Veritas jointer hulpstuk

WR1944

Oud hout
Op de URL hieronder staat een hulpstuk voor het haaks schaven van kanten.

http://www.leevalley.com/US/wood/page.a ... 82&p=41716

Heeft iemand hier ervaring mee of eventueel met een vergelijkbaar systeem? Is het de moeite en de kosten van het aanschaffen waard?
Sinds ik m'n beitels goed kan slijpen gebruik ik steeds meer handgereedschap maar het haaks schaven heb ik nog niet onder de knie. Vandaar dat ik met dat hulpstuk een beetje smokkelen wil.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dat hulpstuk werkt als je een rechte snede op je schaafbeitel gebruikt. Gebruik je een kromming dan is het effect juist dat je je werkstuk scheluw schaaft.

Maar misschien dat haaks schaven beter lukt als iemand beter uitlegt wat je aan het doen bent? Dan is dit hulpstuk misschien wat: de DVD van David Charlesworth. Is nog goedkoper dan de Veritas geleider ook ;-)

Arthur
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik heb het gekocht en laatst gebruikt om twee stukken beuken haaks te schaven. Ik heb weinig schaafervaring en kreeg alles naar mijn mening haaks, maar kreeg vooraan een lichte afronding waardoor de vooraan de balken niet perfect aansloten. Is dit normaal (ik meen te weten dat je bij een vandiktebank ook geen perfect resultaat hebt van begin tot einde) of moet je dit weg kunnen schaven?
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Bram, wellicht zou je de laatste paar keer stopshavings moeten doen, zodat je een lichte holing krijgt.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Waarschijnlijk klopt je schaafbeweging niet helemaal. Aan het begin moet je druk uitoefenen op de neus van de schaaf en aan het eind op de hiel. Heel overdreven is het alsof je probeert een stuk uit het midden van je werkstuk te scheppen. Doe je dat niet, dan kantelt je schaaf op je werkstuk en er vanaf, en dan schaaf je de kantjes meer af dan het midden.

Op de DVD die ik noemde legt Charlesworth een techniek uit die je zou kunnen proberen. Dat zijn de stopshavings die Ironmikie bedoelt. Je begint dan met de beitel op je werkstuk, net voorbij het randje, en je stopt vlak voordat je beitel van je werkstuk af gaat. Na een paar keer merk je dat je beitel niets meer afneemt. Dan haal je nog een of twee keer de schaaf over het hele werkstuk om de verhoginkjes aan de einden weg te schaven. Het resultaat is een kant met een hele lichte holling in de lengterichting (ordegrootte van 0.2mm per meter als je een fijn afgestelde #7 gebruikt) en dat is perfect voor handwerk.

Arthur
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dat is bullshit. Het is niet meer dan vroeger, je ziet zelfs steeds meer de nederlandse termen opduiken. Misschien dat het daarom ineens zo opvalt als er een engelse term tussendoor glipt. Ik zou zeggen: relax ;-)

Arthur
 

WR1944

Oud hout
timmertje zei:
ironmikie zei:
stopshavings .
je krijgt hier steeds meer dat irritante engelse geouwehoer . :geek:

M'n vader zou zeggen dat daar geen woord Frans bij is. :mrgreen:

Als je een betere omschrijving in het Nederlands weet dan houd ik me aanbevolen en ik denk de meeste andere lezertjes ook. Er was ooit sprake van een vertaallijst maar dat is niet erg van de grond gekomen.
Een bijkomend probleem is dat Nederlanders slordig met hun taal zijn en vaak wazige termen gebruiken of weer nieuw termen verzinnen voor al bestaande begrippen. Een goed voorbeeld is het taalgebruik in de politiek. Duitsers en Engelsen zijn strakker met hun benamingen en blijven bij die benamingen.

Mijn probleem met het schaven is niet zozeer het recht schaven in lengterichting maar de schaaf haaks houden. Soms is het resultat over de hele lengte iets uit de haak en soms begin ik redelijk haaks maar dan verloopt het. De afwijking is meestal naar dezelfde kant dus het is een onvolkomenheid in m'n techniek. Vandaar dat ik dit hulpstuk wilde proberen. Ik had al gedacht om twee gaten in de zijkant van de schaaf te boren en daar een geleider aan vast te schroeven. Het is toch een goedkope schaaf. :mrgreen:

Dus als je met die magnetische geleider haaks kan schaven en de geleider valt er niet af ben ik al tevreden.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik gebruik het ding al jaren, werkt perfect. Ook op kleinere modellen schaven. Enige hele kleine minpunt in het begin: lichte zwarte strepen op het hout ivm met afschuren van de zwarte lak aan de binnenzijde. Strepen zijn overigens makkelijk te verwijderen. Magneten zijn behoorlijk krachtig. Je moet wel je schaaftechniek een beetje aanpassen: Met de voorste hand hou je niet de knop van de schaaf vast maar druk je het hulpstuk tegen het hout. Is je plank/balk eenmaal haaks,kun je het hulpstuk verwijderen. Gebruik je het hulpstuk vaak op dezelfde schaaf dan zal wel je beitel niet over de volle breedte bot worden, maar meer slijten aan de kant waar het hulpstuk zit. Op zich is dit echter geen probleem.

Ed
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Probeer je schaaf eens anders beet te houden: je voorste duim van bovenaf net vóór de beitel in het midden van de zool, je vingers gekruld onder de schaaf. Je gebruikt de "bovenkant" van het middelste kootje van je wijsvinger als geleider. Zoals in het plaatje, maar dan met een schaaf in plaats van een lineaal en een stuk hout in plaats van een laptop (mijn verontschuldigingen: schootrekentuig) :) Geef druk met je duim en zet het midden van je schaaf op het midden van je werkstuk. Op die manier geef je geen scheve druk en schaaf je haaks. Met een gekromde snede kan je dan de scheluwte wegwerken door links of rechts van het midden te schaven.



