Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26
  1. #1

    hoe aan te pakken...

    Ik heb het idee opgevat om een aantal draairamen te gaan vervangen in mijn huis. Het zijn nog de originele draairamen van de bouw uit 1930 en zijn wel aan vervanging toe. Een flinke verfbeurt zou ook wel veel goed doen maar ik wil er HR+ glas in hebben dus dat gaat niet meer.

    Hoega ik dit nu aanpakken ?
    De huidige ramen zijn van grenen gemaakt zoals zoveel vroeger. Draaien naar binnen en hebben een weldorpel.

    De diepte van het kozijn waar het raam inzit is een 43 mm incl. verf lagen. Het zijn niet al te grote ramen dus dat komt mooi uit want dan is het tenminste te hanteren aangezien ik dit nog nooit gedaan heb.

    Als materiaal wil ik gewoon weer grenen gebruiken. Is lekker goedkoop en eenvoudig te bewerken en heeft bewezen het lang genoeg uit te houden.

    Hoe ik de hoek verbindingen ga maken weet ik nog niet. De originelen hebben een mooie gat en pen constructie. Zelf zit ik te denken aan een halfhout verbinding. Dat werkt lekker vlot en is wat eenvoudiger.
    Waar ik namelijk "tegenop" zie is niet zozeer de pen, maar juist om dat gat goed strak te krijgen terwijl de boel haaks en vlak blijft.
    Ik heb even gedacht om een freesset te kopen wat je bijv. ook bij keukenkastjes wel eens voorbij ziet komen maar dat is naar mijn idee echt nooit sterk genoeg.

    Tegen de onderkant moet een weldorpel komen. Is die kant en klaar ergens te koop of is er een handige manier om dit zelf te maken.

    Hoeveel ruimte heb ik eigenlijk voor het glas? De dikte van het raam is een 40 mm. Hr+= glas heb je weliswaar in meerdere diktes maar toch, wat is zinvol en minimaal nodig of moet ik zeggen maximaal haalbaar.

    Ook vraag ik me af hoe ik een specifiek profiel erin kan frezen als ik een gat en pen constructie ga maken hoewel er ergens in mijn achterhoofd wel ene oplossing voor is gevonden. Als ik de stijlen met het gat iets korter/smaller maak op de plek waar de pen stijlen tegen aan komen dan kan ik het idd gewoon langs de frees halen en heb ik nergens een freeseinde.

    Dat profieltje loopt namelijk alleen aan de binnezijde van het raam en dan alleen langs het glas aan de woonkant. Het is niet doorgetrokken wat je bij kant en klaar spul ziet.

    He moge duidelijk zijn, ik wil iets gaan doen dat ik nog nooit heb gedaan, maar goed, ergens loopt er een ex van me rond die ook een eerste poging heeft moeten ondergaan :lol:

    Dus als jullie me de goede kant kunnen opsturen, heel graag.
    Wat het raamwerk betreft, bedoel ik, dat van die ex dat heb ik inmiddels wel onder de knie :mrgreen:

  2. #2

    Re: hoe aan te pakken...

    Sja pen en gat verbinding is wel het beste of dubbele slisverbinding, die is op een lintzaag goed te doen. Anders gewoon contramallen en van buitenaf door de stijlen in je regels gaten boren en deuvels van min. 12 cm erdoorheen slaan met houtlijm.

    Alleen de sponning van openslaande ramen voor dubbel glas is standaard al 40mm. Dus als jouw totale dikte van het raam 40mm is dan ga je dat niet redden. Je hebt te maken met / glasband 4mm / glas / glasband 4mm / glaslatten 17mm / dan zit je al op 25mm zonder je glas. Het dunste dubbelglas wat er te krijgen is is uit mn hoofd 4*6*4 = 14mm dik. Als je dat zou nemen zit je dus precies op een sponningmaat van 39mm.

    Je zou met de huidige sponning kunnen werken icm. met opdeklatten. Anders zou je echt het raam dikker moeten maken. Je achterhout moet dan minimaal 12mm zijn plus een sponning van 40mm is totaal 52mm dik. Evt. is er ook isolerend enkelglas beschikbaar tegenwoordig (monumentenglas bijv.) zo kun je de originele afmetingen van de ramen handhaven, is wel prijzig.

  3. #3

    Re: hoe aan te pakken...

    tsja, ik wil geen opdek latten aan de voorkant van mijn huis hebben. Ik ga maar eens kijken wat er aan glas beschikbaar is.

    Ook ga ik maar eens eea proberen. Ik zou natuurlijk een mm of 5 kunnen winnen door wat schuin schaafwerk. Zodat het in de sponning van het kozijn mooi op 40mm uitkomt, aan de buitenkant is alles dan gewoon recht en aan de binnenkant loopt het wat uit naarmate je meer naar het glas komt. Geen idee of dara een mooie technische naam voor is maar goed.

  4. #4

    Re: hoe aan te pakken...

