Mijn bezoek aan Woodstreet

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik ben deze zomer naar Thailand geweest, op advies van Jaap( nog bedankt voor de leuke dag) ben ik op eigen gelegenheid naar Woodstreet gegaan. Omdat ik de naam in het alfabet had opgeschreven, wat veel Thai niet kunnen lezen moest ik flink zoeken. Na een rit met de Sky train de metro de bus en uiteindelijk een bemo( brommertaxi) kwam ik in de juiste straat aan. Ik herkende het eerst niet maar na een beetje kijken en RUIKEN wist ik dat ik goed zat. Het is een straat van ongeveer 1 KM lang met aan weerskanten winkels.
Wat me gelijk opviel is de verscheidenheid aan spullen en technieken. Er zijn winkels waar mamma de kassa bedient en de rest van de fam hout bewerkt, in alle soorten een maten. Ook zij er winkels met kant en klare meubel en ook heel veel deuren en kozijnen. Ook is heel veel snijwerk te koop, Het meeste lijkt met de frees gedaan. Deze hoor je ook in heel veel winkels en werkplaatsen. Helaas zijn de meeste werkplaatsen achter de winkels gesloten voor bezoek, ook foto''s nemen word niet op prijs gesteld.Wel heb ik heel veel balkhout gezien, maar wat de naam en de soort betreft moet je niet bij mij zijn. Het meeste is donker rood, lijkt mij teak of marantie. Ik vond een man die in zijn winkeltje het handvat van een wandelstok zat uit te hakken/snijden. Helaas sprak hij geen Engels, maar we begrepen elkaar wel een beetje(denk ik) . Er lagen bakken vol met letters en cijfers en allerlei Thaise symbolen. Bij de meubelmakers de meubels eens wat beter bekeken. Ze zijn er gek op het nietpistool. Het lijkt er op dat het allemaal snel/snel moet. Ik heb er geen enkele zwaluwstaart gezien. Kwa afwerking kwam ik de zelfde techniek tegen die ik ook al eens op Balie zag, een poetslap met schoensmeer en dan in de diesel dopen.Je krijgt er een mooie donkerbruine mate afwerking van. Ik vond de Brandweer wagen in de straat wel een vaag teken aan de wand.
Ik heb er ook een winkel gevonden met handgereedschap. Natuurlijk alles wat we hier ook hebben maar ik vond er ook dit rek. Ik heb 1 schaafje gekocht een ook een spoke schaaf.
Ik koop graag iets nuttigs op mijn vakantie''s altijd leuk als je er mee werkt. Dan denk je toch automatische terug aan je vakantie.
Hoe ze zijn/werken dat moet nog blijken, ik meld het hier later.

Mocht je ooit in Bangkok zijn: Ga gerust eens langs WOODSTREET , je kijkt je ogen uit.

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Leuk, en lijkt me een welbestede dag geweest!

Ik ben net terug uit Vietnam. Daar heb ik niet erg doelgericht gezocht naar houtbewerkers, heb dan ook niet veel gezien. Een paar houtsnijders en wat je zegt veel gebeurd met de bovenfrees. Mooie schaven of zagen heb ik ook nergens gezien, het meeste wordt tegenwoordig snel snel in elkaar geramt. Ook leuk om te szien hoe de meubeltjes per fietskar bij de klant bezorgd worden, maar de werkplaatjes heb ik dus niet gevonden.

In het ethymologisch museum in Hanoi wel veel mooi houtwerk gezien van de minorities die her en der in Vietnam nog in stamverband leven. Daar lagen ook een paar schaafjes in een vitrine.

Nou ja, verder was Vietnam wel een succes, heerlijk land om een maandje rond te trekken.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ziet er leuk uit.

Op java heb ik heel veel houtbewerking gezien, en daar zag je naast veel ambachtelijk werk en traditionele verbindingen ook de nietpistool meubeltjes met snijwerk gemaakt met een dremel.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
klusfoobje zei:
leuk stukje zeg!

in de schoensmeer en dan in de diesel ????

