Schuifdeurkast

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Hallo,

Ik wil schuifdeuren maken en mijn vraag is hoe kan ik het best te werk gaan om deze deur hier onder na te maken.

Het komt te hangen en uit massief hout lijkt het me te zwaar, dus wat zou ik kunnen doen?

Attached files
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Maar word de deur dan niet te dun?

Ik ben vergeten de maten van de deuren er bij te zetten, ze worden ongeveer 90 x 255 cm dus een dikte van 3 cm zou wel geschikt zijn denk ik?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je kan met de randen/profielen die je er op zet de deur net zo dik laten lijken als je wil. Je kan natuurlijk voor en achter verschillende diktes rand nemen. Als je aan de zichtzijde een niet te groot hoogte verschil wil zet je daar een rand van bijv. ook 9mm op en dan kan je aan de achterzijde de deur opdikken met 12 of 18 mm ofzo.
Uiteraard kan je ook een dikkere basis nemen, maar dan word je deur wel weer veel zwaarder, het is maar net wat je wil.
 

tuoh

Oud hout
Even een correctie, asymmetrisch opdikken is nooit een goed idee. De middelste plaat gaat dan gegarandeerd kromtrekken. Werk dus steeds symmetrisch, bijvoorbeeld: middenplaat 10mm, de randen langs beide zijden 10,12, 16, 18mm dikte. Zo blijft alles mooi recht.

Dat luistert zelfs zo nauw dat als je bij een mooi symmetrisch opgebouwde plaat langs de ene zijde één verflaag meer zet dan langs de andere zijde het hele boeltje krom trekt.

Soms doet het temperatuur- of vochtigheidsverschil tussen twee kamers de boel al kromtrekken, het is een delicate evenwichtsoefening om alles mooi vlak te houden.

Mvg,

André
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Waar ik aandacht was dit,

Een volledige plaat van 9 mm mdf, daar op een frame van 12 mm mdf, en daar op een plaat van 9 mm mdf.

Als ik op de top plaat mijn groeven uitfrees en de middelste plaat er bij gebruik om de diepte van de frees ruimte te geven.

Middelste frame werkt als ondersteuning voor de frees en de werking van de plaat.

Zou dit werken.

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Zoals voorgesteld in de tekening gaat dat vermoedelijk wel werken, maar het gaat een precies werkje worden.
De minste hapering, of slechte uitlijning bij het frezen ga je van ver zien, en corrigeren is quasi onmogelijk.

Ik zou de hele boel omdraaien, gebruik een volle plaat van 12mm dikte als vulling, en plaats langs beide kanten een stijl en regelwerk van 9mm dikte. Eens dit fake frame gefreesd en geplaatst is lijm je de panelen ertussen. Eventueel kan je de panelen speling geven ten opzichte van het frame, zo krijg je een vlakke bossing zonder freeswerk. Door de volle plaat in het midden krijg je een sterk geheel, niet onbelangrijk bij een schuifdeur.

Een ander voordeel van deze werkwijze, al je freeswerk gebeurt eenzijdig, en op kleine of korte secties, dus heel wat gemakkelijker stellen en frezen, eventuele haperingen kan je makkelijk bijwerken zonder dat er iets van te zien is. Het uitzicht is bij beide methodes het zelfde.

Je voorgestelde methode werkt perfect als je de beschikking hebt over een CNC machine, deze machines zijn bij uitstek geschikt voor dergelijk perfect freeswerk.

Mvg,

André
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Na wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat de deuren van de fabrikant op de foto gemaakt zijn van 22mm mdf platen waar een profiel uit is gefreesd.

Stel als ik platen van 22mm of ietsje dikker haal en ik frees er met een mal een patroon uit en ik hang ze op, is er dan kans op krom trekken?
 

tuoh

Oud hout
Als je het profiel enkel langs één zijde freest trekt het paneel gegarandeerd krom. De enige manier om dat kromtrekken tegen te gaan is langs de blinde zijde ( als die er is) deurrechters in te frezen. Dit is een speciaal beslag dat dient om schuifdeuren recht te houden, of recht te dwingen.
Maar dit kan enkel aangebracht worden in deuren die langs achter niet zichtbaar zijn ( kastdeuren)

Bijgaand een afbeelding van zo een deurrechter.

Mvg,

André

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.