hoe aan te pakken...

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik heb het idee opgevat om een aantal draairamen te gaan vervangen in mijn huis. Het zijn nog de originele draairamen van de bouw uit 1930 en zijn wel aan vervanging toe. Een flinke verfbeurt zou ook wel veel goed doen maar ik wil er HR+ glas in hebben dus dat gaat niet meer.

Hoega ik dit nu aanpakken ?
De huidige ramen zijn van grenen gemaakt zoals zoveel vroeger. Draaien naar binnen en hebben een weldorpel.

De diepte van het kozijn waar het raam inzit is een 43 mm incl. verf lagen. Het zijn niet al te grote ramen dus dat komt mooi uit want dan is het tenminste te hanteren aangezien ik dit nog nooit gedaan heb.

Als materiaal wil ik gewoon weer grenen gebruiken. Is lekker goedkoop en eenvoudig te bewerken en heeft bewezen het lang genoeg uit te houden.

Hoe ik de hoek verbindingen ga maken weet ik nog niet. De originelen hebben een mooie gat en pen constructie. Zelf zit ik te denken aan een halfhout verbinding. Dat werkt lekker vlot en is wat eenvoudiger.
Waar ik namelijk "tegenop" zie is niet zozeer de pen, maar juist om dat gat goed strak te krijgen terwijl de boel haaks en vlak blijft.
Ik heb even gedacht om een freesset te kopen wat je bijv. ook bij keukenkastjes wel eens voorbij ziet komen maar dat is naar mijn idee echt nooit sterk genoeg.

Tegen de onderkant moet een weldorpel komen. Is die kant en klaar ergens te koop of is er een handige manier om dit zelf te maken.

Hoeveel ruimte heb ik eigenlijk voor het glas? De dikte van het raam is een 40 mm. Hr+= glas heb je weliswaar in meerdere diktes maar toch, wat is zinvol en minimaal nodig of moet ik zeggen maximaal haalbaar.

Ook vraag ik me af hoe ik een specifiek profiel erin kan frezen als ik een gat en pen constructie ga maken hoewel er ergens in mijn achterhoofd wel ene oplossing voor is gevonden. Als ik de stijlen met het gat iets korter/smaller maak op de plek waar de pen stijlen tegen aan komen dan kan ik het idd gewoon langs de frees halen en heb ik nergens een freeseinde.

Dat profieltje loopt namelijk alleen aan de binnezijde van het raam en dan alleen langs het glas aan de woonkant. Het is niet doorgetrokken wat je bij kant en klaar spul ziet.

He moge duidelijk zijn, ik wil iets gaan doen dat ik nog nooit heb gedaan, maar goed, ergens loopt er een ex van me rond die ook een eerste poging heeft moeten ondergaan :lol:

Dus als jullie me de goede kant kunnen opsturen, heel graag.
Wat het raamwerk betreft, bedoel ik, dat van die ex dat heb ik inmiddels wel onder de knie :mrgreen:
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Sja pen en gat verbinding is wel het beste of dubbele slisverbinding, die is op een lintzaag goed te doen. Anders gewoon contramallen en van buitenaf door de stijlen in je regels gaten boren en deuvels van min. 12 cm erdoorheen slaan met houtlijm.

Alleen de sponning van openslaande ramen voor dubbel glas is standaard al 40mm. Dus als jouw totale dikte van het raam 40mm is dan ga je dat niet redden. Je hebt te maken met / glasband 4mm / glas / glasband 4mm / glaslatten 17mm / dan zit je al op 25mm zonder je glas. Het dunste dubbelglas wat er te krijgen is is uit mn hoofd 4*6*4 = 14mm dik. Als je dat zou nemen zit je dus precies op een sponningmaat van 39mm.

Je zou met de huidige sponning kunnen werken icm. met opdeklatten. Anders zou je echt het raam dikker moeten maken. Je achterhout moet dan minimaal 12mm zijn plus een sponning van 40mm is totaal 52mm dik. Evt. is er ook isolerend enkelglas beschikbaar tegenwoordig (monumentenglas bijv.) zo kun je de originele afmetingen van de ramen handhaven, is wel prijzig.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
tsja, ik wil geen opdek latten aan de voorkant van mijn huis hebben. Ik ga maar eens kijken wat er aan glas beschikbaar is.

