Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Hoe deze kast te maken?

Voor mijn vrouw mag ik bijgaande kast maken voor in haar winkel. (zie foto).

Mijn ervaringen met dit soort kasten is dat je risico loopt dat de schappen gaan hangen wanneer in MDF uitgevoerd.

Heeft iemand hier ervaring met het maken van dit soort kasten en kan die mij verder helpen met de materiaalsoort? Wat is de maximale schapdiepte die je kunt hanteren?

De maat van een module (foto zijn er 2) zijn 1 meter breed en circa 2,25 hoog.

Attached files

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: Hoe deze kast te maken?

Als je de planken opbouwt (onderlaag, bovenlaag en raster er tussen in. Onderwerp is vaker langsgekomen op het forum) zijn ze vele malen sterker.

ja dat kan, nog niet aan gedacht... dan heb ik alleen wat meer randafwerking te doen met mogelijkheid op scheurtjes in de hoogglans lak... of zou dat meevallen

Mischier hoort dit niet helemaal op een doehetzelf forum thuis,

Maar heeft Ikea niet van die schappen? Als je dan een mooie achterwand maakt, steek je die schappen er zo op. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/pr...691#/50011015/

Hey Thom, ja die ken ik , sterker nog die hangen er nu. Nadeel daarvan is dat de constructie zo slap is dat je ze nooit mooi strak tegen te muur krijgt. En met beetje belasting dan buigen ze al door. De draagconstructie is niet heel erg stijf. Bovendien zijn ze best dik en niet heel erg mooi van kwaliteit. Die planken hebben overigens idd de sandwichconstructuie die Joris noemde, daardoor ook niet af te korten.

Persoonlijk zou ik die constructie maken van mdf, 18 mm achterwand, 38 mm dikke schappen.
    Het ongegeronde mdf gewoon schroeven vanaf de acherwand, zorgen dat er overal houtlijm tussen zit.
    Als de schappen niet breder worden dan zo'n 25 cm gebeurt er niets mee. Heb zelf vorige week mdf 17 mm in verstek in elkaar gelijmd, en dan probeer ik de sterkte altijd uit op een afvalstuk. Mdf 17 mm dik, gelijmd in verstek, een haakse hoek van 18 x10 cm, 40 cm lang kan zo'n 100 kg dragen, mij dus
    Dan praat je dus over zo'n 2,5 cm lijmnaad (verstek) Als je dan de schappen 38 mm maakt= 38 mm lijmnaad +schroeven. Doorbuigen doen de schappen niet, dat geldt als je ze ophangt tussen 2 wanden, op deze manier kunnen ze niet doorbuigen omdat de achterwand ze recht houdt. Je hebt zo ook geen randafwerking nodig, omdat je met massief mdf werkt (38 mm is gewoon een maat) Achterwand natuurlijk wel aan de muur bevestigen.

Mvg , bjorn

ik heb het gezien bij bjorn. Mooi werkje hoor en ook de schouw in de keuken

Forum Rechten