Slijphulp Axminster

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Na enkele (schaaf) beitels met de hand te hebben geslepen kwam ik tot de conslusie dat dit toch niet ideaal is. Dus heb ik bij Axminster deze simpele ‘sharpening guide’ aangeschaft om uit te proberen. Heb apparaat kost een luttele € 6,- euro dus daar kan je je geen buil aan vallen.

De slijphulp bestaat feitelijk uit een klem mechanisme met aan de bovenkant een bed voor schaafbeitels en aan de onderkant een zwaluwstaart uitsparing voor steekbeitels en andere beitels met tapse zijkanten. Als je de klemschroef aandraait wordt de beitel met de rug naar boven tegen de overstekende randen aangedrukt. Één zijkant van de bekken is convex zodat deze met het midden de beitel tegen de rechte zijde aandrukt. Hetzelfde geld voor de schaafbeitels bovenop maar deze ligt op een vlak bed ipv. tussen zwaluwstaart uitsparingen. Het is een simpel systeem maar er is goed over nagedacht. De boel wordt gelijktijdig horizontaal en haaks (tov. het loopwiel) opgespannen. Het is wel noodzaak om even de klemschroef extra aan te draaien met een schroevendraaier.

Hoe helpt dit systeem nou om de juiste hoek te slijpen? De truc zit ‘m erin dat het aantal mm dat de beitel aan de voorkant van de slijphulp uitsteekt de uiteindelijke snijhoek bepaald. De gegevens hiervoor staan op de zijkant van het apparaat gedrukt (projection). Althans voor 25 en 30 graden. Voor de gewone beitels klopt dit exact maar voor de schaafbeitels bovenop niet. Dit komt omdat de dikte van de schaafbeitel de slijphoek beïnvloed dus het eindresultaat zal uiteindelijk wel een paar graden schelen. Voor de controlfreaks onder ons (schuldig) je kunt het ea. van te voren opmeten met een geo-driehoek. Ook voor die niet standaard hoeken voor de gewone beitels.

Helaas is dit apparaat niet ideaal voor de kortere japanse beitels en totaal ongeschikt voor vermoor- en schietbeitels. Mijn eigen japanse (bench) beitel opspannen gaat nog nét voor een slijphoek van 30 graden en hoger. Voor de vermoor- en schietbeitels heb ik zelf een opspanhulpstuk in elkaar geknutseld. Maar het haaks opspannen voor de juiste hoek is een gedoe van een kwartier. Het werkt maar niet ideaal dus…

Het slijpen zelf gaat gemakkelijk. Je offert wel de helft van de slijpsteen op voor het rolwieltje maar goed je kan niet alles hebben. Wat wel opvalt is dat het rolwieltje erg smal is, zeker als je kijkt naar andere slijphulpen zoals van Veritas. Dit maakt het, vooral voor smalle beitels ed files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Mooi resultaat op die Japanse beitels!

Een tip om de juiste hoek voor je beitels in te stellen: neem een plankje en een blokje en een beetje lijm. Frut even met de klem om te zorgen dat de beitel onder de goede hoek op de steen staat. Smeer het blokje in met lijm. Duw de houder tegen de zijkant van het plankje. Duw het blokje tegen de snede (met de lijm op het plankje) en klem het vast.

De volgende keer dat je dezelfde beitel gaat slijpen zet je hem losjes in de houder, houdt hem tegen het plankje, schuift de beitel tegen het blokje en draait de houder vast. Je hebt nu exact dezelfde projectie als de vorige keer, dus dezelfde hoek. Is nauwkeuriger dan meten ;-) En je kan op hetzelfde plankje meerdere blokjes lijmen om verschillende hoeken te slijpen.

Arthur
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Dit is wat Arthag bedoelt .

Er is ook een mooi instructie filmpje te zien op youtube van Lie Nielsen


[youtube][/youtube]

Hoop dat het gelukt is .
:?

Attached files
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
ArtHarg zei:
Frut even met de klem om te zorgen dat de beitel onder de goede hoek op de steen staat.


Dat is juist het probleem als je voor de eerste keer een bepaalde hoek gaat slijpen heb je nog geen plank met blokjes. Je moet dan met een geo-driehoek aan de gang om de hoek op te meten. Ook als je van een stompere naar een scherpere hoek gaat raakt de snede initieel niet de slijpsteen, dus je moet tijdens het slijpen de beitel opnieuw inspannen en de hoek checken met de geo-driehoek.

Als je met succes een bepaalde hoek hebt geslepen meet je de projectie en schrijf je die op. Of je maakt inderdaad zo'n plankje. Dat worden er dan minimaal een stuk of drie planken met 5 a 6 blokken; Voor steekbeitels en voor schaafbeitels van verschillende dikten.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
henkverhaar zei:
SamPonette zei:
dat, of je haalt een inclinometer in huis ;) al dan niet digitaal.

Moet je wel zeker weten dat je slijpsteen perfect horizontaal ligt... ;-)
niet perse he.. bij mijn digitale bvb kan je heel makkelijk de 0 instellen en dan relatief vanaf dat referentievlak meten ;)

en bij een analoge kan je geloof ik meestal aan een ring draaien om de horizontale referentie af te regelen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
He mensen, het komt niet aan op een graadje meer of minder, he! Als je maar een reproduceerbaar resultaat krijgt, wat met dat plankje en die blokjes perfect voor elkaar krijgt. Moet je wel onthouden (of opschrijven) welk blokje je bij welke beitel hebt gebruikt.

Persoonlijk vind ik dit ding geniaal. Werkt minstens twee keer zo snel als de Veritas MKII. Inderdaad voor schietbeitels niet geschikt, maar mijn japanse beitels passen er prima in. Schietbeitels staan echter zo stabiel op de wetsteen dat je ze makkelijker uit de losse hand slijpt.

En David, omdat het echt niet tot op de laatste graad precies hoeft te zijn, kom je met 1 stelplankje en een stuk of 6 blokjes prima uit. Zo'n plankje is veel sneller en vooral veel secuurder dan elke keer weer opmeten of met een geodriehoek pielen.

En ik doe er af en toe een druppel naaimachine olie in, uitlekkende olie weghalen met een doekje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.