hoe aan te pakken...

tuoh

Oud hout
Bij gelijk welke raamconstructie zijn de verbindingen altijd de zwakste plaats, hier heb je altijd de eerste waterinfiltratie( capillariteit) die Beuken domino's smelten als sneeuw voor de zon :D
Daar doet het afwerksysteem niks aan, omdat op deze plaatsen de laag de eerste barstjes vertoont. Langshout met kopshout, oftewel stijl en regel staan garant voor beweging, en dus voor spleten waar het water gretig gebruik van maakt.

Beuk en buitengebruik, dat is vloeken in de kerk, niet doen dus.

Mvg,

André
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Hoi Klusfoobje,

Je merkt terecht op dat het grenen waarvan je kozijnen gemaakt zijn de tand des tijds heeft overleefd. Je conclusie dat grenen dus zal volstaan in de nieuwe toepassing is helaas niet helemaal terecht. Vroeger werd hout langdurig gewaterd om alle groeistoffen schadelijke zouten eruit te spoelen (citaat: http://www.joostdevree.nl/shtmls/wateren.shtml). Tegenwoordig wordt dit niet meer gedaan waardoor grenen niet meer zo bestand is tegen de elementen als vroeger. Dit is ook minder nodig omdat hardhout door import beter beschikbaar is geworden en wateren van bv. grenen dus te bewerkelijk en daarom te duur is geworden.

@lex
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
kijk, zo leren we weer wat. Ik wist dat er verschil zat tussen het grenen van toen en van nu maar niet dat er eea aan bewerking werd gedaan.

Ik kies nu even voor grenen ivm de prijs en omdat het een stuk eenvoudiger te bewerken is tov eiken enzo.
 

Remmie

Nieuw lid
7 aug 2011
4
0
Beste, ik heb niet de hele discussie gevolgd. Je zegt dat de vleugels ook nog evt. te verven zijn. Dan ga ik ervan uit dat ze nog in redelijke staat zijn. De makkelijkste oplossing is dan de sponning omzetten. Oftewel met bovenfrees de sponning aanslag (de rug waar het glas tegen aan komt aan de binnenzijde van het raam/vleugel) wegfrezen. Vervolgens op de plek waar voorheen de stopverf of glaslatten zaten (buitenzijde) een vaste nieuwe sponningrug inlijmen. Wat je nu hebt gedaan is van een oud model vleugel/kozijn een 'modern' kozijn gemaakt met de sponninglatten aan de binnenzijde. Ik neem aan dat je het geen probleem vindt om dikkere glaslatten aan de binnenzijde te hebben. Daarmee vang je dan de 20 mm. van het dubbelglas wel op. Natuurlijk in het hele proces niet vergeten het kozijn/vleugel geheel verfvrij te maken en een nieuwe degelijke verflaag op te zetten.
Hiermee bespaar je veel werk met het maken van nieuwe vleugels/kozijn.

ps denk je ook aan de beluchting van de sponning. De sponning rond het dubbelglas wordt dadelijk door siliconenprut volledig afgesloten vocht/damp a.g.v. temp wisselingen kan niet weg met als uiteindelijk gevolg rotting in de onderdorpel. Een tweetal gaatjes in de onderste glaslat tot in de sponning is de oplossing!

Groet, Remco
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
@Remmie,

Het oude raammateriaal is aan het einde gekomen hoor, dat ga ik niet meer verven en opnieuw gebruiken. Tevens wil ik er glas in hebben met een hogere isolatie waarde qua warmte en geluid. Verder wil ik geen opleg glaslatten hebben, zowel binnen als buiten niet.

Vandaar dat ik tot de conclusie gekomen ben dat er speciaal dubbel glas in gaat komen van 10mm dikte.

Over een weekje of twee is de aannemer klaar met een uitbouw en dan heb ik er tijd voor om eens een proef verhaal op te zetten. Als dat goed gaat ga ik met de rest aan de slag.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Ik ben nu ook van 10 ramen in goede staat al het glas-in-lood aan het vervangen door HR+ glas (4+15+4). De sponning moet veel dieper en dat doe ik met een frees. De hoeken en sponningen waar ik met de frees niet aan kan (er zitten ook vaste ramen bij) doe ik met een Fein Multimaster en zaagblad ,de laatste afwerking met beitel en schuurpapier. Dat gaat veel sneller dan alles met een beitel uithakken. Zaagbladen koop ik bij Ecotools (3 euro ipv 12.5 bij Brico). Het glas + kit en stelblokjes heb in Nederland besteld via webshop, aanzienlijk goedkoper dan in België.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.