Hout selecteren in houthandel

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben vandaag gaan kijken voor iep (of olm). Ik had gebeld en de prijs (1100 Euro/m3) beviel me. Het was wel enkel in 55 mm dik, maar dat was voor mij geen probleem. Maar ik ben met lege handen vertrokken. De handelaar hield er naar mijn mening een vrij bizarre manier van verkopen op na. Als ik hout koop, kies ik de planken die ik goed vind en nodig heb. Hout met teveel gebrek wordt aan de kant gelegd. Zo doe ik het altijd, en er is nooit een handelaar die daar een opmerking heeft over gemaakt. Vandaag dus niet. Omdat het gewoon voor een partij voor de voorraad was, had ik gezegd dat de lengte niet zo een rol speelde, maar dan neem ik liever zo lang mogelijk omdat er dan minder overschot is. Hij had 2,5 meter en 4 meter. Maar ik mocht niet enkel de planken van 4 meter nemen. Iedereen wil zo lang mogelijk en dan blijf ik zitten met de korte planken was het antwoord. Het hout had vrij veel gebrek: knoesten, scheuren, spint, geschoteld en planken die krom waren. Geschoteld en krom is dan nog geen ramp, maar scheuren en knoesten zijn voor de kachel. Hij verkoopt dit hout als eerste keus. In dat geval ben ik niet bereid te betalen voor hout wat ik niet kan gebruiken. Eerste keus is voor mij (vrijwel) foutvrij, een knoestje of scheur op de kop niet te na gesproken. Ik vroeg of de slechte stukken afgetrokken werden, maar niet dus. Dus hield het op. Hout terug op de stapel en ik naar huis. Genoeg andere houthandels op de wereld.
Ik ben ook gaan kijken voor padouk, maar daar ben ik ook zonder planken vertrokken. Daar was selecteren geen probleem, maar de voorraad was zo slecht dat er weinig overbleef. De balken van 55 mm waren wel prima, en voorraad genoeg. Volgens die handelaar is het tegenwoordig moeilijk om nog aan goede kwaliteit padouk tegen een redelijke prijs te komen. Wordt dus nog even verder zoeken.

Mathieu
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Er zijn inderdaad van die houthandelaren die denken dat alles goud is. Het beste is dan inderdaad om vriendelijk te bedanken en elders te gaan kijken. Na een tijdje zal je merken dat je vaak bij dezelfde bedrijven uitkomt en hier een vertrouwensband mee opbouwt. Padoek valt echt nog wel te kopen voor een redelijk bedrag hoor. Gewoon goed zoeken!!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is precies of die handelaars niet willen verkopen. Ik weet nog zo een houthandel, ook vader en zoon. Die heeft ongelofelijk veel soorten liggen, waaronder tropisch hout dat nog moeilijk verkrijgbaar is. Maar de opslag is rampzalig (eerder schandalig). De loodsen zijn een puinhoop waar een kat haar jongen niet meer terug vindt. Overal liggen stapels schroot tussen het hout. Veel partijen hout zijn helemaal aangetast door de houtworm. Er is maar één ding up-to-date, en dat is zijn prijslijst. Voor een koopje moet je er niet zijn. En ondertussen probeert hij je zijn wormstekig hout te slijten. Het is pijnlijk om te zien hoe al dat kostelijke hout (en voor mij is gewoon vuren ook al 'kostelijk hout' daar ligt te vergaan.

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.