Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Festool TS55 EBQ plus FS

Na lang getreuzel en centjes gespaar heb ik eindelijk mijn eerste festool machine.
    de TS55 invalzaag
    Ik heb hem vandaag voor het eerst wat gebruikt om mdf panelen van 18mm te verzagen.
    Hij werkt zalig soepel en netjes zuivere zaagsnede.
    ik ga de komende dagen nog een paar interieur zaken afwerken en zal dan een uitgebreide revieuw geven over de invalzaag.

gr
    Tim

Re: Festool TS55 EBQ plus FS

Gefeliciteerd met je aankoop. De TS55 staat ook bij mij nog op m’n verlanglijstje.

Wat voor zaag gebuikte je eerst voor dit soort werkzaamheden?

hey hallo
    ja de ts 55 is echt een super machine als je hem vaker gebruikt wordt het gewoon een verleng stuk van je hand ik ben nu een kast aan het bouwen en heb echt alles met de 55 gezaagd en het gaat echt super zeker als je meerdere linialen er bij hebt ik heb er twee van 140 en 2 van 80 plus de koppelstukken echten topper ook de graden boog is een aanrader zal je veel plezier van beleven zoals al het gereedschap van festool groetjes van leroy en succes er mee

Voor mij was het ook 1 van de eerste Festool machines, de allereerste was de EBQ-1010 bovenfrees, ook zeer tevreden over. Jaren later meer machines gekocht (vorig jaar) waaronder de TS-55.

Wat mij direct opviel waren de volgende zaken:
    * Je zaagt ongelofelijk zuiver op de lijn als je de liniaal gebruikt, echt netjes
    * De zaag maakt voor een handcirkelzaag bijzonder weinig geluid, zelf zonder gehoorbescherming netjes te gebruiken
    * De diepteinstelling werkt erg goed en nauwkeurig waardoor dit echt iets is wat je makkelijk gebruikt
    * De zeer zuivere zaagsnede met het standaard meegeleverde blad.
    * De nagenoeg perfecte afzuiging, bijna geen zaagsel op de grond bij gebruik van een stofzuiger

Ik had een hele beste Metabo Met 67mm zaagdiepte maar sinds de TS-55 heb ik die niet meer aangeraakt.

Ik ben en blijf een Scheppach Scheppie maar door oa de TS-55 nu ook een Festie...

Later ook de moduletafel gekocht met verbreding, lengteaanslag en roltafel en dan heb je gewoon een heleserieuze zaagtafel. De zaaghoogte is bepert maar voor materiaal onder die dikte echt een topper.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leroy
    hey hallo
    ja de ts 55 is echt een super machine als je hem vaker gebruikt wordt het gewoon een verleng stuk van je hand ik ben nu een kast aan het bouwen en heb echt alles met de 55 gezaagd en het gaat echt super zeker als je meerdere linialen er bij hebt ik heb er twee van 140 en 2 van 80 plus de koppelstukken echten topper ook de graden boog is een aanrader zal je veel plezier van beleven zoals al het gereedschap van festool groetjes van leroy en succes er mee
    Leroy,

De TS 55 is zeker een topper en ik kan er ook geen genoeg van krijgen. Zaagt zuiver;goed en is makkelijk in te stellen.
    Toevallig heb ik kort geleden de gradenboog uitgeprobeerd maar ben er niet weg van. Als je zoals ik veel haaks gaat zagen(onder 90 graden dus) ben je denk veel beter uit met een zuivere winkelhaak dan de gradenboog van Festool . Op de een of andere manier kreeg je over een lenge van slechts 50cm toch een mm speling. Zelfs na een tiental keer de haaksheid testen kwam ik niet van die speling af terwijl het met mijn winkelhaak wel lukt?
    Kwaliteit-prijsverhouding viel mij in ieder geval niet mee dus heb m weer ingeleverd bij de dealer.

