miniatuur buigen

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hoihoi,

http://www.gustavreyes.com/gallery/gallery.html

deze meneer maakt allerlei ringen, armbanden, etc uit gebogen hout. Vooral de armabanden met dunner strookjes trekken mijn aandacht.

Nu vraag ik me af of het mogelijk zou zijn om nog kleinere diameters te bewerkstelligen? Denk dan bvb aan de diameter voor ringen. Kan dit nog met koudbuigen zoals op die website, of zitten we dan al bij stomen of iets dergelijks?

En verder natuurlijk: buigzamere houtsoorten zullen wel geschikter zijn dat harde exoten?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Donders.....da's mooi spul.. Buigt hij dit koud? Ik zal denken dat hij dit buigt dmv stomen. Ik heb al een stoomkist opgeduikeld dus daar gaan we binnenkort meer eens mee spelen!!!
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ja een stoomkistje staat toch wel hoog op het verlanglijstje intussen.. (en dan te bedenken dat ik mijn veel te oude snelkookpan een paar jaar terug heb weggesmeten..). Hoe is die van jou opgebouwd?

Maar het is effectief koud gebogen, als ik zijn website mag geloven:

Bracelets

The Limited Edition Collection work is made FSC Certified wood and formed by implementing a cold bend process. The pieces are finished with all natural bee’s wax, leaving the wood looking rich and beautiful. Each piece is signed and dated. Gustav Reyes has a deep appreciation for nature’s beauty and rather than working against the grain, he works with it.
 

tuoh

Oud hout
Hout koud buigen bestaat niet, als je het probeert eindig je altijd met twee stukken :cry:
Wat wel al eens wil lukken is kleddernatte dunne houtstrips buigen, maar de kleinst haalbare radius is nog altijd heel groot. Daar maak je geen ringen mee.

Wat de man op de aangehaalde site gebruikt is "Cold Bend Wood" maar dit is een handelsnaam van voorbewerkt hout wat inderdaad koud buigbaar is tot heel kleine curves.

MAAR dit hout word in de fabriek gestoomd en in de lengte onder compressie gebracht, eens de hele cyclus is afgelopen word het vochtige hout ingepakt in folie en zo te koop aangeboden. Houdbaarheid minstens een jaar.
De klant hoeft dan enkel de folie te verwijderen, het hout te buigen in de juiste vorm (kan je met de blote hand), en opgespannen in de juiste vorm het hout te laten drogen.
Er zijn tot hier toe een vijftiental houtsoorten beschikbaar.
Voor een goed begrip, het stomen gebeurt dus in de fabriek, de eindverwerker moet het hout enkel uitpakken, plooien, en laten drogen. Cold bending, zo wel ja.

Mvg,

André
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
André, ik moet het toch nog eens zeggen.
Altijd weer geef jij een duidelijke, eenvoudige uitleg bij problemen waar anderen niet uit hun woorden raken.
Telkens weer getuigt dit van een grondige vakkennis.
Dankjewel om die kennis te delen!
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
euh rickT: dat hout wordt gemaakt op de manier die tuoh beschrijft hoor ;)

This unique wood is manufactured from blanks of hardwood (beech, ash, oak, maple, cherry and walnut) that have been subjected to a particular thermo-mechanical process:
at first the blanks are steamed to soften the cell walls. Then, still damp, the blanks are compressed along their length for about 20%. Finally, they are dried in this compressed form. The maximum size of our Bendywood® blanks amounts to 120x120x2200mm (4-3/4’’ x 4-3/4’’ x 86-1/2’’).
die tweede link ziet er anders ook wel interessant uit!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Stoomkist gevonden, hopelijk heb ik komende week wat tijd om daar mee te gaan spelen. Eerst wat uitleg en dan wat proberen!!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vanmorgen even een crash-cursus gehad in hout buigen. Het klinkt redelijke simpel maar je moet wel goed letten op het hout. Elk stuk is weer verschillend. Ook moet je geduld hebben en het hout lekker lang laten liggen in de stoomkist. De 1e pogingen waren nog geen groot succes. Komende week volgt poging 2.
Essen hout ga ik dan eens proberen in dunne strips
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik heb geen zin om het zelf te proberen... :p maar kan je misschien met de handschaaf een dikke lange krul maken, insmeren met lijm en strak om een metalen as rollen en klemmen. Dan heb je in feite gelamineerd hout in ronde vorm wat je prima kunt afwerken met fijn gereedschap.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.