Padouk voor meubel

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mijn volgende project gaat een kast/rek zijn voor in de keuken. Ik wil dit meubel in padouk gaan maken, maar nu vraag ik me af hoe de verkleuring gaat verlopen. Dat het donkerder wordt weet ik en is geen probleem, maar blijft de kleur mooi en verloopt de verkleuring gelijkmatig. In de keuken is veel glas, dus veel licht en regelmatig zon. Gaat de kant van het raam niet sneller of donkerder worden?
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of tips voor afwerking?

Mathieu
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Er komt soms zon binnen. De keuken heeft een tamelijk grote glaspartij (die in de zomer wel wordt afgedekt). Dat de kleur niet het heldere rood van vers geschaafd Padouk blijft is niet het probleem. Maar ik zou graag hebben dat het meubel gelijkmatig verkleurd.

Mathieu
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ga eerst een proefstuk maken voor te kijken hoe de verkleuring verloopt. Dat zal iets meer zekerheid geven.

Mathieu
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
mathieu zei:
Mijn volgende project gaat een kast/rek zijn voor in de keuken. Ik wil dit meubel in padouk gaan maken, maar nu vraag ik me af hoe de verkleuring gaat verlopen. Dat het donkerder wordt weet ik en is geen probleem, maar blijft de kleur mooi en verloopt de verkleuring gelijkmatig. In de keuken is veel glas, dus veel licht en regelmatig zon. Gaat de kant van het raam niet sneller of donkerder worden?
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of tips voor afwerking?

Mathieu

IK ben er niet helemaal van overtuigd dat de verkleuring van Afrikaans padoek door licht komt - ik heb een aantal voorwerpen van geolied padoek die inderdaad naar donkerbruin verkleurd zijn, maar ook een paar scheerkwasten die, om begrijpelijke redenen, stevig in de bootlak zitten, en die nog steeds relatief fel oranje zijn. Het verkleuringsproces is volgens mij minstens gedeeltelijk oxidatief. Wel moet gezegd dat verkleuring bij geolied hout erg snel gaat, en het dus bijna niet te vermijden is dat op grote oppervlakken verschillen zullen ontstaan - maar vlekkerig zal het denk ik niet worden.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ik heb eens een voet voor een fietspomp van padouk gemaakt en in de epifanes jachtlak gezet.

De bovenkant is al wat bruinig maar de onderkant heeft nog een dieprode kleur.

Dus wat mij betreft speelt licht zeker een rol in het verhaal : -)
 

nebulous

Nieuw lid
24 mrt 2010
16
0
Ik had een stukje padoek eens een tijd laten liggen in de zon, per ongeluk, met nog een ander stukje ervoor.

Ik herkende het stukje padoek pas toen ik 't omdraaide. Het stuk dat de zon had gezien was gewoon diepbruin (niet bijzonder mooi, maar misschien wel met afwerklaag... eens proberen) terwijl de achterkant nog even rood was als de plank waar het stukje vandaan kwam. En er zat nog een rood streepje op de bruine zijde waar dat andere houtstukje voor lag.

Ik zou dus zeker de conclusie trekken dat de verkleuring komt door direct zonlicht, niet zo veel door indirect zonlicht, en dat oxidatie er niet heel veel mee van doen heeft. Dat bootlak helpt zal dus idd komen door de UV werende eigenschappen. Wellicht een idee voor de keuken?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Padoek wordt ook bruin als het bewaard wordt op plaatsen waar helemaal geen UV licht komt - en binnen, zelfs achter een raam, zul je ook weinig tot geen UV licht hebben - glas is een effectief UV filter (denk maar zo, achter glas wordt je niet bruin...). Padoek dat van verse lucht wordt afgesloten echter blijft veel langer rood. De onderkant van een balkje dat ergens op ligt zal veel minder 'verse lucht' zien langskomen dan de bovenkant. Ik heb op mijn werktafel een paar padoek doosjes staan. Van buiten zijn die helemaal bruin, terwijl ze van binnen nog hardstikke rood zijn. En nee, die staan nauwelijks in het licht.

Kortom, ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat padoek vooral door licht verkleurd.
 

willem h

Nieuw lid
27 okt 2010
4
0
laatst reed ik van frankrijk naar amsterdam - in de aanhanger een partij vers geschaafd padoek. Ik had het grotendeels afgedekt met een zeil, maar de padoek was iets langer dan het zeil. Na een uur of zeven rijden was het buiten het zeil komende deel aanzienlijk donkerder geworden...........de zon scheen heel behoorlijk die dag overigens. Me dunklt dat zonlicht effect heeft.
Overigens heb ik ooit een woonhuis buitenom geheel met padoek bekleed - de padoek is onbehandeld gebleven, is niet gaan werken, en is op een prachtige manier vergrijsd: veel mooier dan het vaalgrijze van red ceder bijvoorbeeld. In het zilvergrijze hout blijft een prachtige tekening zichtbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.