Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8
  1. #1

    stabiliteit treinbaantje

    Het is niet echt een meubel, maar denk dat mijn vraag hier wel past, maar ik maak mij zorgen over de stabiliteit van mijn treinbaan. Het is 1m breed en 90 cm diep. Ik heb een soort raamwerk gemaakt met vuren latten van 18mm*70mm. Ik zal even proberen om de vorm van het raamwerk te omschrijven: Een rechthoek van 90*100cm waarin nog eens twee latten staan die evenwijdig (en even lang zijn) als die aan de zijde van van 90cm en loodrecht op de zijde van 100cm.

    Op die twee latten staat nog eens een latje van ongeveer 33cm zodat er als het ware een H in het midden van het vierkant te zien is. Alles is aan elkaar bevestigd met schroeven van 4,5*45. De 4 poten zijn 27*34mm en 160 lang. Het baantje zelf hangt met 4* 2 M6 bouten vast aan de voorste lat en de achterste lat van het raamwerk op 100cm hoogte, en dan blijft er nog 60cm over om later een achtergrondplaat van 3,6mm aan te hangen. Toch staat het baantje niet echt stevig op zijn poten. Als je er een duwtje tegen geeft begint het enorm te wankelen. De poten zijn met bouten vastgemaakt omdat het baantje makkelijk demonteerbaar moet zijn om het te kunnen transporteren naar een tentoonstelling met de auto.
    De poten veranderen naar grotere gaat om meerdere redenen niet, wat ik wel kan doen is dikkere poten wat meer in het midden van het frame bevestigen ipv op de uithoeken, en dan de poten op de uithoeken afzagen zodat ze enkel nog maar de achtergrond moeten dragen. Zal dit helpen? Welke maat moet ik dan halen? Zijn er nog andere oplossingen? Gelieve het eenvoudig te houden, een verbinding met bouten en schroeven is geen probleem, een halfhoutse verbinding zou misschien nog gaan, maar maak het mij zeker niet moeilijker dan dat. Alvast bedankt voor je hulp.

  2. #2
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.457

    Re: stabiliteit treinbaantje

    Zoals de Chinezen het al zeiden en ook op dit forum een vaste kreet is: plaats foto's. Dat is meestal veel duidelijker dan tekst.
    Komt er nog een bedekking op het raamwerk?
    Als je poten aan een raamwerk bevestigd moet je zorgen voor zijdelingse stevigheid. Omdat het demontabel moet zijn zou je groeven kunnen maken van zo'n 5 mm diep waar de poten precies invallen en met de bouten vast gezet kunnen worden. In de lengterichting van de bouten zal je geen beweging hebben en door de groeven ook niet dwars op die richting.
    Buiten dit alles, welkom op dit forum. Ik hoop dat je een gepaste oplossing zal vinden.

  3. #3

    Re: stabiliteit treinbaantje

    Op het raamwerk komen idd nog stukken 12mm plaatmateriaal... Daarbovenop komt nog een structuur die de platen voor het dorp moet dragen die op 107cm zal komen...

  4. #4

    Re: stabiliteit treinbaantje

    Wat je mist in heel je constructie zijn steekschoren, zonder deze onderdelen blijft elke vrijstaande constructie een wankel geval. Een steekschoor is een stuk hout met de zelfde sectie als de poten, en aan beide uiteinden afgezaagd op 45°.
    De houtmaten van je tafel zijn op zich wel groot of zwaar genoeg, je moet dus enkel de constructie ervan wat aanpassen.

    De simpelste manier om hier iets aan te doen is telkens twee poten onderaan te verbinden met een horizontaal balkje, dat kan je er gewoon tussen schroeven. Eens dit gedaan is heb je twee stel poten die een "H" vormen.
    Die horizontale liggers dienen om de steekschoor aan te bevestigen, de steekschoren lopen dan van de ligger tussen de poten naar het midden van de tafel, en worden aan beide uiteinden vastgeschroefd, of vast geklemd, of gespijkerd, maakt niet uit hoe je de bevestiging uitvoert, het voornaamste is dat de schoren niet kunnen verschuiven.

    Eens de schoren geplaatst zijn ga je de tafel niet meer herkennen, het is nu één geheel geworden, wankelen is er niet meer bij.

    Succes,

    André

  5. #5

    Re: stabiliteit treinbaantje

    Wat bedoel je met het midden? Is dat het midden van een van de zijkanten of is dat het punt pal in het midden van het baantje?)?

  6. #6

    Re: stabiliteit treinbaantje

    Best in het midden van het baantje, zo heb je maar twee schoren nodig op de lange zijden.
    Maar vier schoren naar het midden van de zijkanten kan ook, is alleen wat meer werk, maar ze zijn dan weer makkelijker te bevestigen( boutje met vleugelmoer)

    Wat ik hierboven nog ben vergeten vermelden is het volgende, eens je een H vormige poot samengesteld hebt, moet daar ook nog een schoor tussen, van onderaan hoek poot en ligger, naar bovenaan één poot, kan ook met boutjes.
    Zo zijn de vier zijden verstevigd, en staat het baantje heel stabiel in de toekomst.

    Mvg,

    André

  7. #7
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.457

    Re: stabiliteit treinbaantje

    In het algemeen kan je stellen dat je een stevige constructie hebt als je driehoeken kunt maken. Met die schoren maak je een driehoek van een schoor, een deel van de poot en een deel van de tafel. Kijk maar naar stalen of houten constructies om je heen. Daar zie je altijd driehoeken.
    Een ander voorbeeld is een opklapbare campingtafel. Als je de poten uitklapt klapt ook een knikbare schoor uit. Bij het invouwen moet je die schoor eerst inknikken voor je poot kan invouwen.

  8. #8

    Re: stabiliteit treinbaantje

    Of kijk naar een lundia kast. Staanders en planken samen zijn instabiel (net als alle raamwerken die uitsluitend uit rechthoeken bestaan die op de punten kunnen scharnieren - en scharnieren kan een constructie al gauw, zelfs al denk je dat het stevig vast zit...), maar met die stalen kruisschoren aan de achterkant is eea ineens heel stevig.

    Dat komt omdat een rechthoek ver'vormd' kan worden tot een parallellogram zonder dat de dimensies van de zijden wijzigen. Zet er een driehoek (schoor) in, en vervorming kan alleen nog als minimaal één onderdeel langer of korter wordt. En aangezien constructiematerialen meestal niet elastisch zijn en door de bank genomen een grote treksterkte hebben, is er een grote weerstand tegen vervormen. Het is dan ook belangrijk dat de onderdelen bij spanning voornamelijk op trek worden belast - daar zijn ze beter tegen bestand dan belasting op druk, omdat ze dan vaak zijdelings gaan vervormen en breken. Onderdelen die op druk belast worden moeten vaak zwaarder worden uitgevoerd om dit tegen te gaan.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top