diverse houtverbindingen

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Afgelopen tijd ben ik druk geweest met het maken van diverse houtverbindingen met handgereedschap. Erg leuk om te doen en het gevoel van voldoening is erg groot wanneer iets past :D

Er zijn heel wat verbindingen mislukt maar aan het einde heb ik toch alles weten te maken wat ik graag wilde. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar andere verbindingen. Volgende week maar eens rondneuzen naar boeken bij onze vrienden in Arnhem.

Welke verbinding vinden jullie het mooist en zal goed passen in een komend project??

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Volgens mij ben je niet te stoppen.
Als je zo doorgaat groeit er bij jou nog eens een zwaluwstaart. :mrgreen:
Door 35 jaar in de techniek is m'n estetisch gevoel wat gedeformeerd. Voor mij staat functionaliteit voorop en als het er dan ook nog leuk uitziet is dat mooi meegenomen.
Voor mij ziet #2 er het aantrekkelijkste uit. #3 is voor mij een standaard sliding dovetail, Daar valt weinig aan te varieeren.
Hier is het al twee weken boven de 30C dus het houtbewerken staat even op een lag pitje, ook al is het in m'n basement een paar graden lager. Gelukkig klinkt 32C koeler dan 90F, ik ben blij dat ik metrisch denk. :roll:
 
A

Athanor

Guest
Ik ga voor dubbele zwaluwstaart2. Geeft een rustig en evenwichtig beeld, wat van een aantal van de andere voorbeelden niet echt te zeggen is. Maar hangt er wel vanaf wat je beoogt natuurlijk.

Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik ben nogal gecharmeerd van de dubbele zwaluwstaart, moet ik zelf toch ook eens proberen.
Als je echt een uitdaging zoekt moet je eens kijken naar de diverse Japanse verbindingen. Daar zitten echt idioot lastige tussen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Fons, die had ik inderdaad gezien. Ik wil nog eens eens zo'n verbinding proberen in een stuk hout dat op scheuren staat

@wr1944 : er kriebelt wel wat, zal dat die groeiende zwaluwstaart zijn? haha

@coko : die japanse verbindingen lijken we het proberen eens waard. eerst maar eens op zoek naar een boek waar zoiets instaat.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik vind de tweede, de houndstooth wel mooi. Je moet alleen de verhoudingen wat aanpassen: de kleintjes wat smaller en wat dieper maken. Er staat hier een goeie handleiding voor het aftekenen en maken, misschien heb je daar wat aan?

Arthur
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Arthur, enorm bedankt voor de link!! Het is dus een houndstooth....klinkt wel grappig. Het is inderdaad veel mooier met een andere verhouding......ik ga dit straks gelijk even proberen
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik ben benieuwd naar dubbele zwaluwstaart #1!

Vaag, als ik op de link klik van Arthur over de houndstooth zie ik dat ik ben ingelogd als Rickkoorman, zie plaatje!

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hahaha, yep dat heb je met een zwaluwstaart!!! Heb net een poging gedaan voor zo'n houndstooth met een andere verdeling. Staat inderdaad een stuk mooier. Zal morgen eens een foto maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.