Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: kozijn restaureren

kozijn restaureren

Hallo, ik heb advies nodig!

Mijn broer heeft net een nieuw huis betrokken, hij moet het zelf bewoonbaar maken/opknappen want het was een zooitje. Ik help hem hierbij, en als HMC leerling lijkt het me wel heel gaaf om zijn kozijn weer in oude staat terug te brengen. Het is een huis in de Amsterdamse pijp.

Uploaded with ImageShack.us[/img]

Ik snap ook niet hoe dat zit met die foto's.. Kijk ik nog ff naar.

Maar er zitten dus MDF delen op geschroefd op de zijkanten, die zijn lelijk en zitten niet goedvast. Die wil ik vervangen door vuren/grenen delen zodat het weer dezelfde stijl is als de onder en bovenkant. De vensterbank is ook beschadigt, weet niet of dat nog origineel is.
    Mijn grootste vraag is: hoe heeft het eruit gezien?

Re: kozijn restaureren

Hoe het eruit heeft gezien kan je het snelst te weten komen door even bij buren te kijken. Verder kan je bij het archief van Bouw- en Woningtoezicht kijken of je de originele bouwtekeningen kan vinden. Met een beetje mazzel staan daar details van de constructie in.

Arthur

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Alsjeblieft:

gaat je vraag over het schuivende deel van het raam, of de delen die nu op de foto niet te zien zijn en normaliter de gewichten afdekken? Mijn huis heeft ook van dat soort ramen en die zijn nog soort van origineel (sommige van die afdekdelen zijn opnieuw gemaakt (profiel gefreesd). Als ik weet waar het over gaat wil ik wel wat foto's maken.

Mijn huis is uit 1898. Ik heb de bouwtekening gezien, daar moet je je niet te veel bij voorstellen. Het funderingsplan, de muren en de indeling. De details werden in het werk zelf verder wel bepaald (of standaard).

edit: schermafbeelding van bouwtekening via Stadsarchief Amsterdam:

Attached files

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Als je met een automatische camera tegen het licht in wil fotograferen kan je proberen de flitser op handmatig te zetten (niet automatisch). Krijg je dan nog niet voldoende details, ga dan zo dicht mogelijk naar een donker deel zodat er geen raamopening in het beeld zit. Druk de afsluiter half in zodat er gemeten wordt en loop dan naar je eigenlijke standpunt. Je krijgt dan een beter uitgelicht deel tussen de ramen. De raamgedeelten worden wel overbelicht. Het vereist wel een fijngevoelige vinger met die afsluiterknop.

Volgens de Exif gegevens met een iPhone 4 gemaakt. Dan valt er weinig te spelen.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Ik heb geen ervaring met fotograferen met cell phones. In m'n onnozelheid gebruik ik die om te telefoneren. ops:

Dat is zo 2009!

(met mijn nokia kan het wek, met Iphone werkt de zelfde truck ook denk ik, scherp stellen zonder dat je het licht door het raam ziet, beetje bijdraaien en dan afdrukken

een iphone 4 heeft idd een flitser

In het studiecentrum van school hebben ze een aantal boeken waarin details van bouwkundige constructies zoals die in het huis van je broer getekend staan. Dus als je nog even kunt wachten kun je daar vermoedelijk vinden hoe de originele detaillering er ongeveer uit heeft gezien.

Tjalling

Forum Rechten