Ook ga ik maar eens eea proberen. Ik zou natuurlijk een mm of 5 kunnen winnen door wat schuin schaafwerk. Zodat het in de sponning van het kozijn mooi op 40mm uitkomt, aan de buitenkant is alles dan gewoon recht en aan de binnenkant loopt het wat uit naarmate je meer naar het glas komt. Geen idee of dara een mooie technische naam voor is maar goed.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ergens moet dat vlees vandaan komen idd, linksom of rechts om.

54 mm is de dik voor mijn kozijn, zoveel ruimte is er niet. Zoveel goedmaken door schuin af te schaven zodat het bij de sponning wel op 40 mm komt is waarschijnelijk geen gezicht.

Achter het stuur zat ik er vandaag nog eens over na te denken en ik had opeens de volgende brainwave.
Misschien is het niks, maar dan hoor ik het wel.

De sponning waar het raam in kan zodat het netjes gelijk ligt is een goede 40 mm. Ik wil geen opdek latten maar stel dat ik nu dat raam idd die 54 mm maak, zou het dan te doen zijn dat ik het raam aan de buitenkant op de randen een stuk wegfrees?
De sponning is 40 mm diep en 20 mm breed. Ik zou dan dus aan de buitenkant die 20 mm van 54 naar 40 mm kunnen frezen. aan de binnenkant ligt het dan netjes aan het kozijn en aan de buitenkant valt de verdikking netjes voorbij de sponning. Ik moet een dan wel een beetje rekening houden met de draai en dus een kant een beetje scheluw schaven.


je zou dan bijna zeggen dat ik wel opdek latten heb, maar dat ze niet zichtbaar zijn omdat ze zo breed zijn dat ze tegen het kozijn aan liggen.
Snap je ?


Wat de gat en pen verbinding betreft..
Die pen is geen enkel probleem, die is zogemaakt. Waar ik wel tegen op zie is het gat. Dat moet namelijk echt recht in de stijl komen en exact pas voor de pen zijn. Logisch natuurlijk, maar als dat gat niet exact recht is heb je straks een getordeerd raam...
Is de andere optie net zo sterk ?
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hoe jij het uitlegt is dus precies wat de standaard profielen voor dubbelglas hebben. Het raam in de basis 54mm dik en rondom een rand weggefreest naar 40mm. (Zie de link in mijn vorige post naar het plaatje).

Is het een idee als je bij de dhz/houthandel even een plakje van zon raamprofiel laat afzagen als monster om te passen? Als het dan goed is hoef je niet zelf het wiel uit te vinden en kun je het zo namaken in grenen.

Je moet de verbinding maken waar jij het gereedschap en vertrouwen in hebt dat het gat lukken. Dubbele slis of pen-gat worden veel toegepast. Contramallen en deuvels mag officieel niet voor ramen maar is een stevige oplossing voor mensen die geen machinepark hebben.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
helemaal geen slecht idee, zelf maken is niet altijd het zelfde als inderdaad zelf het wiel uit proberen te vinden.

Wat me overigens opvalt is dat alle profielen ervan uitgaan dat het glas ervan buiten in word gezet, de glaslatten zitten dus aan de buitenkant.

2 jaar geleden heb ik een raam laten zetten dat op de eerste verdieping zat. Ruime vierkante meter glas erin. Oude raam was rot en er zat enkelglas in.
Toen verbaasde ik mer er ook al over, waarom niet de glaslatten aan de binnen zijde, je plaatst het dan een stuk eenvoudiger en netjes afgewerkt zie je het echt niet.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Glaslatten aan de buitenkant is vanwege de winddruk. Die glaslatten zitten in oude ramen met een paar spijkertjes vast. Stel je voor dat daar windkracht 9 op komt te staan.

Daarbij wil je niet het hele raam eruit hoeven halen om een ruit te vervangen. Het is dan veiliger om de ruit van buiten naar binnen te bevestigen dan omgekeerd. Als er dan wat misgaat tijdens de montage heb je de glasscherven binnen liggen in plaats van dat je een schervenregen buiten krijgt. Niemand is namelijk zo zot om onder een ladder door te lopen waarop mensen een ruit aan het monteren zijn.

