Veritas jointer hulpstuk

WR1944

Oud hout
Ik heb het Veritas jointer hulpstuk besteld en vanochtend binnen gekregen. Alles was degelijk verpakt en zelfs UPS zou echt moeite moeten doen om het te slopen. UPS is hier notoir om de nonchalante wijze van transporteren. Prijs $44,50, transport en handling $11,50, totaal dus $56 wat neerkomt op ongeveer EUR40.
Natuurlijk werd het gelijk uitgepakt en uitgeprobeerd. Het zit stevig tegen de zijkant van de schaaf. De magneten trekken het stevig aan maar je kan het nog wel schuiven. Zo kan je de schaaf goed positioneren. Een klein schroefje voorkomt dat het hulpstuk naar achteren kan schuiven. De schaaf klemt zich tussen het schroefje en een randje in het hulpstuk. Voor langere schaven is er een ander gaatje plus nog twee op een andere plaats voor links-handigen.
Een stukje afval 2x4 ingeklemd en een zijkant glad geschaafd om een goed referentievlak te hebben. Dan het hout 90 graden gedraaid en eerst gemeten. Het was (gelukkig) iets uit de haak. De schaaf er op los gelaten en het hout werd iets uit de haak de andere kant op. Volgens de instructies kon je dat corrigeren met de schuinstelling van de beitel. De eerste correctie bleek iets teveel van het goede. Met een tweede correctie kreeg ik een perfect haakse kant. Missie geslaagd.
Je moet even proberen om de juiste greep te vinden en de krachten de juiste kant op te sturen. Dat gaat vrij simpel en voelt natuurlijk aan. Maar van de paar halen die ik heb gedaan heb ik de indruk dat het een blijvertje is. Mocht ik op de lange duur aanvullende informatie opdoen, dan laat ik het jullie weten.

Attached files
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey mooi man ik wil zo'n ding ook eens hebben lijkt me erg makkelijk past hij ook op een stanley nr7 veel plezier er mee gr leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.