zwaluwstaart mal

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
Forumgenoten,

Ik zou graag van jullie willen weten wat 1:6 of 1:8 op een zwaluwstaart afteken blokje betekend.
en welke graden is dat dan want ik ben van plan om zelf z'n mal te gaan maken maar de dan moet is eerst de graden weten. en waarom zit in de maten verschil.
 

WR1944

Oud hout
De hoeken van een zwaluwstaart vallen niet onder het hoofdstuk Wetenschap. Iedereen heeft er zo z'n gedachten over. Maar er is een zekere lijn te trekken. 1:6 en 1:8 zijn veel gebruikte hellingen van de zwaluwstaart, op een horizontale lengte van 6 of 8 eenheden ga je 1 eenheid omhoog. Dit kan je zelf op papier of hout uitzetten. Zet een rechte hoek uit, zet langs 1 lijn bijv. 60 mm uit en langs de andere 10 mm. De lijn tussen die punten is de lijn van de zwaluwstaart. 1:6 komt ongeveer overeen met 81 graden, 1:8 met 83,5.
De stijlere hoek (1:6) wordt meestal in zachte houtsoorten gebruikt en de 1:8 in hardere.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wander

Het zijn inderdaad richtlijnen.Er zijn hele verhalen geschreven over de verhoudingen. Zelf kies ik vaak een hoek die ik "mooi"vind staan.

Zelf een mal maken behoort zeker tot de mogelijkheden.

Laat je weten wat je gemaakt hebt?
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
alvast hartelijk bedankt voor de snelle reactie.
ik zit te denken om een mal te gaan maken maat aan de ene kant 1;6 en aan de andere kant 1;8, ik zal later een foto plaatsen
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Maak er beter twee. Anders ga je geheid een keer de mist in bij het aftekenen: plank omdraaien, vergeten de mal om te draaien, of de linkerkant van de staarten aftekenen met 1:6 en de rechterkant met 1:8...

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.