Arthur
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
ok, ik heb dubbelglas gevonden van 9 mm en 10 mm. dikte met gas gevuld. Er is geen glasband nodig aangezien het met het hout verlijmt word dmv een soort speciale kit.

die dikte geeft me iig de ruimte op de 40 mm :)

u waarde is 2.6 en eventueel ook beschikbaar met u waarde 1.9. Dat kost 10 euro de m2 meer.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ideaal zou ik zeggen. Wat voor ruiten heb je gevonden, monumentenglas/HPI? Zal wel een bom duiten kosten...
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
even gegoogelt en uitgekomen bij

http://www.davinciglas.eu/authentiek-gl ... nglas.html

ik kan kiezen tussen 9 en 10 mm waarbij geld hoe dunner hoe duurder. Dit is overigens dubbelglas met gas spauw.

9 mm: U-2,6 , max oppervlak = 0,6m2 en kost 90 euro ex/m2
10 mm: u-2,6, max 0,8 m2 en kost 85 euro m2 ex.

U waarde is eenvoudig te verhogen naar 1.9 waarvoor ik een 10 euro bij de m2 prijs moet optellen.

Montage was ze ook helder over.
geen glasband, maar nadat het raam in de verf zit maak je een bedje met bv construct kit, dat schijnt speciale kit te zijn. Dan het glas erin en aan de onderkant 2 afstandhouders van 2 mm. Dan weer kit en dan de glaslatten erop en klaar.

bij gebruik van deze kit voor de montage zit er 5 jaar garantie op. bv of particulier is niet van belang.
Je kunt de kit ook weglaten en daar stropverf voor gebruiken. Indien je terpentine basis verf hebt is deze kit ok, anders is er een andere kit beschikbaar.

na, das dus helder...dacht ik zo, althans voor mij wel.

3 weken levertijd

oh ja, dit glas is niet het supervlakke glas wat in nieuwbouw zit het is ook niet dat er allereli tekeningen in zitten maar je ervaart het als oud glas.

enige wat ik niet helemaal snap en wat jullie me misschien wel ff kunnen uitleggen is het plaatsingsverhaal mbt voegbreedte enzo...
http://www.davinciglas.eu/downloads/voo ... s%20NL.pdf
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hé mooi glas heb je gevonden.

In de instructies wordt gesproken over een rups dv-constuct tegen het achterhout en dan de ruit ertegenaan 'verlijmen'. Vervolgens de buitenzijde schuin afmessen met stopverf achtige prut van hun. Dit heeft veel weg van de werkwijze voor jaren 30 ramen waar nog met stopverf werd gewerkt. Ze spreken ook over een sponninghoogte van 10mm en dat is tegenwoordig standaard 17mm.

Omtrekspeling van min. 5 mm; je meet dan de maat van de sponning en de glasmaat wordt dan in de hoogte en de breedte 10mm kleiner.

Volgens mij kan jij met je ramen van 40mm dik gewoon met glasband, beglazingskit en glaslatten werken. Dat wordt tegenwoordig met alle glassoorten zo gedaan. Als er dan ooit een ruit sneuvelt is ie tenminste redelijk eenvoudig te vervangen.

P.S. ik ben onderhand wel benieuwd hoe duur zon geintjee kost de m2.... :D
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Waarom de glaslatten niet aan de binnenkant? In België staan ze normaal altijd aan de binnenkant, zowel voor houten als alu ramen. Vroeger, toen enkel glas met stopverf werd geplaatst, zat de stopverf inderdaad ook aan de buitenkant. Maar in België worden de ramen ook anders geplaatst, namelijk aan de binnenkant van de woning. Maar hoe worden (werden) die glaslatten aan de buitenkant afgewerkt? Er moet toch vermeden worden dat er water achter loopt, want anders zijn de ramen binnen de kortste tijd rot. Nu is dit minder een probleem: een beetje siliconen en de zaak is waterdicht.
Nog even een opmerking over het gebruik van grenen: de oude, houten ramen die ik gezien heb (tenminste hier in de buurt) hadden een dorpel van eik, de rest was van den. Maar dit dennenhout (meestal rode den), is behoorlijk hard en zeer harsrijk. Misschien toch even bekijken of hardhout echt zoveel duurder is.

Mathieu
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Vroeger werd tot net op het glas geschilderd. Omdat die verf een beetje flexibel bleef kon hij de werking van ruit en raam opvangen. Zo kreeg je een waterdichte afsluiting.

Arthur
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Het glas kost een 85 to 95 euro de m2 maar met een max grote van 06m2 voor 9 mm en 0,8m2 voor 10mm.

