Festool TS55 EBQ plus FS

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
Na lang getreuzel en centjes gespaar heb ik eindelijk mijn eerste festool machine.
de TS55 invalzaag
Ik heb hem vandaag voor het eerst wat gebruikt om mdf panelen van 18mm te verzagen.
Hij werkt zalig soepel en netjes zuivere zaagsnede.
ik ga de komende dagen nog een paar interieur zaken afwerken en zal dan een uitgebreide revieuw geven over de invalzaag.

gr
Tim
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Gefeliciteerd met je aankoop. De TS55 staat ook bij mij nog op m’n verlanglijstje.

Wat voor zaag gebuikte je eerst voor dit soort werkzaamheden?
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ja de ts 55 is echt een super machine als je hem vaker gebruikt wordt het gewoon een verleng stuk van je hand ik ben nu een kast aan het bouwen en heb echt alles met de 55 gezaagd en het gaat echt super zeker als je meerdere linialen er bij hebt ik heb er twee van 140 en 2 van 80 plus de koppelstukken echten topper ook de graden boog is een aanrader zal je veel plezier van beleven zoals al het gereedschap van festool groetjes van leroy en succes er mee
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Voor mij was het ook 1 van de eerste Festool machines, de allereerste was de EBQ-1010 bovenfrees, ook zeer tevreden over. Jaren later meer machines gekocht (vorig jaar) waaronder de TS-55.

Wat mij direct opviel waren de volgende zaken:
* Je zaagt ongelofelijk zuiver op de lijn als je de liniaal gebruikt, echt netjes
* De zaag maakt voor een handcirkelzaag bijzonder weinig geluid, zelf zonder gehoorbescherming netjes te gebruiken
* De diepteinstelling werkt erg goed en nauwkeurig waardoor dit echt iets is wat je makkelijk gebruikt
* De zeer zuivere zaagsnede met het standaard meegeleverde blad.
* De nagenoeg perfecte afzuiging, bijna geen zaagsel op de grond bij gebruik van een stofzuiger

Ik had een hele beste Metabo Met 67mm zaagdiepte maar sinds de TS-55 heb ik die niet meer aangeraakt.

Ik ben en blijf een Scheppach Scheppie maar door oa de TS-55 nu ook een Festie...

Later ook de moduletafel gekocht met verbreding, lengteaanslag en roltafel en dan heb je gewoon een heleserieuze zaagtafel. De zaaghoogte is bepert maar voor materiaal onder die dikte echt een topper.
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
leroy zei:
hey hallo
ja de ts 55 is echt een super machine als je hem vaker gebruikt wordt het gewoon een verleng stuk van je hand ik ben nu een kast aan het bouwen en heb echt alles met de 55 gezaagd en het gaat echt super zeker als je meerdere linialen er bij hebt ik heb er twee van 140 en 2 van 80 plus de koppelstukken echten topper ook de graden boog is een aanrader zal je veel plezier van beleven zoals al het gereedschap van festool groetjes van leroy en succes er mee
Leroy,

De TS 55 is zeker een topper en ik kan er ook geen genoeg van krijgen. Zaagt zuiver;goed en is makkelijk in te stellen.
Toevallig heb ik kort geleden de gradenboog uitgeprobeerd maar ben er niet weg van. Als je zoals ik veel haaks gaat zagen(onder 90 graden dus) ben je denk veel beter uit met een zuivere winkelhaak dan de gradenboog van Festool . Op de een of andere manier kreeg je over een lenge van slechts 50cm toch een mm speling. Zelfs na een tiental keer de haaksheid testen kwam ik niet van die speling af terwijl het met mijn winkelhaak wel lukt?
Kwaliteit-prijsverhouding viel mij in ieder geval niet mee dus heb m weer ingeleverd bij de dealer.

Voor de rest is de TS 55 met de linealen gewoon topspul; elke cent waard.
 

WR1944

Oud hout
Als je de combizwaaihaak FS-KS bedoeld heb je wel gelijk. Ik heb deze niet zelf maar ik heb er genoeg negatiefs over gehoord. Ook op het Amerikaanse FOG-forum is dit aan de orde geweest en een paar leden vonden een afdoende modificatie om het vastzet mechanisme goed te laten werken. Dus de gebruikers van de haak kunnen daar vinden hoe te handelen.
Op de MFT/3 gebruik ik de verstelbare geleider en dat werkt perfect. En ik ben ook een zeer tevreden gebruiker van de TS55.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik heb de zaag nu een week en hij bevalt mij nu al super! Ik heb eerst de 2 linialen ‘ingezaagd’ zodat de splinter strip op maat is. Daarna enkele groter en kleine stukken gezaagd.

