UITHOLSYSTEEM

joppe123

Nieuw lid
29 aug 2010
18
7
Ik ben van plan mij een uitholsysteem aan te schaffen van LYLE JAMIESON (giant hollowing system).
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Zou tot ong. 50cm diep willen gaan.
Voordeel bij dit systeem lijkt mij de carbide cutter en de laser.
Alle reacties zijn welkom.

Groetjes
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Joppe.
Uitholbeitels zijn er bij soorten en uitvoeringen. Met of zonder verlengstukken en/of zijsteunen. Met of zonder verlichting/laser. Zie b.v. bij de houtdraaier Adrie Bezemer - zie google. Hij heeft ook informatie over een Nederlandse houtdraaier die grote uitholsystemen zelf bouwt.
Op de Duitse site: www.drechsler-forum.de is een grote discussie gaande over uitholbeitels en de voors en tegens. zie onder de titel: marktübersicht Aushöhlwerkzeuge.
Op de onlangs gehouden Drechslertage in het Hessisch Freilichtmuseum in Neu-Anspach bij Frankfurt am Main werden door Holger Graf meerdere uitholsystemen getest. Daar is een video opname van gemaakt.
Zie www.drechslermagazin.net of met ............. de aan het eind.
Zelf werk ik met beitels van Wiedemann: www.drechslertreff.net
De uitholbeitels van Jo Winter bevallen me ook zeer goed, zie www.jowinter.de en de daarbij te volgen video's.
De beitels van Wiedemann zijn niet agressief, hebben een spaanbegrenser die niet vol loopt en derhalve geschikt om met een stevig stuk rond verlengd te worden.
Ik zag die enkele weken geleden bij een houtdraaier in Ardienne - Bretagne (Fr.) Hij had een Wiedemann beitel verlengd om grote vazen te kunnen draaien.
Wellicht kun je iets met deze informatie - vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.