Het is meer een soort smeren, De poetslap word met diesel nat gemaakt en daarna de schoensmeer als een soort verf gebruikt. Ik heb het een paar keer zien doen, eigenlijk is het best gemakkelijk om te doen. MAAR ik vind het niet echt mooi.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar moeilijk kan het niet zijn.

HG Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
In zo''n straat wil ik wel altijd wat kopen, dit schaafje is lekker klein en ligt lekker in de hand.

Ook heb ik er een spoke schaafje gekocht. het mes is ongeveer 3 cm breed.

Ik een andere plaats had ik al een beitel gekocht, wel een Chinees maar daarom niet minder leuk om te hebben.

Oja de prijzen. de beitel koste 4,50 het schaafje 7 euro en de spoke schaaf 7,50.

Ik probeer tijdens mijn vakantie altijd gebruiksvoorwerpen te kopen, van toeristische "troep " is na de vakantie het doel altijd onduidelijk. Gereedschap gebruik ik meestal wel, als je er mee werkt komen de vakantie herinneringen als vanzelf weer boven drijven. Dat vind ik ook een leuke bijkomstigheid.

HG Hugo

Attached files
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
een 2 cm breed schaafje komt altijd van pas en anders kun je er altijd nog een sleutelhanger van maken.

Hoe makkelijk krijg je dit overigens mee naar huis ?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Heel makkelijk. Scherpe voorwerpen zijn geen probleem in ruimbagage als ze goed verpakt zijn. En de dingen die hij meeneemt zijn in NL niet verboden, het is gewoon gereedschap. Dus al zou je bij binnenkomst je koffers moeten leegmaken dan krijg je daar geen problemen mee. Alleen een beetje voorzichtig zijn dat je niet teveel met de beitel richting de douanier zwaait :)

Arthur
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
klusfoobje zei:
een 2 cm breed schaafje komt altijd van pas en anders kun je er altijd nog een sleutelhanger van maken.

Hoe makkelijk krijg je dit overigens mee naar huis ?

Hallo klusfoobje

Ik heb een tijdje terug een schaafje 101 gekocht, dat is ongeveer 3 cm groot/klein. dat steek ik soms in mijn broekzak. Beetje raar maar wel lekker :lol: :lol: Die kleine houten is daar eigenlijk niet geschikt voor omdat de beitel veel te lang is, ik wil hem ook echt gaan gebruiken, als hebbedingetje. Gereedschap over de grens mee nemen is eigenlijk nooit een probleem, in de koffer gaat bijna alles door de douane heen. Ik heb ooit uit China een hakmes/bijltje voor in de keuken meegenomen. Was ook helemaal geen probleem. Ik denk dat als het in de koffers zit, dat het dan allemaal wel mee valt.

HG Hugo
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb een paar jaar terug een rondreis door Pakistan, China en Tibet gemaakt. Nou probeer ik altijd een mes specifiek uit een land mee te nemen als souvenir. Van die reis kwam ik terug met drie Chinese keukenbijltjes, een Tibetaanse dolk (zeg maar formaat klein zwaard) en drie Oeigoerse messen (en dat zijn ook geen kleintjes). O ja, en dan zaten mijn eigen zakmes en een multitool nog in de rugzak. Geen probleem gehad. Maar probeer niet een nagelvijltje in je handbagage mee te nemen...

Arthur
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hoi Arthur
Jij zegt het, bij ons vertrek uit Bangkok had Jolanda een nagelschaartje in de rugzak zitten. De Thaise douane lieten hem wel uit de tas halen, maar toen ze hem zagen was het wel goed. Echter bij onze overstap in Caïro werd hij weer door de scan opgepikt. Maar nu moest hij wel achter blijven. We konden er wel een beetje om lachen.

HG Hugo
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ArtHarg zei:
Maar probeer niet een nagelvijltje in je handbagage mee te nemen...

Arthur

Of een tandenstoker. Gelukkig draai ik die zelf, met een naald erin gelijmd als stoker, dus verlies is geen groot verlies. Door de metaaldetector gaat altijd zonder problemen - maar laatst moest ik op Schiphol door de bodyscan, en toen wat het inleveren. Alsof je met een naainaald in een houten handvatje een vliegtuig kunt kapen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.