Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Kistje voor schaafbeitels

Besloten om een kistje te maken voor het opbergen van m'n schaafbeitels, aangezien ze overal los liggen te rollen. De basis is van oud grenen en de vakverdeling van okoumé triplex. Heb er als afwerking een paar lagen teak olie op gesmeerd die ik nog had staan.

Heb helaas wel een klein foutje gemaakt, maarja dat ziet niemand :lol:

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Kistje voor schaafbeitels

Wow, heb je zoveel schaafbeitels ? Is het foutje de groef voor de bodem en deksel?

Haha ja ventilatiekanalen. Ik heb 7 schaafbeitels en nog een zooi klein spul van de plow plane wat in het grote vak gaat. Maar dan is er ruimte voor uitbreiding.

Maak je er toch een klein sierrandje omheen? Leuk kraalprofieltje of een simpel kwartrondje in verstek en kleine zwaluwstaartjes? Dan zie je het foutje niet meer en je hebt een heel sjiek kistje.

Arthur

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Mooi werk! Hoe lijm of bevestig je die binnenverdeling zo netjes?

hey hallo
    mooi kistje hoor heb je die ook weer met de hand gemaakt ? gr leroy

David je hebt een mooi kistje gemaakt. Als je de hoeken in verstek maakt zijn je ventilatiekanalen weg. Hoewel mijn engels best redelijk is moest ik even googlen om te weten dat een plow plane een veerploeg of ploegschaaf is. Laten we als het kan de nederlandse benaming op dit forum gebruiken. De juiste technische benaming in onze taal is vaak al moeilijke genoeg voor velen.

Ach ja... het is een kistje om gereedschap op te bergen dus ik wilde er op voorhad al geen fancy hoek verbindingen in maken. Volgende keer beter denk ik dan.

De binnenverdeling heb ik apart gemaakt van plaatjes okoumé triplex half ingezaagd met de dozouki en in elkaar gestoken met een beetje houtlijm. Het geheel kan achteraf zo in het kistje geschoven worden.

Verder is alles idd. met handgereedschap gemaakt. Ik heb pasgeleden een shootingboard/futselplank gemaakt en dat is de beste uitvinding sinds het wiel! Heeft men heel veel plezier en gemak van. Alleen de rondingen van de tussenschotjes heb ik op de kolomboormachine gedaan met een scharnierboor.

Wim ik moet bekennen dat ik zelfs niet eens de Nederlandse benaming van sommige dingen weet. 80% van wat ik tegenkom op internet is in het Engels. Ik zal uiteraard proberen zoveel mogelijk het Nederlands aan te houden maar je moet toch een beetje meegaan met je tijd ; fora en engelse termen op het world wide web zijn gemeengoed.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David80
    De binnenverdeling heb ik apart gemaakt van plaatjes okoumé triplex half ingezaagd met de dozouki en in elkaar gestoken met een beetje houtlijm.
    Ik snap/zie t helemaal niet...
    Wel heel keurig gedaan.

Forum Rechten