Voor de rest is de TS 55 met de linealen gewoon topspul; elke cent waard.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Als je de combizwaaihaak FS-KS bedoeld heb je wel gelijk. Ik heb deze niet zelf maar ik heb er genoeg negatiefs over gehoord. Ook op het Amerikaanse FOG-forum is dit aan de orde geweest en een paar leden vonden een afdoende modificatie om het vastzet mechanisme goed te laten werken. Dus de gebruikers van de haak kunnen daar vinden hoe te handelen.
    Op de MFT/3 gebruik ik de verstelbare geleider en dat werkt perfect. En ik ben ook een zeer tevreden gebruiker van de TS55.

Ik heb de zaag nu een week en hij bevalt mij nu al super! Ik heb eerst de 2 linialen ‘ingezaagd’ zodat de splinter strip op maat is. Daarna enkele groter en kleine stukken gezaagd.

Pluspunten:
    - Zaagt supernauwkeurig langs een lijn. Het aftekenen moet natuurlijk ook nauwkeurig gedaan worden.
    - Zaagt moeiteloos door verschillende diktes hout.
    - Echt splintervrij aan beide kanten!
    - Goede stofafzuiging.
    - Snel en makkelijk instelbaar.
    - Ook liniaal is snel en makkelijk toepasbaar en vast te klemmen.
    - Hij maakt voor een cirkelzaag weinig geluid, echter gebruikt ik toch wel mijn gehoorbescherming.
    - Motorrem werkt super. Binnen enkele seconden staat hij stil. Wel zo veilig!

Minpunt:
    - Je kunt wel een smalle strook afzagen van een grote plaat, maar moeilijk van een smalle strook. Dus een strook die smaller is dan de liniaal. Echter daar heb ik dan weer mijn Metabo zaagtafel voor.
    - De hoogte is wel makkelijk in te stellen. Maar de eerst 5-6mm heb je nodig om de dikte van de liniaal te overbruggen. Bij het afstellen van de zaagdiepte moet je hier dus wel rekening mee houden en de maximaal zaagdiepte is dus niet 55mm, maar 50mm. Tenzij je de liniaal niet gebruikt, maar dat zullen er maar weinig doen.

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier dus ik weet niet helemaal of dit de juiste plaats is voor deze vraag, maar omdat het over een accesoire gaat voor deze zaag leek het mij wel goed.

Wat is de maximale zaagbreedte met de "parallelaanslag PA-TS 55"? Festool zegt 100mm, maar ik zag ergens in een filmpje op Youtube dat de aanslag zowel links als rechts van de zaag kan, en het leek mij dat er aan de linkerkant wel meer als 100mm mogelijk was.

Het gaat om dit product: http://www.festool.nl/Products/Accessoi ... 5-PA-TS-55

Mocht iemand het weten, dan zou ik het graag horen.

Alvast bedankt!

Marco

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Je kan de zij-aanslag zowel links als rechts gebruiken. Als je de aanslag links gebruikt dan kan je tot 230 mm gaan als je de metalen pennen op de uitgespaarde rondingen rechts laat rusten voor meer stabiliteit. Laat je die pennen eindigen onder de klemknevels dan kom je tot 300 mm maar dan mis je wat stabiliteit. Als je de aanslag ondersteboven gebruikt dan ligt de aanslag gelijk met de onderkant van de zaag. Je kan hem daardoor als steun gebruiken als je een smal stuk hout zaagt. Met een tweede stuk van gelijke dikte ernaast waar de aanslag op rust heb je genoeg stabiliteit. Voor de geleiding kan je een iets hoger stuk gebruiken waar de linkerkant van de zaag langs kan bewegen.

Bedankt voor je duidelijke antwoord!

Ik ben me een beetje aan het verdiepen voor een invalzaag en na het nodige gelezen te hebben hier ben ik toch wel uit gekomen op een TS 55. Alleen moet ik met de zaag erg veel stukken van 250mm zagen (voor mijn "timmerwerkjes") en om nou elke keer op te meten en een liniaal neer te leggen vind ik dan teveel werk (kost tijd). 250mm is dus wel mogelijk met de aanslag, maar het is niet zo stevig/degelijk begrijp ik.

Ik zag ook nog een andere aanslag, een FS PA. Iemand hier die daar ervaring mee heeft? Met dit hulpstuk kan ik 250mm met gemak zagen, maar die is dan ook weer een stuk prijziger.

Marco

Forum Rechten