Holtey schaven

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Mooie schaven,

Ik vind Lie Nelsen schaven al (zeer) prijzig. Maar dit slaat echt alles.

Ben benieuwd naar de resultaten van een goede vergelijkende test. ;-)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik vind ze ook een beejte uit balans wat prijs betreft, ze zien er echt goed uit, en ze zullen vast ook goed zijn, maar dat is toch geen prijs meer voor een normaal werktuig, om het zo meer even te zeggen. Da's hetzelfde als bijv, Scania die een handgemaakte en -geassembleerde limeted edition vrachtwagen gaat bouwen voor 4 miljoen, niemand wil dat ding toch hebben?

Elke keer dat je die beitel geslepen hebt, kun je denken: "Weer 25 euro eraf geslepen!"
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Ze zien er goed uit, maar dat is wel alles wat je er zo over zeggen kan.
Ik weet (uit ervaring) dat deze prachtige exploded views relatief een-
voudig te maken zijn met moderne software (Solid Modelers).
a. Zegt dit niets over de kwaliteit na produktie.
b. Zegt het niets over de kwaliteit in vergelijking met goedkopere produkten
zoals Lie Nielsen of zelfs goedkoper!
c. De helft van 'het gereedschap' blijft de man/vrouw die hem in handen heeft
en gebruikt.

Gelikte presentatie en hijgerige kopers is voldoende om zo'n produkt een 'naam'
te geven, maar of dat terecht is . . . . . ? Ik zou er niet intrappen.

André
 

catemaron

Nieuw lid
1 mrt 2009
16
0
Ik kende dit merk al uit de boeken van David Charlesworth. Inderdaad wel erg veel geld.

Maar als ik bij de prijs een nuance mag plaatsen.
Toen de Stalen schaaf voor het eerst op de markt kwam kostte deze ongeveer een maandsalaris voor een vakbekwame timmermand. Als je dan pakweg 100 jaar inflatie meerekent?? Waar zou je dan op uit komen :?:

Dat neemt niet weg dat ik blij ben dat Lee Valley en Lee-Nielsen mooie schaven maken voor minder geld.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@annette, de meesten hier op het forum verdienen dat!! Weet alleen niet zeker of ze het ook allemaal krijgen :cry:
En trouwens, jij maakt je schaven zelf.... wat zul je dan een geld over houden :lol:

jaap
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoop dat meer mensen dat zo gaan zien!

geld overhouden zal niet lukken - heb net een paar m3 rondhout op de veiling gekocht.oa een 'stammetje'eiken van 1,30 diameter , 250 jaar oud.
zo gaat je geld wel op!

annette
 
A

Athanor

Guest
Annette,

Toch niet die knoepert van een stam die ik op foto's zag van de rondhout veiling van staatsbosbeheer?? Want dat belooft nog wat :roll:

Fons
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
nou ,nee -niet die op de website stond want 20 m3 eiken is een beetje veel.wij doen het met een bescheiden stukje van 1.30 x 3 m - ook al 4m3.wel indrukwekkend dik.
ik kan een uitstapje veiling aanbevelen ,een heleboel interessante mensen en prachtig hout.
 
A

Athanor

Guest
Dan heb je zeker een indrukwekkende stam gekocht, met misschien een wat beperkte lengte, maar een mooie doorsnede. Heb je al een plan hoe je de stam gaat verzagen? Kun je ook nog mooie ronde plakken vanaf halen lijkt me.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.