Pluspunten:
- Zaagt supernauwkeurig langs een lijn. Het aftekenen moet natuurlijk ook nauwkeurig gedaan worden.
- Zaagt moeiteloos door verschillende diktes hout.
- Echt splintervrij aan beide kanten!
- Goede stofafzuiging.
- Snel en makkelijk instelbaar.
- Ook liniaal is snel en makkelijk toepasbaar en vast te klemmen.
- Hij maakt voor een cirkelzaag weinig geluid, echter gebruikt ik toch wel mijn gehoorbescherming.
- Motorrem werkt super. Binnen enkele seconden staat hij stil. Wel zo veilig!

Minpunt:
- Je kunt wel een smalle strook afzagen van een grote plaat, maar moeilijk van een smalle strook. Dus een strook die smaller is dan de liniaal. Echter daar heb ik dan weer mijn Metabo zaagtafel voor.
- De hoogte is wel makkelijk in te stellen. Maar de eerst 5-6mm heb je nodig om de dikte van de liniaal te overbruggen. Bij het afstellen van de zaagdiepte moet je hier dus wel rekening mee houden en de maximaal zaagdiepte is dus niet 55mm, maar 50mm. Tenzij je de liniaal niet gebruikt, maar dat zullen er maar weinig doen.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier dus ik weet niet helemaal of dit de juiste plaats is voor deze vraag, maar omdat het over een accesoire gaat voor deze zaag leek het mij wel goed.

Wat is de maximale zaagbreedte met de "parallelaanslag PA-TS 55"? Festool zegt 100mm, maar ik zag ergens in een filmpje op Youtube dat de aanslag zowel links als rechts van de zaag kan, en het leek mij dat er aan de linkerkant wel meer als 100mm mogelijk was.

Het gaat om dit product: http://www.festool.nl/Products/Accessoi ... 5-PA-TS-55

Mocht iemand het weten, dan zou ik het graag horen.

Alvast bedankt!

Marco
 

WR1944

Oud hout
Je kan de zij-aanslag zowel links als rechts gebruiken. Als je de aanslag links gebruikt dan kan je tot 230 mm gaan als je de metalen pennen op de uitgespaarde rondingen rechts laat rusten voor meer stabiliteit. Laat je die pennen eindigen onder de klemknevels dan kom je tot 300 mm maar dan mis je wat stabiliteit. Als je de aanslag ondersteboven gebruikt dan ligt de aanslag gelijk met de onderkant van de zaag. Je kan hem daardoor als steun gebruiken als je een smal stuk hout zaagt. Met een tweede stuk van gelijke dikte ernaast waar de aanslag op rust heb je genoeg stabiliteit. Voor de geleiding kan je een iets hoger stuk gebruiken waar de linkerkant van de zaag langs kan bewegen.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Bedankt voor je duidelijke antwoord!

Ik ben me een beetje aan het verdiepen voor een invalzaag en na het nodige gelezen te hebben hier ben ik toch wel uit gekomen op een TS 55. Alleen moet ik met de zaag erg veel stukken van 250mm zagen (voor mijn "timmerwerkjes") en om nou elke keer op te meten en een liniaal neer te leggen vind ik dan teveel werk (kost tijd). 250mm is dus wel mogelijk met de aanslag, maar het is niet zo stevig/degelijk begrijp ik.

Ik zag ook nog een andere aanslag, een FS PA. Iemand hier die daar ervaring mee heeft? Met dit hulpstuk kan ik 250mm met gemak zagen, maar die is dan ook weer een stuk prijziger.

Marco
 

WR1944

Oud hout
Die FS-PA is inderdaad een flink stuk duurder. Het hoofddeel is bedoeld voor stukken die breder zijn dan de rail. Dan ligt het materiaal links van de rail. Het aanvullende deel (een aparte aanschaf) is voor smallere delen. Dat laatste deel is voor stukken die je rechts van de rail plaatst. Daarvoor moet je de maatverdeling compenseren met de dikte van je zaagblad.
Als je veel Identieke maten moet zagen kan je beter een speciale zaagmal maken voor dat ene doel. Met afvalstukken heb je snel iets in elkaar gezet.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Bedankt voor je reactie!

Ik zal eens gaan informeren/rondkijken wat er mogelijk is met de prijzen als ik een set koop. Misschien is het dan wat voordeliger om toch de FS-PA te kopen. Ik zal hier binnenkort laten weten wat ik gekocht heb en hoe het mij bevalt. :)

Marco
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Ik ben zeer in mijn nopjes met de TS 55. Ik heb er 1 voor een spotprijs kunnen kopen via marktplaats. De vorige eigenaar had er naar eigen zeggen nog geen 10 meter mee gezaagd, dit was dan ook wel te zien aan de machine. (of eigenlijk niet te zien :lol: ) Ook zaten er nog 2 geleiders van 140cm + koppelstukken bij. Na wat gezaagd te hebben ben ik het zeker met de voorgaande mensen eens dat het een geweldige machine is.

