chipwood schaal

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wie goedkoop een grote schaal wil draaien gaat even naar de hobbymarkt en haalt een reststuk chipwood.
Dit is het resultaat: D 34 cm - voorgedraaid - zwart gelakt - gedraaid - en blank gelakt - vervolgens een waaiervorm in het zwarte gedeelte gedraaid met roterende staalborstel (slecht te zien op foto overigens).
Resultaat een moderne overal passende decoratieve schaal. Bevalt ie?
vr,gr. Jan Pranger.

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja, simpel en toch eenvoudig :) En een mooi resultaat! Lukt het om het midden van de schaal glad af te werken? Ik kan me voorstellen dat ruw spaanplaat een crime is om af te stoffen...

Arthur
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Artharg/Rick.
Het is inderdaad ruw materiaal. Dat betekent zeer grondig schuren. Ik laat de draaibank langzaam lopen en houd de draaiende excentrisch bewegende schuurschijf er tegenaan. Het effect is een redelijk glad oppervlak met kleine putjes tussen de verzels. Ik lak wel 6/7 keer. wanneer de lak handdroog is weer in de langzaam draaiden draaibank en met een roterende messing borstel van midden naar buiten bewegen. Dit geeft een mooi spiraaleffect in de zwarte lak en geeft het geheel een chic (sjiek) karakter.
Overigens bedankt voor de lovende woorden :) .
vr.gr. Jan Pranger.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Goh dat dat kan, leuk experiment. Van de gekste stukken hout kun je nog wel iets maken. Dus wat is het volgende, een schaal uit MDF? :mrgreen:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.