Een werktafel met kromme poten:-)))

tuoh

Oud hout
Vandaag gestart met de constructie van een werktafel, of beter gezegd, een tafel om een kleine draaibank op te plaatsen bij demonstraties. (Woodfast M305) Daarbuiten word het gewoon een bijkomende lichte werktafel.

Als materiaal word een allegaartje gebruikt, het blad word een aangepast oud blokrooster in Teak, het onderstel is afval van eiken huidgangen, er zit zelfs een stuk Robinia in verwerkt, waarvan niemand nog weet waar het vandaan komt. De wiggen zijn uit een stukje Wengé gezaagd.

De tafel word volledig demontabel, voor het monteren en demonteren is enkel een lichte hamer nodig.
Omdat ik een beetje uitgekeken ben op strakke rechte poten maar eens geopteerd voor krom gezaagde exemplaren.
Het onderstel eerst eens opgebouwd in Autocad om de verhoudingen te bepalen, daarna een mal gezaagd om de poten te kunnen kalibreren op de verticale freesmachine.
Het maken van de mal duurde langer dan het kalibreren, maar met een juiste mal kon ik dan ook alle vier de zijden van de poten in één gang frezen.
Daarna met de Domino alle verbindingen gefreesd, en de poten per stel gelijmd.

Na dik zes uur werk staat het onderstel samen, en kunnen de verbindingen drogen.
Om de tafel voldoende stabiel te laten staan heb ik de poten in het vooraanzicht ook wat schuin geplaatst, deze hoek word gefixeerd door de brede middenregel, en eens geplaatst bovenaan door het blad vastgehouden.
Zo krijg ik een zeer stabiel platform om de draaibank op te plaatsen.
Boven de middenregel komt ook een demontabel schab, dat kan dienen om de spullen die ik niet direct nodig heb op te leggen.
Volgende week verder met de rest.
Onderstaand nog wat foto's van het productieproces.

Mvg,

André

Attached files
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ziet er strak uit hoor mistaat ook niet in een huis kamer erg mooi gedaan .
Ik heb ook zo eens een paar poten willen frezen met een bovenfrees met een kopieer frees maar dat was niet erg een succes dit is een betere oplossing .
succes met de rest maar dat zal wel lukken
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Heel mooi inderdaad!

Als je er demonstraties mee gaat doen moet het natuurlijk wel in orde zijn, is de beste reclame;-)

De nerven van de poten lopen er wel nogal uit, maar bij deze dikte zal dat wel niet veel kwaad kunnen zeker?

Sjieke werkbank!
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Het ziet er al keurig uit! Heerlijk dat kopieerfrezen.

Ik ben lichtelijk jaloers op de efficientie van werken en de nette tekeningen elke keer :mrgreen:
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Tuoh, ik verbaas me er iedere keer weer over hoe snel jij dergelijk kwalitatief werk maakt. Je hebt dan toch wel de beschikking over een aardig machinepark maar dan nog... Zie dat je hier ook weer een wigverbinding hebt toegepast om de boel mobiel te houden. Praktisch en oerdegelijk!
 

tuoh

Oud hout
De snelheid van werken hangt voor een groot deel af van de voorbereiding, als je 's morgens van start gaat en je weet wat en hoe, dan heb je geen verloren tijd. Stap je 's morgens je werkruimte binnen met het idee "laat ik vandaag eens een tafel maken" dan is het late namiddag alvorens het eerste stukje gezaagd word :?
Je moet op dat moment nog beginnen overwegen hoe de constructie in elkaar moet, hoe groot de verschillende onderdelen moeten worden, etc. dan ben je inderdaad niet productief bezig.
Het grote gevaar bij deze manier van werken is dat je eindigt met een product dat er (totaal) anders uitziet dan wat je in het begin voor ogen had. Je verliest het uiteindelijke doel uit het oog doordat je constant de productie moet bijsturen. Zo eindig je wel eens met een afknapper.


Als ik één ding in al die jaren wel geleerd heb, dan is het dat elk project staat of valt met de mate van voorbereiding. Wanneer je met een project effectief van start gaat in je atelier dan moeten alle vragen en mogelijke pijnpunten al opgelost zijn. Dat vraagt enige voorbereiding, maar je prestaties varen er wel bij.
De laatste jaren is dank zij allerlei (gratis) Cad programma's een nieuwe wereld open gegaan, je hebt nu de mogelijkheid om je project virtueel op te bouwen en te zien of alle verhoudingen kloppen, hoe je constructief één en ander dient aan te pakken, rekening houdend met het beschikbare gereedschap, en het uiteindelijke gebruiksdoel. Eens in de werkplaats kom je dan hopelijk geen onaangename verrassingen meer tegen.
Die paar uurtjes achter de pc sparen enorm veel tijd en ontgoocheling uit in de werkplaats, er is niks meer ontgoochelend dan halverwege een klus iets moeten slopen omdat het niet klopt.

