Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Festool Mobiel Houtbewerkings Tafel.

Beste houtvrienden,

Ik lees dat best veel mensen op dit forum een Festool zaag/frees tafel hebben, net zoals ik.
    Ik moet zeggen dat ik van alle zagen die ik geprobeerd heb dat ik dit toch nog steeds
    1 van de betere en secuurdere zaagtafels is.
    Ik gebruik de Festool tafel alleen hobbymatig en alleen in mijn eigen schuur, hij wordt dus niet
    meegenomen op een klus.
    Als ik dan de tafel zie staan, met zijn uitbreiding naar voren en naar de zijkant, dan vind ik dat er
    meer uit de tafel is te halen. Onder de tafel kan je bv niets kwijt, hij neem dus ongebruikte ruimte
    in en ik mis toch nog werkruimte op de zaagtafel.
    Misschien ben ik een zeur hoor, maar als ik de zaag tafels bv in Amerika zie dan hebben ze links en
    rechts lekker veel ruimte om op te werken en de tafels zijn ook soms makkelijk verplaatsbaar door
    wieltjes onder de tafel te monteren.
    Na veel zoeken kwam ik een heel mooi doordacht systeem tegen, tenminste dat vind ik.
    Je heb veel werkruimte, je heb veel bergruimte, makkelijk verplaatsbaar, de tafel heeft eigenlijk 2
    etages waar op je verschillende machines kwijt kan.
    Je kan de tafels ook in een L-opstelling neerzetten, dan heb je helemaal een mooie werkruimte en ze,
    indien gewenst, na de werkdag weer terug zetten.
    Als je een beetje fantasie heb dan moet je er ook een Festool zaag tafel in te verwerken zijn.
    Misschien draaf ik door hoor, maar ik vond het een hele mooi opstelling, ik hoop binnenkort
    ook de Sketchup tekening van de tafel te krijgen. Als er ooit een wonder gebeurt en er wordt wat
    gevonden voor mijn ziekte, dan ga ik heb ook proberen te maken (ziet er voorlopig niet naar uit)
    maar ik wilde het jullie niet onthouden, misschien doe ik er iemand een plezier mee.
    Misschien is iemand zo lief om er tegen een (geringe :-) betaling één voor me te maken :-)
    Uiteraard alle dank voor de ontwikkelaar van de tafel en als er iemand misschien ooit zoiets gaat
    maken, stuur of plaats een fotootje.

Groetjes Schummie.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Festool Mobiel Houtbewerkings Tafel.

dás inderdaad een mooi systeem. zou ook wel wat voor mij zijn(heb nu alles opgeslagen in de oude kastenwand van oma). als je de tekening hebt wil je die mij ook toemailen?

als ik besluit de kasten te maken dan zou ik er net zo goed meer kunnen maken

groetjes

rick

Inderdaad een erg handig systeem. Mijn werkplaats is ook niet al te groot en ik was al aan het denken om een mooie nieuwe werktafel te maken. Dacht dat ik er uit was over hoe en wat maar ga nu weer nadenken.
    Mocht u de tekening hebben zou u hem dan ook naar mij toe willen mailen..?

Groet Wouter

Wat zo aantrekkelijk is van dergelijke setups is dat het allemaal superrecht is. Dat is met die Festool basis wel anders. Ik heb nog de oude basis set met een extensie. Het was iedere keer lastig het gehele oppervlak echt recht te krijgen tenzij je een supervlakke vloer hebt.... Ik heb al eens alle bouten losgedraaid en op een vlakke blad gelegd om alles eer aan te draaien. Dat hielp al enorm. Blijf alleen iedere keer kloten met die vloer en die ene extra poot...

Om nu een hele festoolbasis tafel in zo'n kast te verwerken gaat een beetje ver. Maar de inlegplaten van het basis systeem, daar moet zeker wat mee te doen zijn in zo'n kast!

Slim Zuma. Dat schept weer een hoop mogelijkheden.

je kan ook de poten van de Festool tafel afdraaien en dan op de korte poten zetten,
    dan sta al een stuk rechter en steviger. En dan kan je de Festool tafel er ook zo ongeveer
    in plaatsen als de zaagtafel in het ontwerp, deze is ook los.
    Bij de nieuwe uitvoering van de Festool tafel is het frame ook meer één geheel dan in vergelijking
    van de oude uitvoering.

Groetjes Schummie.

Nieuwe uitvoering

De hele basis set erin zetten is ook een optie en dan hoef je de poten er nieteens af te halen want die kan je inklappen...

Als je alleen met de basis inlegplaten wil werken dan kan je gewoon een oude Festo basis op de kop tikken om de profielen te gebruiken. Immers de oude basis platen passen prima in de nieuwe basis versie. Er is een uitzondering en dat is de oude basis 1a met trekzaag inrichting, die past niet in de nieuwe basis, maar kan uiteraard wel passend gemaakt worden in een verrijdbare stationaire setup.

Beste houtvrienden

Wel leuk om zo een beetje plannen te maken, iedereen heeft misschien wel een leuke inbreng.
    Het zou helemaal mooi zijn als je de profielen had van Festool, die bv van de Multifunctionele
    tafel MFT 3
    Deze profielen kan je dan aan de buitenzijde van de zaag/freesmodule monteren, zo kan je ook
    de Festool hoekaanslag, en wanneer aanwezig, de lengte aanslag blijven gebruiken.
    Tussen de zaag en freesmodule kan je of aluminium of de mdf platen met gaten van Festool gebruiken,
    dan zou je ook gebruik kunnen maken van de modules van de Multifunctionele tafel MFT 3 van Festool.
    Maar die mdf platen met gaten zou je ook kunnen bevestigen op de boventafel, de tafel waar de
    afkortzaag op staat.
    Zo zijn er een heleboel ideeën mogelijk en misschien kunnen we elkaar wel helpen.

Voor degene die de Sketchup tekening van "onze" zaag/freestafel wil hebben, geef mij even een mailtje.
    Is er iemand die heel goed is in Sketchup?

Groetjes Schummie

Misschien is het toch slimmer om er een ander (lees: beter) aanslag systeem op te zetten. Festool aanslag systeem is best wel oké maar het kan volgens mij nog veel beter (nagenoeg nul deflectie).

Interessante 'discussie'.

Is het een idee om bijvoorbeeld een Sketchup tekening te plaatsen, waarbij een ieder zijn eigen ideeën inpast, zodat er uiteindelijk een 'woodworking-tafel' ontstaat?

Op dit moment gebruik ik de MFT (2), waarbij ik het onderstel heb vervangen voor een houten versie, inclusief wielen. Voordeel is de verplaatsbaarheid, gelijke hoogte met de CS 70 zaagtafel en het gebruik van de ruimte onder de tafel. Ik had het idee om onder de tafel een ladeconstructie te maken voor systainers, maar nu ik meer ruimte ga krijgen laat ik dit idee voor wat het is.

Overigens moet het volgens mij mogelijk zijn om een bovenblad zelf te maken van MDF. Ik heb alleen nog geen goed idee hoe je snel en nauwkeurig de gaten kan aanbrengen. Wellicht met bovenfrees icm lineaal?

We blijven verder denken..

Forum Rechten