Nieuw handvat.

tuoh

Oud hout
Omdat ik vandaag nog wat tijd over had, één van mijn zagen van een nieuw handvat voorzien.
Enkele jaren geleden brak tijdens een klus het originele kunststoffen handvat in stukken, dus maar snel provisorisch eentje in elkaar geknutseld on site. Het zag er niet uit maar het werkte wel, zo goed zelfs dat het er niet van kwam om het definitief te vervangen.

Tot vandaag dus, had nog enkele stukken Wengé liggen waarbij er eentje heel geschikt was voor een nieuw handvat. Het stukje op dikte geschaafd (25mm) en uitgezaagd op de lintzaag. Zaagsporen opgekuist, een holle frees van 12mm radius op de bovenfrees, en wat schuurpapier later had ik onderstaand resultaat.

Het uiterlijk is er wel op vooruit gegaan moet ik zeggen, zagen deed ze sowieso al goed. Veertig jaar geleden :cry: de zaag nieuw gekocht. Het is een Sandvik met conisch geslepen blad, universeel vertand, en de zaag heeft een heel stijf en hard blad. Het is nog altijd de beste zaag die ik al in handen heb gehad. Door het stijve blad krijg je mooie strakke zaagsneden, zowel in nat als in droog hout. Een minimale tandzetting is voldoende om te vermijden dat het blad klem loopt.
Het handvat heb ik afgewerkt met Tungolie.

Mvg,

André

Attached files
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ziet er mooi uit. Ik heb wel eens Wenge gedraaid maar dit was toch lastig. Scherpe beitels maartoch heel gauw last van splinters. Is de bovenkant wat dunner uitgevallen of is dit opties door het frezen van de ronding?
 

tuoh

Oud hout
Hallo Wim, het is inderdaad optisch bedrog :D
De rondingen van buiten- en binnenkant overlappen elkaar juist, en bij een frees met een radius van 12mm wil dat zeggen dat het bewuste stuk in werkelijkheid een 20mm breed is.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.