De glaslatten aan de binnenzijde kan in principe en zou ik zelf ook doen als ik een groter vast raam op de 1e of hoger moet plaatsen. Dat scheelt steiger gedoe. In het betreffende draairaam wat ik nu wil maken doe ik ze wel aan de buitenkant. De boel word voldoende gekit zodat ik me over water niet echt zorgen maak.

In de ori ramen zit idd stopverf aan de buitenkant. Dat ga ik iig NIET gebruiken, ik ben niet zo'n klei fannaat.

Wat de eikenhoutendorpel betreft.... Ik ben in principe iemand die eikenhout gebruikt ivm de duurzaamheid. Het is echter wat duurder en minder eenvoudig te bewerken als grenen.

Ik heb nog nooit iets als een kozijn of raam gemaakt en ben dus van plan om eerst eens eea te proberen. Om die reden heb ik voor grenen gekozen. Op die manier kan ik op een eenvoudige en relatief goedkope manier het wiel voor mezelf uitvinden. Gaat dit allemaal goed dan kan ik altijd nog naar eiken overschakelen aangezien ik dan een mal heb die goed is.

Neem bijvoorbeeld de manier waarop een dorpel op de stijl vast word gezet. Het liefste maak ik een gat en pen constructie. Ik heb dat echter nog nooit gedaan en maak me best wel wat "zorgen" om de goede pasvorm van het gat. In grenen gaat dat gewoon wat eenvoudiger en wellicht kom ik tot de conclusie dat ik een andere manier moet gebruiken zoals hier eerder al aangegeven.

ook heb ik nog nooit een raam of deur afgehangen en das toch wel een belangrijk onderdeel. Alles kan mooi in elkaar zitten, met dat scharnier kun je de zaak dan alsnog verpesten...

kortom, het word gewoon een mooie oefening.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Beste klusser,

een optie die in je bestaande systeem past: vacuumglas.
Nadeel is de lange levertijd (het komt uit Japan) en wordt op bestelling op maat gemaakt.
De kosten zijn wel iets hoger dan van gewoon dubbelglas,
en daar komen verzendkosten bij. De verzendkosten blijven ongeveer gelijk als je meer tegelijk bestelt: dus alles in één keer kopen.
(zie oa http://www.vanruysdael.com/, maar via google kom je op meer sites tegenwoordig)

Groot voordeel is dus dat je de bestaande kozijnen kan gebruiken.
De dikte is ongeveer 6 mm, met een u-waarde van ongeveer 1.

Het zijn dus twee glasplaten, die door een dunne laag vacuum gescheiden zijn. Om te zorgen dat het glas niet elkaar raakt zitten er kleine bolletjes in. Als je op een 10 a 40 cm afstand kijkt en focust op het glas zie je deze. (en dan weet je dat het vacuum er nog is). Verder zie je het niet.

MIjn vorige huis was een woning uit 1900 en toen hebben we hier naar gekeken. Ik ben bij de leverancier geweest om het vacuumglas (en het hefmechanisme voor de schuiframen) te zien.
Voordat we aan de klus gingen, zijn we verhuisd naar een jaren 70 woning.

Groets,
koffiedrinker.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Volledig in eik zou ik niet doen. Eik werkt tamelijk onder invloed van vocht en droogte (krimpen/zetten). Ik heb een eikenhouten buitendeur die op de weerkant staat. In de zomer kan je er langs kijken, in de winter gaat ze nauwelijks open. Een slisverbinding is eenvoudiger te maken dan een pen/gat. Je kan dan zowel de pen als het gat zagen. Of je kan vragen of iemand de gaten voor je wil boren op een langgatboormachine.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Even in dit kader nog een korte vraag.

Ik heb een Domino gekregen en nu zat ik me zo af te vragen, is het niet veel eenvoudiger om die verbindingen tussen dorpel en stijl met een domino te maken ? Desnoods per verbinding 2 van die grote jongens.

Dat zou dan toch stevig genoeg moeten zijn ? Dat maakt het leven namelijk een stuk eenvoudiger.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Die SIPO dingen zijn idd voor buiten, maar als die beuken zouden wegrotten, dan zou mijn raam van grenen toch al eerder het loodje gaan leggen ?

Spul komt uiteraard compleet in de verf te zitten, dan is beuken domino's toch geen probleem ???
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.