Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Houten krukje

Houten krukje

Beste forum leden,
    Wie kan mij vertellen wat het doel is als je een open pen en gat verbinding maakt,om dan nog een zaag snede aan bijde uiteinde van de pen te maken,een speling van ongeveer drie mm en in het gat te passen om dan twee wiggen in die zaagsneden te kloppen.Het gaat om een driepotig houten krukje wat ik wil gaan maken.

mvg Ger

Athanor
    Guest

Re: Houten krukje

Hallo Ger,

Volgens mij is dat bedoeld om de constructie te versterken. De wiggen drukken het hout van de pen met grote kracht tegen de randen van het gat waardoor je in combinatie met de lijmkracht een onbeweeglijke verbinding krijgt. Voor een intensief te gebruiken voorwerp als een kruk is dat van belang. Als je het zorgvuldig uitvoert kan het ook een fraaie presentatie geven van je vakmanschap.

Fons

bedank fons zo draa ik het hout binnen heb kan ik gaan beginnen dan zal ik tegen die tijd wel wat fotos plaatsen

mvg Ger

Ik doe maar een gok, maar is het misschien dat eikenhouten krukje dat in vele uit het engels vertaalde houtbewerkingsboeken staat als voorbeeldproject??

pas op voor splijten,, opwiggen in de lengterichting van het hout en het gat ook een beetje taps
    uit laten lopen
    dan krijg je een verbinding die heel veel aan kan

Bedankt voor de tip houtmannetje ik zal er op letten.

Ja woodworker, het is inderdaad een krukje uit een houtbewerkings boek wat ik wil gaan maken.

mvg Ger

Beste Ger, ik vind het leuk om te lezen dat je weer aktief bent.
    Mag ik hieruit opmaken, dat het een stuk beter met je gaat, wat ik hoop?
    Veel succes met het krukje.
    Ad

Beste Ad,

Het gaat inderdaad iets beter met me ,kan nog niet de werkplaats in (zou wel willen ) maar moet nog ongeveer twee weken wachten moet dan op controle in het zieken huis en dan mag ik weer hopelijk beginnen met werken en ook weer in de werkplaats wat hobbyen.
    Ga proberen een krukje te maken van eiken heb het hout al in huis ervoor dus kan nu niet meer lang duren . bedankt voor je steun

mvg Ger

Forum Rechten