Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Veritas jointer hulpstuk

Op de URL hieronder staat een hulpstuk voor het haaks schaven van kanten.

http://www.leevalley.com/US/wood/page.a ... 82&p=41716

Heeft iemand hier ervaring mee of eventueel met een vergelijkbaar systeem? Is het de moeite en de kosten van het aanschaffen waard?
    Sinds ik m'n beitels goed kan slijpen gebruik ik steeds meer handgereedschap maar het haaks schaven heb ik nog niet onder de knie. Vandaar dat ik met dat hulpstuk een beetje smokkelen wil.

Re: Veritas jointer hulpstuk

Dat hulpstuk werkt als je een rechte snede op je schaafbeitel gebruikt. Gebruik je een kromming dan is het effect juist dat je je werkstuk scheluw schaaft.

Maar misschien dat haaks schaven beter lukt als iemand beter uitlegt wat je aan het doen bent? Dan is dit hulpstuk misschien wat: de DVD van David Charlesworth. Is nog goedkoper dan de Veritas geleider ook ;-)

Arthur

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Ik heb het gekocht en laatst gebruikt om twee stukken beuken haaks te schaven. Ik heb weinig schaafervaring en kreeg alles naar mijn mening haaks, maar kreeg vooraan een lichte afronding waardoor de vooraan de balken niet perfect aansloten. Is dit normaal (ik meen te weten dat je bij een vandiktebank ook geen perfect resultaat hebt van begin tot einde) of moet je dit weg kunnen schaven?

Bram, wellicht zou je de laatste paar keer stopshavings moeten doen, zodat je een lichte holing krijgt.

Waarschijnlijk klopt je schaafbeweging niet helemaal. Aan het begin moet je druk uitoefenen op de neus van de schaaf en aan het eind op de hiel. Heel overdreven is het alsof je probeert een stuk uit het midden van je werkstuk te scheppen. Doe je dat niet, dan kantelt je schaaf op je werkstuk en er vanaf, en dan schaaf je de kantjes meer af dan het midden.

Op de DVD die ik noemde legt Charlesworth een techniek uit die je zou kunnen proberen. Dat zijn de stopshavings die Ironmikie bedoelt. Je begint dan met de beitel op je werkstuk, net voorbij het randje, en je stopt vlak voordat je beitel van je werkstuk af gaat. Na een paar keer merk je dat je beitel niets meer afneemt. Dan haal je nog een of twee keer de schaaf over het hele werkstuk om de verhoginkjes aan de einden weg te schaven. Het resultaat is een kant met een hele lichte holling in de lengterichting (ordegrootte van 0.2mm per meter als je een fijn afgestelde #7 gebruikt) en dat is perfect voor handwerk.

Arthur

Dat is bullshit. Het is niet meer dan vroeger, je ziet zelfs steeds meer de nederlandse termen opduiken. Misschien dat het daarom ineens zo opvalt als er een engelse term tussendoor glipt. Ik zou zeggen: relax ;-)

Arthur

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door timmertje
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ironmikie
    stopshavings .
    je krijgt hier steeds meer dat irritante engelse geouwehoer . :geek:
    M'n vader zou zeggen dat daar geen woord Frans bij is. :mrgreen:

Als je een betere omschrijving in het Nederlands weet dan houd ik me aanbevolen en ik denk de meeste andere lezertjes ook. Er was ooit sprake van een vertaallijst maar dat is niet erg van de grond gekomen.
    Een bijkomend probleem is dat Nederlanders slordig met hun taal zijn en vaak wazige termen gebruiken of weer nieuw termen verzinnen voor al bestaande begrippen. Een goed voorbeeld is het taalgebruik in de politiek. Duitsers en Engelsen zijn strakker met hun benamingen en blijven bij die benamingen.

Mijn probleem met het schaven is niet zozeer het recht schaven in lengterichting maar de schaaf haaks houden. Soms is het resultat over de hele lengte iets uit de haak en soms begin ik redelijk haaks maar dan verloopt het. De afwijking is meestal naar dezelfde kant dus het is een onvolkomenheid in m'n techniek. Vandaar dat ik dit hulpstuk wilde proberen. Ik had al gedacht om twee gaten in de zijkant van de schaaf te boren en daar een geleider aan vast te schroeven. Het is toch een goedkope schaaf. :mrgreen:

Dus als je met die magnetische geleider haaks kan schaven en de geleider valt er niet af ben ik al tevreden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Ik gebruik het ding al jaren, werkt perfect. Ook op kleinere modellen schaven. Enige hele kleine minpunt in het begin: lichte zwarte strepen op het hout ivm met afschuren van de zwarte lak aan de binnenzijde. Strepen zijn overigens makkelijk te verwijderen. Magneten zijn behoorlijk krachtig. Je moet wel je schaaftechniek een beetje aanpassen: Met de voorste hand hou je niet de knop van de schaaf vast maar druk je het hulpstuk tegen het hout. Is je plank/balk eenmaal haaks,kun je het hulpstuk verwijderen. Gebruik je het hulpstuk vaak op dezelfde schaaf dan zal wel je beitel niet over de volle breedte bot worden, maar meer slijten aan de kant waar het hulpstuk zit. Op zich is dit echter geen probleem.

Ed

Probeer je schaaf eens anders beet te houden: je voorste duim van bovenaf net vóór de beitel in het midden van de zool, je vingers gekruld onder de schaaf. Je gebruikt de "bovenkant" van het middelste kootje van je wijsvinger als geleider. Zoals in het plaatje, maar dan met een schaaf in plaats van een lineaal en een stuk hout in plaats van een laptop (mijn verontschuldigingen: schootrekentuig) :-) Geef druk met je duim en zet het midden van je schaaf op het midden van je werkstuk. Op die manier geef je geen scheve druk en schaaf je haaks. Met een gekromde snede kan je dan de scheluwte wegwerken door links of rechts van het midden te schaven.

Attached files

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008

Ik ben bang dat we een beetje off-topic raken.
    Het probleem doet zich voor bij relatief smalle plankjes, minder dan de breedte van de schaaf en meestal zelfs minder dan de helft van de breedte van de schaaf. Ik heb gewoon geen referentie en moet op m'n gevoel haaks schaven. Ik probeer op het zicht het begin haaks te schaven en dan de schaaf in dezelfde stand verder over de zijkant te bewegen. En daar gaat het bij mij mis.
    Het is erg frusterend want m'n oom de meubelmaker kon perfect haaks schaven uit het handje maar die had dan ook van z'n 16e af in het hout gewerkt. Dat haal ik niet meer in.

Forum Rechten