Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: Padouk voor meubel

Padouk voor meubel

Mijn volgende project gaat een kast/rek zijn voor in de keuken. Ik wil dit meubel in padouk gaan maken, maar nu vraag ik me af hoe de verkleuring gaat verlopen. Dat het donkerder wordt weet ik en is geen probleem, maar blijft de kleur mooi en verloopt de verkleuring gelijkmatig. In de keuken is veel glas, dus veel licht en regelmatig zon. Gaat de kant van het raam niet sneller of donkerder worden?
    Is er iemand die hier ervaring mee heeft of tips voor afwerking?

Mathieu

Re: Padouk voor meubel

Naar mijn weten is dan Lemonoil goed geschikt. Het zuur van de citroen schijnt ook de intense kleur terug te kunnen brengen.

http://baptist.nl/webwinkel_product.asp ... rom=search

Ik ben er zelf erg tevreden over en die geur! mmm!

Bram

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Staat het padoek in de zon ? Dan wordt het een uitdaging om de rode kleur te behouden!!!

Er komt soms zon binnen. De keuken heeft een tamelijk grote glaspartij (die in de zomer wel wordt afgedekt). Dat de kleur niet het heldere rood van vers geschaafd Padouk blijft is niet het probleem. Maar ik zou graag hebben dat het meubel gelijkmatig verkleurd.

Mathieu

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Uiteindelijk zal het geheel gelijkmatig verkleuren, maar je kan niet voorkomen dat het gedeelte waar het licht direct op valt harder zal verkleuren dan de rest.

Ik ga eerst een proefstuk maken voor te kijken hoe de verkleuring verloopt. Dat zal iets meer zekerheid geven.

Mathieu

vergeet ook niet dat de verkleuring zal verschillen als er iets op staat he..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu
    Mijn volgende project gaat een kast/rek zijn voor in de keuken. Ik wil dit meubel in padouk gaan maken, maar nu vraag ik me af hoe de verkleuring gaat verlopen. Dat het donkerder wordt weet ik en is geen probleem, maar blijft de kleur mooi en verloopt de verkleuring gelijkmatig. In de keuken is veel glas, dus veel licht en regelmatig zon. Gaat de kant van het raam niet sneller of donkerder worden?
    Is er iemand die hier ervaring mee heeft of tips voor afwerking?

Mathieu
    IK ben er niet helemaal van overtuigd dat de verkleuring van Afrikaans padoek door licht komt - ik heb een aantal voorwerpen van geolied padoek die inderdaad naar donkerbruin verkleurd zijn, maar ook een paar scheerkwasten die, om begrijpelijke redenen, stevig in de bootlak zitten, en die nog steeds relatief fel oranje zijn. Het verkleuringsproces is volgens mij minstens gedeeltelijk oxidatief. Wel moet gezegd dat verkleuring bij geolied hout erg snel gaat, en het dus bijna niet te vermijden is dat op grote oppervlakken verschillen zullen ontstaan - maar vlekkerig zal het denk ik niet worden.

Ik heb eens een voet voor een fietspomp van padouk gemaakt en in de epifanes jachtlak gezet.

De bovenkant is al wat bruinig maar de onderkant heeft nog een dieprode kleur.

Dus wat mij betreft speelt licht zeker een rol in het verhaal : -)

idd, de bootlak is soms UV-werend, olie bijna nooit

Forum Rechten