Attached files
 

WR1944

Oud hout
Ik ben bang dat we een beetje off-topic raken.
Het probleem doet zich voor bij relatief smalle plankjes, minder dan de breedte van de schaaf en meestal zelfs minder dan de helft van de breedte van de schaaf. Ik heb gewoon geen referentie en moet op m'n gevoel haaks schaven. Ik probeer op het zicht het begin haaks te schaven en dan de schaaf in dezelfde stand verder over de zijkant te bewegen. En daar gaat het bij mij mis.
Het is erg frusterend want m'n oom de meubelmaker kon perfect haaks schaven uit het handje maar die had dan ook van z'n 16e af in het hout gewerkt. Dat haal ik niet meer in. ;)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik kan maar 1 ding zeggen: zorg dat je de DVD van Charlesworth te pakken krijgt :) Hij legt de techniek echt beter uit dan ik het kan.

Met de greep die ik beschrijf en een gekromde snede lukt het jou ook. Je kijkt eerst even met een winkelhaak of je links of rechts moet bijwerken, de kromming van de schaaf in combinatie met de plaatsing doet het werk. Door de greep hou je de schaaf in dezelfde positie, je fixeert hem namelijk met je vingers tegen het hout en je duim. Op die manier kan je makkelijk 6mm haaks schaven met een #5. Wel een tip: hou je vingers tegen de referentiezijde. Daar zitten minder splinters in...

Arthur
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb zelf geen ervaring met dat hulpstuk, maar veritas maakt prima spullen en heb er goede dingen over gelezen. Ik geloof dat stanley vroeger zo'n hulpstuk maakte.
Over het bol slijpen van beitels zijn de meningen nogal verdeeld. De meeste zijn het erover eens dat de hoeken ietsjes afgerond moeten zijn om 'ingraven" te voorkomen. Maar zoals Charlesworth zijn schaafbeitels slijpt kom ik niet zo heel veel tegen. Zelfs zijn concave beitels slijpt hij bol ;)
Allebei de manieren hebben voor en nadelen.

Op smalle stukken van zo´n 2cm of minder neig ik ook om niet zuiver haaks te schaven, ik neem vaak ietsjes meer materiaal weg aan een kant. Ik vermoed dat het komt omdat mijn voor houtbewerking waardeloze werkbank te hoog is, waardoor mijn schouders nogal op ongelijke hoogte staan. Ik los dit op door de beitel aan de een kant wat zwaarder af te stellen. Werkt zo prima voor mij.

Maar die andere werkbank moet er toch echt wel komen, helaas te weinig tijd en plaats om zelf te maken... :oops:
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik heb dat Veritas hulpstuk en ben er prima tevreden mee. Ik gebruik het om precies dezelfde reden als jij aangeeft.

Wat ik echter wel doe... Ik leg de te schaven kant zeg maar plat.
neem een lat van 5 cm breed en 2 cm dik. Het vlak van 5 cm leg/klem ik dan op de werkbank zodanig dat de 2cm rand vrij ligt. Vervolgens het hulpstuk op de schaaf hangt mijn schaaf eigenlijk aan dat ding op zijn kant. OP deze manier kan ik perfect de 2 cm kant haaks krijgen. Het grote voordeel is dat je de zware schaaf niet meer op een smal vlak moet laten balanceren.
 

WR1944

Oud hout
Re: Veritas jointer hulpstuk (besteld en ontvangen)

Ik heb het hulpstuk besteld en inmiddels ontvangen. Prijs $44,50 en verzendkosten $11,50 dus $56 in totaal, ongeveer EUR40.
De rest kan je lezen bij de Reviews (beschouwingen voor de taalpuristen) ;) .
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is een handig hulpstuk, ik heb het nu een half jaar in combinatie met een Veritas bevel-up jointer. Het werkt echter alleen als de hoogte van het te schaven hout meer dan 5 cm boven de bankschroef uit steekt. Voor wat groter werk met panelen of balken heb ik er veel plezier van. Kleiner werk doe ik op de futselplank, of langere plankjes met een plank eronder met 2 lijmklemmen op de werkbank klemmen. Het werkt net als bij de futselplank, en het werkt alleen als je een schaaf hebt waarvan de zijkanten haaks op de zool staan. Op het blog van Seek vond ik een mooie foto.

jaap



Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja die plank gebruik ik nog vaak als ik een mooie lijmnaad wil maken. Ik oefen wel vaak om het uit de losse hand recht te schaven, maar dat blijft nog wel een uitdaging.

De futselplank gebruik ik alleen om de rand goed haaks te krijgen. Dat werkt perfect. De rand recht maken dacht ik eerst door de schaaf langs het multiplex randje te geleiden. Dat werkt niet echt, misschien is mijn multiplex niet recht genoeg. Dus ik laat het te schaven plankje een stukje uitsteken en schaaf eerst het midden een beetje hol waarna ik met een paar lange halen uiteindelijk een zo goed als rechte rand krijg die een klein beetje hol in het midden is.

Het is niet echt nodig dat de schaaf zelf haaks is, je kunt met de zijvertelling van de schaafbeitel eventuele fouten corrigeren. Nadeel van dit soort constructies is wel dat je schaafbeitel over een smal stukje bot wordt. Vandaar dat ik in de foto er nog een extra latje tussen gelegd heb om een ander deel van de snede te gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.