Constructie 4m lange tafel

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Dag mede-houtbewerkers,

Sinds een jaartje ben ik met veel plezier aan het meubelmaken geslagen en sindsdien ook het forum aan het volgen en ik moet zeggen dat de tips me tot nu toe erg geholpen hebben. En ik heb nu een klusje waar ik jullie expertise zeker bij kan gebruiken.

Voor kennissen moet ik een eiken tuintafel maken van ongeveer 4 meter lang bij 1,25 meter breed. Ze hebben geen ruimtegebrek ;). Het moet een robuuste tafel worden met een dito look en constructie. Qua constructie wil ik het eigenlijk vrij traditioneel houden: 4 eiken poten (15 x 15 cm), met regels (42mm dik en 10cm breed) ertussen. De regels en poten wil ik verbinden met een pen/gat verbinding, eventueel met een extra deuvel door de pen/gat verbinding. Omdat het zo'n lange tafel betreft wil ik over de breedte om de 70cm een extra dwarsregel plaatsen. Dit voorkomt tevens het doorbuigen van de bladplanken, bestaande uit onbekantrecht eiken, 4m lang, 20cm breed, 42mm dik) welke ik met bladwervels wil vastmaken om de werking van het hout op te vangen.

Nu de vraag: denken jullie dat deze (vrij traditionele) constructie stabiel/sterk genoeg is voor deze lange tafel? Zeker bij zo'n robuuste tafel mag de constructie natuurlijk niet gammel zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik het jammer om halverwege de tafel een extra stel poten te maken. Dat zit altijd in de weg en gaan ze ongetwijfeld hun knieën aan stoten. En eiken veert niet mee :shock:

Alvast bedankt voor jullie hulp en tips!

Groeten Sion

Oh ja: als je nog andere tips hebt hoor ik die natuurlijk ook graag.
 

tuoh

Oud hout
Wanneer je de poten op de vier hoeken gaat plaatsen zijn de regels wat aan de lichte kant.
Je hebt dan te maken met een regellengte van 3700mm tussen de poten, 42mm x 130mm klinkt dan al heel wat beter.

Worden de poten wat teruggezet van de hoeken, bijvoorbeeld buitenmaten frame: 950mm x 3600mm, dan kan je gerust met regels van 100mm hoogte werken. Zonder de pennen er bij te rekenen kom je dan op een regellengte tussen de poten van 3300mm.
De klassieke pen en gat verbinding gaat zeker voldoen qua sterkte. Maak de pennen niet te dun, 18 à 20mm dikte is perfect.

Succes met de werken.

Mvg,

André
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Ik ga de poten inderdaad wat terugzetten vanuit de hoeken, ongeveer 20 cm. goed om te horen dat de geplande constructie dan wel stevig genoeg is. Dank voor de tip van de pen dikte. Ik ga er rekening mee houden.
Vandaag al naar de houthandel geweest en daar prachtig onbekantrecht eiken gezien. En de eikenhouten poten van 15 bij 15 cm zien er ook mooi uit dus kan niet wachten om eraan te beginnen. Maar eerst vakantie!

Dank voor de snelle reactie!
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hou er wel rekening mee dat je stoelen en knieën straks nog goed onder de tafel passen.
Wanneer je een regel van 10 cm gebruikt wordt dit wel klein.
Succes met het maken
 

WR1944

Oud hout
Waarom plaats je niet een poot in het midden van de tafel op de centrale as. Die zit niemand in de weg en reduceert de hoogte van de regels aanzienlijk. Eventueel kan je twee poten op de centrale as plaatsen, steeds op 1/3 van de lengte.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Ik vind de regels buitenom wat licht bemeten, net als andere posters. Gevoelsmatig dan! Want 400x125 eiken van 4cm dik, dat gaat allemaal nog wel wat wegen! Die tafel moet je ter plekke assembleren denk ik, die krijg je niet meer getild...

Als ik er echter over nadenk ga je met grotere (bredere) regels wel een ander probleem: de bladhoogte moet dan omhoog om er nog met je benen onder te kunnen. Ik zou daar ook goed rekening mee houden, want een te hoog blad eet weer niet plezierig.

Ik vraag me overigens wel af of je met die extra dwarsregels wat bereikt. Ik verwacht eigenlijk dat 42mm eiken op 4m nauwelijks buigt. Ik zal eens kijken, ik heb nog wel ergens een tabel voor dat soort dingen liggen, daar staat het vast wel in.
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Dank allen voor jullie reacties. Ze zijn zeer welkom. Sorry dat ik zelf wat laat reageer maar ik zit momenteel te genieten van een vakantie in de USA en heb sporadisch internet.
Als ik terug ben zal ik het e.e.a. eens nameten wat betreft de regelhoogte en de ruimte die er dan nog overblijft voor de benen/stoelen. Het mag inderdaad niet zo zijn dat tante Mien straks klem tussen stoel en tafel komt te zitten. Als ik straks thuis ben en zal ik m'n tekeningen eens aanpassen en wellicht plaatsen voor jullie eindoordeel.

@WR1944: een goede optie maar esthetisch heeft het niet mijn voorkeur. Maar als ik er niet onderuit kom is het een goede optie.

@Don_Paul: het geheel gaat inderdaad nogal wat wegen, maar heb dit al aangegeven en het was geen probleem. Assemblage zal inderdaad ter plekke gebeuren. Die tabel waar je het over hebt ben ik erg benieuwd naar.

@Geert: ik ben net bezig de wondere wereld van houtbewerking te leren, al een hele klus (zeer leuke) opzicht. Metaalbewerking is me al helemaal onbekend dus wil m'n vingers daar niet aan branden. Ik heb jouw tuintafel bewonderd waarbij je een metalen strip hebt gebruikt ter decoratie. Wel een erg mooie combi, dus voor toekomstige projecten (als ik wat meer ervaring heb) is het zeker een optie.

Groeten Sion
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.