Vage plannen voor een echte werkbank

WR1944

Oud hout
Langzamerhand voel ik de behoefte aan een echte werkbank. Ik loop al een tijdje rond met construcieve details in m'n hoofd. Het zal wel een tijdje duren voor ik er mee start maar ik begin graag met de meeste details uitgewerkt.
Het blad wil ik maken van Douglas Fir in 2x4 (40x90). Dit hout is bij Home Depot goed recht en je kan redelijke stukken zonder te veel knoesten uitzoeken. Het is bedoeld voor frame-bouw dus de lengte is 8', ofwel ca. 240 cm. Die wil ik staande tegen elkaar lijmen zodat ik een blad van ongeveer 90 mm dik krijg (minus verlies voor het glad schaven. Een paar domino's per naad voor de fixatie. De breedte wordt 800 en de lengte of 1600 of 1800. Als ik voor 1600 kies heb ik de resten van de 2x4's voor een vlonder onder de bank. Maar een werkbank van 1800 is natuurlijk weer een groter werkvlak.
De poten wil ik maken van 4x4 (90x90), ook van Douglas Fir. In principe wil ik met de hoogte uitkomen op 90 cm, net als de MFT/3 maar ik heb de indruk dat een lagere bank ietsje prettiger werkt.
De regels voor de ondersteuning van het blad wil ik maken van 2x6 (40x140) ook in DF met een extra balk in het midden. Verder nog een rand van 2x6 zo'n 200 boven de vloer met daarin een blad voor gereedschap e.d. De verbindingen wil ik in de poten inlaten, ca 20 tot 30 mm diep en met zware bedbouten vastzetten, twee per verbinding.
Twee bankschroeven op de traditionele plaatsen. Ik weet nog niet of ik er een bankschroef in zet met metalen bekken en een ingebouwde bankhaak of een waar je zelf houten bekken in kan zetten. In de rechterpoot wil ik een vertikale rij gaten boren om samen met de bankschroef grote objecten in te kunnen klemmen.
De bovenkant van het blad wil ik vlakken met een nog te kopen lange schaaf, een #6 of #7.
Geschatte hoeveelheid hout:
Blad 22x 2x4-8' $4/st
Regels 6x 2x6-8' $6/st
Poten 2x 4x4-8' $12/st
Totaal ongeveer $150 + $10 tax, iets over Eur 110
Dan nog wat hardware en de bankschroeven, afhankelijk van de uitvoering $50 tot $150/st.

Dit zijn de voorlopige plannen voor de middellange termijn want er zijn nog zoveel klussen met een hogere prioriteit.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ah, gaaf, mooi projectplan! Ik heb ook van die vage plannen, die van mij gaan richting een Roubo-model (lees: bomvrij bakbeest) omdat ik voor 99% met handgereedschap werk.

Als ik jouw maten zie: met een blad van 90mm hoef je niet extra te ondersteunen met bovenregels. Bij die dikte is het blad zo stijf dat het niet meer doorbuigt.

Je kiest voor 80cm breed, en dat heeft twee nadelen: je kan moeilijk over de bank heen reiken, en je kan veel voorkomende kastmaten niet over je werkbank heen schuiven (die zijn 60-70cm diep).

Als je plek hebt voor 180cm lang: doen. Als je plek hebt voor 210cm: doen.

Als je het blad 20cm smaller maakt heb je nog 4 2x4's over en je bespaart de helft van de 2x6's omdat je de bovenregels kan weglaten. Je hebt dan binnen het budget zat hout over om die vlonder te maken.

En waarschijnlijk had je er zelf al aan gedacht, maar voor de zekerheid: als je die rechterpoot wilt gebruiken om te klemmen, zorg dan dat de voorkant van de poten in hetzelfde vlak ligt als de voorkant van het blad. Als je dat ook met de onderregel doet, dan heb je een heel groot oppervlak om plaatwerk mee te ondersteunen.

Als je het idee verder gaat uitwerken: Chris Schwarz (ja, hij weer, ik ben nou eenmaal een fan van die man :)) heeft een aantal richtlijnen voor werkbankontwerp op een rijtje gezet. Daar zitten best goeie tussen: ik ben bijvoorbeeld ernstig aan het twijfelen of ik niet gewoon m'n werkbankpoten een cm of 8 moet inkorten. Klein mannetje, lange armen: 90cm is voor mij eigenlijk te hoog :mrgreen: Alternatief is nog even aanzien en dan de Roubo bouwen. Ergens volgend jaar ofzo.

Succes!

Arthur
 

WR1944

Oud hout
Bedankt voor je commentaar.
Ik wil die regels vooral gebruiken om het frame stevig en onwrikbaar te maken. Die 800 breed is een gevolg van het gebruik van de MFT/3. Die vind ik in sommige gevallen net te smal om lekker te kunnen monteren. Ik heb al een verlenging gemaakt voor de lange stukken en dat bevalt me goed. Voor m'n gevoel moet er ook een regel in het midden onder het blad. Als je met een hamer aan het rammen bent in het midden dan lijkt het me enigszins te veren. Het moet dragen zoals m'n vader zou zeggen.
Ik denk dat ik ga voor de 1800 en niet langer. Het bespaart je tijd als je om de bank heen moet lopen. :mrgreen: En ondanks de vrij grote basement moet ik toch efficient met de ruimte omspringen.
En met de hoogte ga ik wat experimenteren om uit te vinden wat lekker werkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.