Gebrande douglasschaal

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Van Rick Koorman kreeg ik een stuk douglas. Nerven uitgesborsteld - gebrand met hobbybrander - gedraaid en blank gelakt. Leuk werk en vlot resultaat voor elk interieur. D: 23 cm.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Super tof! Hoe werkt het proces van het 'uitborstelen' precies? Ik lees er wel vaker over dat mensen het doen maar ik snap nog steeds niet helemaal hoe het werkt? Pak je gewoon een staalborstel en ga je er dan overheen zodat het zachtere hout 'inslijt'?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Helemaal goed Renault. Ik zet een messing borstel op de boormachine en bewerk daarmdee in de lengterichting het hout. De zachtere delen haal je zo weg. Vervolgens branden. Moet zorgvuldig gebeuren, want anders krijg je brandgaten en verkoolde nerven. Daarna lakken - drogen - licht schuren - aflakken en de laatste opstaande vezels verwijderen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Mooi warm hout hoor. Dat branden ga ik ook nog eens proberen.

Ook nog een vraag: Je zei dat je de schaal gelakt had, hoe doe je dat in één keer zonder druipers, kale plekken en een glad oppervlak? Met de kwast of met goedkope pruts bussen van de Praxis krijg ik dat gewoon niet netjes voor mekaar. Of heb je zo'n mooie spuit?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.