    De standaard raamprofielen zijn aan de aanslag die in het kozijn valt ook gewoon 40mm. Het gedeelte dat buiten het kozijn valt is een 12mm dikker. Hetzelfde idee als opdeklatten maar dan als één geheel. http://www.verdouw.nu/media/informat...Naamloos-7.gif De eerste en de tweede zijn standaard raamprofielen en de derde is voor dubbel-glas. Misschien kan je zoiets maken?

  5. #5

    Re: hoe aan te pakken...

    Ergens moet dat vlees vandaan komen idd, linksom of rechts om.

    54 mm is de dik voor mijn kozijn, zoveel ruimte is er niet. Zoveel goedmaken door schuin af te schaven zodat het bij de sponning wel op 40 mm komt is waarschijnelijk geen gezicht.

    Achter het stuur zat ik er vandaag nog eens over na te denken en ik had opeens de volgende brainwave.
    Misschien is het niks, maar dan hoor ik het wel.

    De sponning waar het raam in kan zodat het netjes gelijk ligt is een goede 40 mm. Ik wil geen opdek latten maar stel dat ik nu dat raam idd die 54 mm maak, zou het dan te doen zijn dat ik het raam aan de buitenkant op de randen een stuk wegfrees?
    De sponning is 40 mm diep en 20 mm breed. Ik zou dan dus aan de buitenkant die 20 mm van 54 naar 40 mm kunnen frezen. aan de binnenkant ligt het dan netjes aan het kozijn en aan de buitenkant valt de verdikking netjes voorbij de sponning. Ik moet een dan wel een beetje rekening houden met de draai en dus een kant een beetje scheluw schaven.


    je zou dan bijna zeggen dat ik wel opdek latten heb, maar dat ze niet zichtbaar zijn omdat ze zo breed zijn dat ze tegen het kozijn aan liggen.
    Snap je ?


    Wat de gat en pen verbinding betreft..
    Die pen is geen enkel probleem, die is zogemaakt. Waar ik wel tegen op zie is het gat. Dat moet namelijk echt recht in de stijl komen en exact pas voor de pen zijn. Logisch natuurlijk, maar als dat gat niet exact recht is heb je straks een getordeerd raam...
    Is de andere optie net zo sterk ?

  6. #6

    Re: hoe aan te pakken...

    Hoe jij het uitlegt is dus precies wat de standaard profielen voor dubbelglas hebben. Het raam in de basis 54mm dik en rondom een rand weggefreest naar 40mm. (Zie de link in mijn vorige post naar het plaatje).

    Is het een idee als je bij de dhz/houthandel even een plakje van zon raamprofiel laat afzagen als monster om te passen? Als het dan goed is hoef je niet zelf het wiel uit te vinden en kun je het zo namaken in grenen.

    Je moet de verbinding maken waar jij het gereedschap en vertrouwen in hebt dat het gat lukken. Dubbele slis of pen-gat worden veel toegepast. Contramallen en deuvels mag officieel niet voor ramen maar is een stevige oplossing voor mensen die geen machinepark hebben.

  7. #7

    Re: hoe aan te pakken...

    helemaal geen slecht idee, zelf maken is niet altijd het zelfde als inderdaad zelf het wiel uit proberen te vinden.

    Wat me overigens opvalt is dat alle profielen ervan uitgaan dat het glas ervan buiten in word gezet, de glaslatten zitten dus aan de buitenkant.

    2 jaar geleden heb ik een raam laten zetten dat op de eerste verdieping zat. Ruime vierkante meter glas erin. Oude raam was rot en er zat enkelglas in.
    Toen verbaasde ik mer er ook al over, waarom niet de glaslatten aan de binnen zijde, je plaatst het dan een stuk eenvoudiger en netjes afgewerkt zie je het echt niet.

  8. #8

    Re: hoe aan te pakken...

    Glaslatten aan de buitenkant is vanwege de winddruk. Die glaslatten zitten in oude ramen met een paar spijkertjes vast. Stel je voor dat daar windkracht 9 op komt te staan.

    Daarbij wil je niet het hele raam eruit hoeven halen om een ruit te vervangen. Het is dan veiliger om de ruit van buiten naar binnen te bevestigen dan omgekeerd. Als er dan wat misgaat tijdens de montage heb je de glasscherven binnen liggen in plaats van dat je een schervenregen buiten krijgt. Niemand is namelijk zo zot om onder een ladder door te lopen waarop mensen een ruit aan het monteren zijn.

    Arthur

  9. #9

    Re: hoe aan te pakken...

    ok, ik heb dubbelglas gevonden van 9 mm en 10 mm. dikte met gas gevuld. Er is geen glasband nodig aangezien het met het hout verlijmt word dmv een soort speciale kit.

    die dikte geeft me iig de ruimte op de 40 mm

    u waarde is 2.6 en eventueel ook beschikbaar met u waarde 1.9. Dat kost 10 euro de m2 meer.

  10. #10

    Re: hoe aan te pakken...

    Ideaal zou ik zeggen. Wat voor ruiten heb je gevonden, monumentenglas/HPI? Zal wel een bom duiten kosten...

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top