Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Hulp met samengestelde hoeken

Kan iemand mij wat tips geven over hoe best, met de hand, samengestelde hoeken (compound angles - sorry*) te zagen ?
    Hout afmeting: ongeveer 100x30 mm en de hoeken: ongeveer 45 ° en 30 °.
    Wat is de beste manier om "aan de lijn" te verblijven ?
    (Op het moment zaag ik met een Shark Japanse-stijl zaag, zonder rug-versterking.)
    Met dank,
    Rob

* wat is het echte Nederlandse term ?

Re: Hulp met samengestelde hoeken

De beste manier is om in balans te gaan staan en je zaag losjes beet te houden. Lijnen aftekenen met een mes, eventueel donkerder maken met potlood. Platte kant van het mes aan de 'nette' zijde.

Zorg dat je kan zien dat je zaag en de twee lijnen op de zijden in 1 vlak liggen. Héél licht beginnen met zagen op de punt en eerst de lijn aan de bovenkant volgen terwijl je die aan de voorkant nauwelijks inzaagt. Na een klein stukje laat je de zaag een beetje zakken zodat je de lijn aan de voorkant inzaagt terwijl je aan de bovenkant nauwelijks verder zaagt. Ben je op alletwee de lijnen een stukje gevorderd: losjes doorgaan met zagen langs beide lijnen, met je zaag in de optimale zaaghoek (die voel je wel).

Toevallig had Chris Schwarz er laatst een blog over. Hij gebruikt een Westerse zaag, maar het principe werkt net zo goed met een Japanse. Het gaat erom dat je zaagsnedes je blad geleiden en dat je in het begin even zorgt dat ze strak langs beide lijnen lopen.

Arthur

Concentreer, begin de snede dicht tegen u lichaam door de tanden onderaan de zaag te gebruiken die kleiner zijn. Zaag van u weg en van boven naar onder.
    Als ge het vlak met een schaaf kunt bewerken blijft ge 1,5mm van de lijn en schaaft ge de lijn in de helft.

Twee voorbeelden van schuivende zwaluwstaarten met de hand gezaagd, beide in een samengesteld hoek.
    De tweede zie je in het midden van de foto midden in de hafu, deze wordt dan met sachi sen (sleutels stukken) langs beide kanten geklemd.

Attached files

Als de snede moeilijk is en je wil erg precies werken kan je zoals op de afbeelding te zien is, eerst een rechte snede langs de lijn maken, ongeveer 2mm diep. Deze snede helpt de zaag in het juiste vlak te blijven.

Gebruik geen kracht, laat de zaag al het werk doen. Met een Ryoba zaag je enkel scheef als je kracht uitoefent.

Eigenlijk zaag je gewoon een rechte lijn zoals gewoonlijk, ze is gewoon in een andere inclinatie geplaatst. Net zoals ge u zaag recht zou houden bij een haakse snede, houd ge ze simpelweg in de juiste hoek, samengesteld of niet.

Na het zagen werk je de snede met een scherpe beitel af en snij je de lijn in de helft.

Attached files

Hey Kodama, effe een vraagje off-topic:

Woon je nu momenteel in Antwerpen, of aan de overkant van de grote plas?
    Dit vraag ik me al een tijdje af;-)

Groeten,
    Steven

Ik ben momenteel in California maar vanaf oktober weer in Belgie voor een tijdje. Daarna naar Japan..

Ah, ok. Wat een afstanden, man!;-)
    Groeten

Forum Rechten