Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: borenslijpmachine

borenslijpmachine

Hee hoi allemaal

Ik zoek een borenslijpmachine, en twijfel tussen een goedkope en een dure althans in mijn ogen .

Uiteindelijk zul je het terugverdienen, maar belangrijker nooit botte boren

http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl ... _23374.htm of http://www.kruis.nl/artikelen/710507/dr ... 360xi.html

iemand ervaring met of kennis van.

Ik hoor het graag

MVG HF

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Re: borenslijpmachine

Beiden zijn alleen te gebruiken voor standaard metaalboren tot 13mm.
    Ten eerste zijn die meest niet erg duur, dus is vervangen misschien slimmer.
    Ten tweede, deze boren zijn redelijk makkelijk zelf te slijpen op een slijpsteen.

Mij lijkt geen van deze slijpers erg bruikbaar.

Hoi Herbie,

Mag ik vragen, wat voor soort boren wil je ermee gaan slijpen en voor welke doeleinden ga je ze gebruiken?

Hoi daar

ik wil er hss boren mee gaan slijpen.

grt HF

Slijper van de Lidl werkt prima.
    Zeker voor iemand die nog nooit met de hand boren heeft geslepen.
    Ik zou voor de goedkope gaan.

Als je die HSS boren voornamelijk gaat gebruiken voor klussen/steiger/schutting zou je het nog wel met de hand of met zon machine van de Lidl kunnen doen.

Voor bijvoorbeeld meubelmaken/fijne houtbewerking kan je veel beter houtspiraalboren, speedboren of slangenboren gebruiken die kun je met een slijpstaafje of vijltje gemakkelijk zelf scherp houden en je krijgt veel mooiere gaten.

Voor metaalbewerking zijn de toleranties zo klein dat met de hand slijpen geen optie is. En met dergelijke goedkope machines die je op het oog hebt kan je de originele slijpgeometrie niet handhaven. Split point, zieluitdunning. Daar heb je prof. slijpapparatuur voor nodig en dan praat je over minimaal 1500 euro.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David80
    .
    ...
    Voor metaalbewerking zijn de toleranties zo klein dat met de hand slijpen geen optie is. En met dergelijke goedkope machines die je op het oog hebt kan je de originele slijpgeometrie niet handhaven. Split point, zieluitdunning. Daar heb je prof. slijpapparatuur voor nodig en dan praat je over minimaal 1500 euro.
    De twee modellen van die drill doctor boven het gelinkte model doen dit wel (instelbare slijphoek en mogelijkheid tot split point), zijn wat duurder dan dat instapmodel (respectievelijk 200 en 250 €) maar een stuk onder die 1500 €

Ik heb een aantal jaar geleden die drill doctor aangeschaft die boren tot 19mm aankan. Botte boren worden weer vlijmscherp, Alleen de dikkere boren duren wat lang (ik heb niet zo'n grover steentje erbij zoals op de site daarvoor wordt aangeraden). Ik heb destijds ook geprobeerd gebroken boren weer scherp te maken, maar dit duurde véél te lang (eerst proberen op een gewone bankslijptol ongeveer in vorm te krijgen, maar hier ben ik absoluut geen held in).

Ik heb het ding wel al in geen tijden meer gebruikt, ik heb een duur setje kobalt boren en die blijven erg scherp, en ik ben bang dat ik het erger maak als ik ze probeer te slijpen en hierdoor de coating van de punt haal.

Heey bedankt voor de info allemaal, ik denk dat ik een setje houtspiraalboren ga kopen, en de goedkope slijpmachine voor de hss boren.

MVG HF

Forum Rechten