kozijn restaureren

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Hallo, ik heb advies nodig!

Mijn broer heeft net een nieuw huis betrokken, hij moet het zelf bewoonbaar maken/opknappen want het was een zooitje. Ik help hem hierbij, en als HMC leerling lijkt het me wel heel gaaf om zijn kozijn weer in oude staat terug te brengen. Het is een huis in de Amsterdamse pijp.

photoxhc.jpg
[/url]

Uploaded with ImageShack.us[/img]

photozhy.jpg
[/url]

Uploaded with ImageShack.us[/img]

photo2gk.jpg
[/url]

photo2gk.jpg
[/url]

photo2gk.jpg
[/url]

Uploaded with ImageShack.us[/img]

Ik snap ook niet hoe dat zit met die foto's.. Kijk ik nog ff naar.

Maar er zitten dus MDF delen op geschroefd op de zijkanten, die zijn lelijk en zitten niet goedvast. Die wil ik vervangen door vuren/grenen delen zodat het weer dezelfde stijl is als de onder en bovenkant. De vensterbank is ook beschadigt, weet niet of dat nog origineel is.
Mijn grootste vraag is: hoe heeft het eruit gezien?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hoe het eruit heeft gezien kan je het snelst te weten komen door even bij buren te kijken. Verder kan je bij het archief van Bouw- en Woningtoezicht kijken of je de originele bouwtekeningen kan vinden. Met een beetje mazzel staan daar details van de constructie in.

Arthur
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
gaat je vraag over het schuivende deel van het raam, of de delen die nu op de foto niet te zien zijn en normaliter de gewichten afdekken? Mijn huis heeft ook van dat soort ramen en die zijn nog soort van origineel (sommige van die afdekdelen zijn opnieuw gemaakt (profiel gefreesd). Als ik weet waar het over gaat wil ik wel wat foto's maken.

Mijn huis is uit 1898. Ik heb de bouwtekening gezien, daar moet je je niet te veel bij voorstellen. Het funderingsplan, de muren en de indeling. De details werden in het werk zelf verder wel bepaald (of standaard).

edit: schermafbeelding van bouwtekening via Stadsarchief Amsterdam:

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Als je met een automatische camera tegen het licht in wil fotograferen kan je proberen de flitser op handmatig te zetten (niet automatisch). Krijg je dan nog niet voldoende details, ga dan zo dicht mogelijk naar een donker deel zodat er geen raamopening in het beeld zit. Druk de afsluiter half in zodat er gemeten wordt en loop dan naar je eigenlijke standpunt. Je krijgt dan een beter uitgelicht deel tussen de ramen. De raamgedeelten worden wel overbelicht. Het vereist wel een fijngevoelige vinger met die afsluiterknop.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dat is zo 2009!

(met mijn nokia kan het wek, met Iphone werkt de zelfde truck ook denk ik, scherp stellen zonder dat je het licht door het raam ziet, beetje bijdraaien en dan afdrukken
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
In het studiecentrum van school hebben ze een aantal boeken waarin details van bouwkundige constructies zoals die in het huis van je broer getekend staan. Dus als je nog even kunt wachten kun je daar vermoedelijk vinden hoe de originele detaillering er ongeveer uit heeft gezien.

Tjalling
 

RickT

Actieve deelnemer
5 aug 2011
31
0
sloophout.punt.nl
Probeer het eens bij deze meneer, die weet dat vast wel

http://www.happylift.nl/index.php?lang=nl&prod=y&pid=18

En als je toch bezig bent vervang dan ook even alle touwtjes, katrollen etc.

edit: ik ben nog eens even voor je op zoek gegaan [ik heb ook een oud pand vandaar] En wat jij bedoelt noemt men een beleglat.

Miss. heb je hier iets aan http://forum.fok.nl/topic/798976/4/25 Er zijn niet zo veel voorbeelden te vinden op internet dus het zal een kwestie worden van gaan kijken in andere oude pandjes met originele details. suc6!
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Dat van die ramenman had ik eerder moeten weten. Goede vondst, net zoals dat topic over de luiken.

Nu maar hopen dat de oorspronkelijke vraagsteller het ook nog een keer leest.
 

WR1944

Oud hout
Ik ben opgegroeid in een huis uit 1922. Daar hadden we een kamer en-suite (twee kamers die door een schuifdeur werden gedeeld). Voor hadden we twee grote schuiframen naast elkaar en achter drie. De schuiframen hadden de gewichten aan een touw in een koker naast het raam. Aan de muurzijden was een enkel gewicht en tussen de ramen was een gewicht van dubbele grootte aan een katrol dat aan twee ramen was bevestigd. Bij een opknapbeurt heeft m'n vader alles goed schoongemaakt, de katrollen gesmeerd en het henneptouw vervangen door soepel nylon koord. Ik kan me nog de grote schroeven met een bolkop herinneren waar de afdeklat voor de gewichten mee vast zat. Als jochie vond ik dat machtig interessant.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
WR1944 zei:
..... en tussen de ramen was een gewicht van dubbele grootte aan een katrol dat aan twee ramen was bevestigd.
Weet je dat zeker? Dan ben je toch altijd verplicht de ramen tegelijk open te doen? Bij mij zitten in het midden gewoon twee verschillende gewichten.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nee. De katrol zakt ook als je maar 1 raam opendoet. Het dubbele gewicht aan 2 touwen betekent dat op elk touw dezelfde spanning staat, dus in dat opzicht werkt het precies als 2 losse gewichten.

Arthur
 

WR1944

Oud hout
In 1922 wisten de huizenbouwers echt wel wat ze deden. Al het houtwerk was mooi geprofieleerd. M'n vader heeft heel wat uurtjes aan het verfkrabben en schuren besteed.
Wat het krachtenspel betreft heeft Arthur volkomen gelijk. Als er een raam open ging zakte het middelste gewicht de halve afstand van het andere gewicht dus gewicht x afstand was voor beide zijden gelijk.
 

HermanG

Nieuw lid
20 mrt 2011
11
1
Hoi,

Kijk op de site van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed voor wat informatie over deze schuiframen en de kozijnen algemeen. http://www.cultureelerfgoed.nl/node/945/ Met name de brochures nr 7 & 14.

Wat betreft de detaillering van de belegstukken (de latten welke het gewicht afdekken en het schuifraam vast houden) is dit meestal een recht hoekige lat welke aan de ruimte/zicht zijde voorzien is van een duivenjager of een ojief. Zie plaatje voor een indruk. [album]241[/album]

Als je meer gedetailleerde informatie wilt zou ik het volgende boek kopen.
Kozijnen ramen deuren luiken - handboek voor timmerlieden betrokken bij restauratie van monumenten - ISBN 90-77019-06-5

Succes met de klus. Hou ons op de hoogte!

MVG Herman
 

spitakiller

Actieve deelnemer
16 jun 2010
43
0
Hallo

ik had thuis dezelfde constructie mbt de raamkozijnen. Ik heb alles wel moeten vervangen omdat eea helemaal verrot was. De sierlijsten heb ik zelf nagemaakt adhv de originele. Ik kan je dus evt wat laten zien of schetsjes. Maar ik weet niet precies wat je wil weten over deze kozijnen.

gr.
Marco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.