Opleiding Meubelmaker

RickT

Actieve deelnemer
5 aug 2011
31
0
sloophout.punt.nl
Ik loop al een tijdje met het idee om een [deeltijd] opleiding te gaan volgen als meubelmaker. Eerst als meubelmaker 1 en daarna Meubelmaker/(scheeps)interieurbouwer 2. Nu weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. ik heb al wel iets gevonden in Rotterdam http://www.hmcollege.nl/HMCmbovakschool ... fault.aspx Maar weet ook niet of dit een goede school is. Verder wil ik geen stage lopen bij een bedrijf. [Ik heb tenslotte mijn eigen Toko] Wie kan mij een beetje op weg helpen of adviseren? Ik heb de volgende opleiding gehad: Lager Onderwijs, LTS metaal [geen diploma] Niet echt groots, maar ik ben handig en leer dingen mijzelf snel aan. Ook moet de opleiding een beetje betaalbaar blijven. [p.m. 500,- euro per jaar max] Verder wil ik ook geen andere vakken leren zoals wiskunde, Nederlands, rekenen en leren, loopbaan en burgerschap etc. Het gaat mij dus puur om de opleiding in hout. Verder hoef ik ook niet zo nodig een diploma.

Als het behalen van een diploma voor u niet noodzakelijk is omdat het u uitsluitend gaat om de praktische vaardigheden, dan kunt u alleen de praktijklessen volgen in de vorm van een cursus (dit is dan niet-gesubsidieerd onderwijs). De kosten bedragen voor 1 lesdag per week € 2450,00.

Die prijs is mij dus een beetje te gortig. :(

Wie weet raad?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik ben bang dat je voor opleidingen toch zo'n soort bedrag kwijt gaat zijn. Daarnaast kan je het vak houtbewerking natuurlijk niet echt uit de boeken leren, maar komt het vooral op de praktijk neer, maw stage of iets wat daar op lijkt is redelijk onontkoombaar.
Wat je zou kunnen proberen is of je jezelf bij een lokale meubelmaker/interieurbouwer kan verhuren tegen een zeer gereduceerd tarief, voor 1 a 2 dagen in de week. Dan zou je wellicht de afspraak kunnen maken dat je ingezet woord voor de K-klussen, maar dat daar tegenover staat dat je ook de leermomenten aangeboden krijgt.
Succes.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hier in belgie heb je een paar scholen voor volwassenenonderwijs, die ook hout aanbieden. Bvb in Antwerpen: http://www.sna-web.be/fo/fo_opleiding.php?opl=18

Geen extra vakken, bijna enkel praktijk (de enige theorie gaat over de kenmerken van hout) en betaalbaar. Zowel dag- als avondonderwijs. En je kan kiezen voor een bepaalde module of ineens een jaarprogramma (3jarige opleiding).

Het eerste jaar meubelmakerij kost bvb 260 euro plus iets van 36 euro materiaalkosten. Komt natuurlijk ook wel wat extra bij naargelang je houtverbruik.
 
A

Anonymous

Guest
Wat tegen je werkt,is je leeftijd,en het feit dat je een risico bent,doordat je geen ervaring hebt.
Ik zou iemand op die basis niet willen opleiden,voor 1 a 2 dagen ivm verzekeringen etc.
Een school heeft dat allemaal dicht getimmerd,dus zou ik daar toch beginnen.

Succes.


:cool:
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
In groningen hebben we de stadswerkplaats waar je cursussen kan krijgen voor dergelijke tarieven als in Antwerpen.
Ik weet dat Utrecht dat ook heeft, of in ieder geval had, en Rotterdam misschien ook wel.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Utrecht heeft dat ook (althans ik heb daar vorig jaar nog een cursus gedaan), maar dat is slechts enkele lessen voor zo'n tarief. Ik moet zeggen dat ik er daar inhoudelijk niet erg van onder de indruk was.
 

peterselie

Actieve deelnemer
30 nov 2010
26
0
Ik zou hmc in rotterdam afraden... ik zit er zelf op school en het is daar gewoon slecht geregeld.
Het ziet dr daar heel goed verzorgt uit op de opendagen maar voor de rest valt het vies tegen.

mvg peter
 

RickT

Actieve deelnemer
5 aug 2011
31
0
sloophout.punt.nl
Dank jullie wel voor het meedenken. Ik zal me nog eens beraden. Het heeft ook geen haast. Maar het leek mij gewoon leuk en interessant om een beetje bij te leren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.