Bovenfrees ELU MOF 177

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forumgenoten,
Heeft er iemand van jullie ervaring met de ELU MOF 177 (type 4, 1600 watt) ? Ik heb mij onlangs een Elu freestafel aangeschaft, en overweeg om mijn Makita 3612 te vervangen door deze machine. Ik wou even jullie ervaringen horen, want ik ben heel tevreden over mijn Makita en het zou natuurlijk zonde zijn om over te stappen op een model dat uiteindelijk minder blijkt te zijn. Ik heb echter al veel positieve dingen gelezen op Engelstalige fora en misschien kan dit hier bevestigd worden.
Ik kan natuurlijk ook de Makita in de freestafel bevestigen, maar dan moet ik beginnen andere gaten boren in de tafel, wat op zich natuurlijk ook niet zo'n groot werk is.
Dank alvast voor jullie reacties

Frank
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Elu werd in zwitserland gemaakt en heeft inderdaad een goede reputatie. Ze maakten dacht ik ook de dewalt bovenfrezen, en ook die staan goed bekend.

Geen ervaring mee, wel eentje in handen gehad en het is best een robuust ding. Ik denk niet dat hij beter of slechter is dan de makita.

Ik weet niet hoeveel vermogen je makita heeft maar ik zou in een freestafel de sterkste machine plaatsen.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dries, dank voor je reactie. Mijn Makita is ook 1600watt sterk, dus op dat vlak komt het op hetzelfde neer. Ik denk dat ik er toch maar voor ga gaan, dus mocht er iemand interesse hebben in een Makita 3612, laat maar weten ;)
 

WR1944

Oud hout
Ik weet niet of je meer bovenfrezen hebt maar het lijkt me toch handig om naast een tafelfrees een losse frees te hebben voor als het werkstuk niet op de freestafel past of er niet naar toe te brengen is. En dan is het slim de lichtste (in gewicht en/of vermogen) als handfrees aan te houden.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
@ WR1944: ik heb inderdaad nog twee andere frezen, de Festool OF 1000 en de OF 1400. Ik gebruik ze beide frequent voor het werken uit de hand, zoals je aangeeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.