Hoe deze kast te maken?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Voor mijn vrouw mag ik bijgaande kast maken voor in haar winkel. (zie foto).

Mijn ervaringen met dit soort kasten is dat je risico loopt dat de schappen gaan hangen wanneer in MDF uitgevoerd.

Heeft iemand hier ervaring met het maken van dit soort kasten en kan die mij verder helpen met de materiaalsoort? Wat is de maximale schapdiepte die je kunt hanteren?

De maat van een module (foto zijn er 2) zijn 1 meter breed en circa 2,25 hoog.

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
ja dat kan, nog niet aan gedacht... dan heb ik alleen wat meer randafwerking te doen met mogelijkheid op scheurtjes in de hoogglans lak... of zou dat meevallen
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hey Thom, ja die ken ik , sterker nog die hangen er nu. Nadeel daarvan is dat de constructie zo slap is dat je ze nooit mooi strak tegen te muur krijgt. En met beetje belasting dan buigen ze al door. De draagconstructie is niet heel erg stijf. Bovendien zijn ze best dik en niet heel erg mooi van kwaliteit. Die planken hebben overigens idd de sandwichconstructuie die Joris noemde, daardoor ook niet af te korten.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Persoonlijk zou ik die constructie maken van mdf, 18 mm achterwand, 38 mm dikke schappen.
Het ongegeronde mdf gewoon schroeven vanaf de acherwand, zorgen dat er overal houtlijm tussen zit.
Als de schappen niet breder worden dan zo'n 25 cm gebeurt er niets mee. Heb zelf vorige week mdf 17 mm in verstek in elkaar gelijmd, en dan probeer ik de sterkte altijd uit op een afvalstuk. Mdf 17 mm dik, gelijmd in verstek, een haakse hoek van 18 x10 cm, 40 cm lang kan zo'n 100 kg dragen, mij dus :D
Dan praat je dus over zo'n 2,5 cm lijmnaad (verstek) Als je dan de schappen 38 mm maakt= 38 mm lijmnaad +schroeven. Doorbuigen doen de schappen niet, dat geldt als je ze ophangt tussen 2 wanden, op deze manier kunnen ze niet doorbuigen omdat de achterwand ze recht houdt. Je hebt zo ook geen randafwerking nodig, omdat je met massief mdf werkt (38 mm is gewoon een maat) Achterwand natuurlijk wel aan de muur bevestigen.

Mvg , bjorn
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik heb het gezien bij bjorn. Mooi werkje hoor en ook de schouw in de keuken :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.