En dan natuurlijk ook de ervaring, die is voor ieder anders, maar na vele jaren in het vak bestaan er geen verrassingen meer, je hebt het allemaal wel al eens gezien of gedaan, dan is het altijd een beetje thuiskomen :D Het voelt altijd vertrouwd aan. Je gaat instinctief handelen en doen, je combineert constant, dat stukje verbinding bekend van de ene job met weer iets anders van een andere job om tot een snelle en adequate oplossing te komen. Het is moeilijk onder woorden te brengen maar het werkt wel.
Zo zie je ook in één oogopslag of iets sterk genoeg is of niet, kortom ervaring, jammer genoeg komt die enkel met de jaren, dat kan je niet forceren.

@ Steven, de nerf loopt inderdaad op sommige plaatsen behoorlijk uit het hout, maar met deze secties, en het toekomstige gebruik is dat geen probleem.

Mvg,

André
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mooi tafeltje hoor. Ik zit altijd met bewondering naar projecten van je te kijken. En dan niet naar het eindresultaat maar meer naar de manier van werken (welke machines en welke verbindingen etc.) en de volgorde ervan. Ik leer er een hoop van, bedankt!

Wat word er bedoeld met dat de nerf op sommige plekken uit het hout loopt en waarom is dit erg?

Nieuwsgierigheidsvraagje: Is dit trouwens je eigen werkplek of de werkplek van het bedrijf waar je werkt? Of werk je voorjezelf, wat natuurlijk ook een optie is?
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
André, weer eens iets anders,maar zeer geslaagd.
Dit zou wel eens mijn volgende tafel kunnen worden!
Ik lees graag de uitleg van André,ik haal er heel veel uit,ik ken niets van hout maar ik wil het wel graag leren..
Naar zo mensen kijk ik op,vakman die zijn kennis deelt met andere.

Anré,van mij mag je zo verder doen!

Mvg,
Rudy
 

tuoh

Oud hout
Heren, bedankt voor alle positieve reacties.

@Renault, " de nerf loopt uit het hout" als je kijkt naar de poten zie je onderaan en bovenaan de curve dat de houtvezels niet doorlopen, ze zijn doorgezaagd om deze vorm te kunnen verkrijgen.
Dit gaat ten koste van de sterkte, hoe langer de vezels mee evenwijdig kunnen lopen met de vorm hoe sterker. Bij extreem gekromde stukken gaat men dan op zoek naar geschikte krommers ( krom gegroeid hout) of men gaat buigen of lamineren, om dit gewenste resultaat te bereiken.
Ook de sectie van het hout speelt een rol bij de uiteindelijke sterkte, idem voor de houtsoort.

In dit specifiek geval was het niet nodig om zo ver te gaan, alhoewel de constructie er op het eerste zicht kwetsbaar uitziet valt dit in de werkelijkheid heel goed mee.
De stukken zijn gezaagd uit resten van huidgangen, en laat dat nu juist de onderkant van de boomstam zijn :D Hier lopen de vezels niet mooi symmetrisch, maar vormen ze een warrig geheel, wanneer dit niet te extreem is geeft dit een hogere weerstand tegen breuk (warrig hout) daar staat tegenover dat het soms lelijk kan vervormen bij het drogen. Maar hout verwittigd, is eens gedroogd de plank nog min of meer vlak, dan zijn er verder geen problemen meer te verwachten.
Ook de uiteindelijke belasting telt mee in de overweging, voor wat ga je de tafel gebruiken?
Voor zwaar werk is dit niet de geëigende vorm, dat vraagt een andere constructie.

De manier van werken is voor iedereen anders, maar het is meestal een uitvloeisel van de opgedane ervaring in de loop der jaren, je stroomlijnt het hele proces.

Ik werk tegenwoordig op drie verschillende locaties, en dus ook op verschillende machines, maar deze (werk)tafel bouw ik in mijn werkruimte, en op mijn machines.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Simon,

jammer genoeg niet gratis, maar ik ben er wel zeer tevreden over, Autocad 2010 for Mac. Het is misschien niet het beste, maar door de jaren heen ben ik goed vertrouwd geraakt met het programma, ben begonnen met R12 op Windows, en zo verder geëvolueerd.