Afgelopen week eens op zoek gegaan naar een geleider van 80cm (omdat ik veel berken multiplex van 153x153cm zaag is een geleider van 140cm te kort en 2 stukken van 140cm is overdreven lang). Ook dit via marktplaats goedkoop gevonden. Een handelaar in de buurt verkocht de spullen nieuw in de verpakking, beduidend goedkoper als de Festool adviesprijs. Normaal ben ik nog wel aardig gesteld op garantie, maar aan een geleiderail kan weinig kapot gaan in mijn ogen. Ook bij de beste man nog een PA-TS 55 gekocht. De aanslag werkt perfect, en zoals 2 berichten hiervoor geschreven is de maximale zaagbreedte 300mm. Voor mijn stukken van 250mm voldeed de aanslag ook perfect, hij was prima vast te zetten en na 15x gezaagd te hebben waren de stukken nogsteeds even breed. :D

Alleen nog op zoek naar een langere afzuigslang, want het is wel een stoffig gebeuren zo. :lol:
 

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Een tijdje geleden heb ik ook met de Festool TS55 gewerkt. Als hele handige linkshandige had ik wat moeite met het bedienen van de machine. Ik sta dan, overdreven, rechts van de machine want ik hang er dan zo half overheen om de geleider toch wat vast te houden en dan te zagen.

Voor zover ik weet bestaan er geen zaagmachines die linkshandig georiënteerd zijn. Dus de geleider rechts en links het zaagblad, of vergis ik me?
 

WR1944

Oud hout
Skil, de "uitvinder" van de electrische cirkelzaag, maakte in z'n beginjaren cirkelzagen die nu als linkshandig zouden gelden. Die eerste zagen hadden een worm/wormas aandrijving en het blad zat links omdat men de zaagsnede wilde zien. Andere fabrikanten omzeilden het "wormdrive" patent door de electromotor direct aan de zaag te koppelen. Maar nog steeds met de motor rechts. Omdat bij het afzagen het gewicht van de motor op het rechterdeel, het af te zagen en vaak loshangende deel rustte, scheurde dit bij het einde van de snede vaak af. Daardoor werd de motor naar links geplaatst en was men niet langer instaat de zaagsnede te zien.
Dus als je een ver vooroorlogse zaag te pakken kan krijgen is je probleem opgelost. :mrgreen:
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
Ik kan ook het rijtje trotse en tevreden eigenaars aanvullen!

Pluspunten:
- zagen gaat perfect, mooie rechte zuiver sneden. Met juiste zaagbladen zaag je er alles mee, massief, plaat, aluminium, zelfs plexiglas!
- sublieme stofafvoer
- snelle zaagblad wissel
- bij oververhitting gaat de motor op laag toerental draaien om te koelen. Als de motor koel genoeg is laat hij dit weten door weer op volle toeren te draaien.

Minpunten:
- de schaalverdeling voor de diepte mocht van mij anders: het punt wanneer de machine het hout raakt zou 0 moeten zijn ipv 5 of 6mm
- koppelsysteem om geleiders te koppelen zorgt niet voor een rechte geleider (oplossing: 3m geleider kopen)
- mijn korte geleiders hebben een rubberen rand en worden snel onnauwkeurig (mijn nieuwe 3m geleider heeft een kunststof rand en blijft wel nauwkeurig).

De enkele minpuntjes hebben dus eenvoudige oplossingen. Deze machine is echt een plezier om mee te werken en zou één van de eerste machines in je atelier moeten zijn.

Brecht
 

WR1944

Oud hout
Brecht zei:
de schaalverdeling voor de diepte mocht van mij anders: het punt wanneer de machine het hout raakt zou 0 moeten zijn ipv 5 of 6mm

Dit is een bekend punt. Mafell heeft een verschuifbare schaal. Ik heb een sticker gemaakt met de insteldiepten voor de diverse houtdiktes en die tussen het blad en het handvat op het huis geplakt.

koppelsysteem om geleiders te koppelen zorgt niet voor een rechte geleider (oplossing: 3m geleider kopen)

Als je de geleiders koppelt met bijv. een lange waterpas tegen de rug krijg je de geleiders perfect recht.

mijn korte geleiders hebben een rubberen rand en worden snel onnauwkeurig (mijn nieuwe 3m geleider heeft een kunststof rand en blijft wel nauwkeurig).

De zwarte rand is vervangen door een enigszins doorzichtige strip. Het materiaal is nagenoeg hetzelfde, de zwarte strip is een ietsje meer rubberachtig. De nieuwe strip is prettiger bij het aanleggen op de maatstreepjes en lijkt iets meer slijtvast.
Maar net als jij ben ik ook een enthousiast gebruiker van de Festool range.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.