef je de poten er nieteens af te halen want die kan je inklappen...

Als je alleen met de basis inlegplaten wil werken dan kan je gewoon een oude Festo basis op de kop tikken om de profielen te gebruiken. Immers de oude basis platen passen prima in de nieuwe basis versie. Er is een uitzondering en dat is de oude basis 1a met trekzaag inrichting, die past niet in de nieuwe basis, maar kan uiteraard wel passend gemaakt worden in een verrijdbare stationaire setup.
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Beste houtvrienden

Wel leuk om zo een beetje plannen te maken, iedereen heeft misschien wel een leuke inbreng.
Het zou helemaal mooi zijn als je de profielen had van Festool, die bv van de Multifunctionele
tafel MFT 3
Deze profielen kan je dan aan de buitenzijde van de zaag/freesmodule monteren, zo kan je ook
de Festool hoekaanslag, en wanneer aanwezig, de lengte aanslag blijven gebruiken.
Tussen de zaag en freesmodule kan je of aluminium of de mdf platen met gaten van Festool gebruiken,
dan zou je ook gebruik kunnen maken van de modules van de Multifunctionele tafel MFT 3 van Festool.
Maar die mdf platen met gaten zou je ook kunnen bevestigen op de boventafel, de tafel waar de
afkortzaag op staat.
Zo zijn er een heleboel ideeën mogelijk en misschien kunnen we elkaar wel helpen.

Voor degene die de Sketchup tekening van "onze" zaag/freestafel wil hebben, geef mij even een mailtje.
Is er iemand die heel goed is in Sketchup?

Groetjes Schummie
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Misschien is het toch slimmer om er een ander (lees: beter) aanslag systeem op te zetten. Festool aanslag systeem is best wel oké maar het kan volgens mij nog veel beter (nagenoeg nul deflectie).
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Interessante 'discussie'.

Is het een idee om bijvoorbeeld een Sketchup tekening te plaatsen, waarbij een ieder zijn eigen ideeën inpast, zodat er uiteindelijk een 'woodworking-tafel' ontstaat?

Op dit moment gebruik ik de MFT (2), waarbij ik het onderstel heb vervangen voor een houten versie, inclusief wielen. Voordeel is de verplaatsbaarheid, gelijke hoogte met de CS 70 zaagtafel en het gebruik van de ruimte onder de tafel. Ik had het idee om onder de tafel een ladeconstructie te maken voor systainers, maar nu ik meer ruimte ga krijgen laat ik dit idee voor wat het is.

Overigens moet het volgens mij mogelijk zijn om een bovenblad zelf te maken van MDF. Ik heb alleen nog geen goed idee hoe je snel en nauwkeurig de gaten kan aanbrengen. Wellicht met bovenfrees icm lineaal?

We blijven verder denken..
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Beste vrienden,

dit zijn de Sketchup tekeningen die ik van die Amerikaanse meneer heb gekregen.
Deze tekeningen hebben als leidraad gedient voor de werktafel op de eerste pagina.
Wie geïnteresseerd is, geef even een PM.

Schummie.

werkt_sketch_1.jpg


werkt_sketch_2.jpg
 

wesley

Nieuw lid
5 mrt 2008
9
0
De profielen van MFT/3 CS 50 CS 70 CMS zijn op vaste lengtes los verkrijgbaar :D via de festool dealer natuurlijk
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Beste lezers,

ik ben nog steeds bezig om mijn Festool zaag/freestafel in een wat grotere tafel te bouwen.
Het lijkt me heerlijk om wat meer bewerkings ruimte te hebben en dat hij makkelijk verplaatsbaar is
en dat je de ruimte onder de zaagtafel wat beter kan benutten, altijd ruimte gebrek.
Dus ik ben nog steeds aan het rondkijken of ik wat moois kan vinden, zelf maken kan ik voorlopig
toch nog niet.
Maar misschien hebben jullie ook wel een zaagtafel waarbij je zoiets zou willen.
Ik wilde jullie op de hoogte houden met de dingen die ik weer gevonden heb, dus bij deze.
De eerste afbeelding heeft een zaag en frees in gebouwd en een gedeelte om te schuren, hierbij
wordt het schuursel gelijk weg gezogen. Ik heb deze schuurtafels al meer gezien, best handig.

TableSawCabinet1.jpg


TableSawCabinet2.jpg


woodstore_2048_173416235


Ik vind deze laatste wel erg mooi.

Groetjes Schummie
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
schummie

dit is inderdaad een erg mooie oplossing. ik moet binnenkort toch mijn werkplaats aanpakken aangezien ik nu meer plek nodig heb om alle machines kwijt te kunnen. ga "waarschijnlijk" toch de festool precisio 55 aanschaffen.

tot mails

rick
 
A

Athanor

Guest
rickkoorman zei:
ik moet binnenkort toch mijn werkplaats aanpakken aangezien ik nu meer plek nodig heb om alle machines kwijt te kunnen.
"Ook gij Brutus!"
Dit komt me bekend voor...... Als ik het goed begrijp schaar jij je binnenkort onder de forumleden die hun werkplaats uitbreiden, veranderen of herordenen. Ik ben benieuwd naar je plannen; hou ons op de hoogte s.v.p. Succes met je plannen!
Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.