Maar er zijn ook gratis cad programma's te vinden op het, niet zo uitgebreid, maar voor 2D ruim voldoende.

Mvg,

André
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Hallo André,

Heel mooi gedaan. Bij het zien van zulk schitterend werk, besef ik dat ik nog een hele lange weg heb af te leggen om zo'n eindpruduct af te leveren. En heb ik het goed gezien op je plan, werk jij voor dergelijke construcies tot op een tiende van een milimeter? :eek:

Groeten

Frank
 

tuoh

Oud hout
Vandaag met bovenfrees en schuurmachine aan de gang geweest. Om van dat blokrooster nog iets te maken was het krabben en schuren geblazen.
Maar uiteindelijk de klus geklaard :D Bij recyclage weet je dat er wat extra werk uit de hoek kan komen.
Ga rond de volledige omtrek van blad wel nog een stootrand aanbrengen die een 10mm boven het blad uitsteekt, zo kan er geen gereedschap afrollen.

Misschien ook aardig om weten, het blokrooster hebben we twee jaar geleden opgevist uit de Schelde.

Het blad komt vast te liggen met vier ronde nokken die in een opening van het blokrooster vallen. Aan elke nok word een afschuining gezaagd, terwijl bij de corresponderende openingen in het blad ook één zijde word afgeschuind, zo krijg ik een halve zwaluwstaart :D en dus twee vliegen in één klap, het blad kan niet meer verschuiven, en het komt ook muurvast op het onderstel te liggen.
Om dit te kunnen verwezenlijken moet eens het blad geplaatst is het onderstel op spanning gezet worden met staalkabel van 3mm, en twee kleine kabelspanners. Hiermee trek ik de halve zwaluwstaarten tegen elkaar, en komt het blad muurvast te liggen.
Het geheel komt in een nautische omgeving te staan, en zo gaat het voor elke schipper direct vertrouwd aanvoelen :D
De eindmontage is voor eind van de week, blad afwerken, schab maken en plaatsen, en nokken draaien om het blad vast te leggen, etc.


@ Frank, bijna al mijn tekenwerk gebeurt in mm, ik heb het pakket zo ingesteld dat elke maat tot één cijfer na de komma word weergegeven, meestal kom ik op een rond getal uit, maar soms zijn er ook uitzonderingen, zoals hier dus. Gewoonlijk werk ik tot op 0,5mm, dat is juist genoeg :D


Mvg,

André

Attached files
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
Oooo dat moet leuk geweest zijn om op te schuren :eek: :?
Dat is eens wat anders dan de gewone werkbank , en het ziet er nog strak uit !



groetjes
ruben
 

tuoh

Oud hout
Ik vind het alleen spijtig dat de openingen te groot zijn voor een houtdraaibeitel, die valt er los door :cry:
Anders was het perfect geweest om de beitels snel bij de hand te hebben, en was er geen gevaar voor wegrollen van de beitels.
Ik ga de mogelijkheid eens bekijken om langs onder sommige openingen smaller te maken zonder dat het langs boven opvalt.
zo blijven we bezig.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Aan alles komt een eind, dus hierbij de foto's van de afgewerkte tafel.
De tafel heb ik afgewerkt met gekookte lijnolie, moet nu enkel binnen enkele weken nog eens een laagje aanbrengen.
De voorziene kantlatten heb ik bij nader inzien toch maar weggelaten, dan werd het geheel te strak, nu is het lekker no nonsens.
Het uiteindelijke resultaat is een monoliet geworden, er zit totaal geen beweging in.
Word dit model gebruikt als tuintafel dan is de bijkomende verstaging zeker niet nodig. Voor gebruik als onderstel voor een draaibankje ben ik zeer tevreden met de bijkomende verstaging, die haalt het laatste beetje speling uit de constructie. Met iets dikkere poten was het zelfs niet nodig geweest om een verstaging aan te brengen. De dikte van de poten 45 à50mm was ideaal geweest, nu zijn die 38mm dik, en zonder verstaging zijn ze iets of wat flexibel, het beetje beweging dat er ongestaagd aanwezig is zit hem louter in het hout van de poten.
De halve zwaluwstaarten doen hun werk zoals voorzien, het blad ligt muurvast.
De hele assemblage duurt amper twee minuten, en het enige gereedschap is een lichte hamer :D

Dus op naar het volgende project.

Mvg,

André

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.