Houten blok op wielen

christvanschaijk

Nieuw lid
9 jun 2009
3
0
Beste houtbewerkers,

Ik wil van een kern van een beuk een mooi houten blok op wielen maken. Onlangs het blok laten zagen tot een mooie kubus, nu rustig laten drogen. Ik ben een beginner op het gebied van houtbewerking en Ik heb 2 vragen:

1. Ik zou het blok mooi glad willen maken. De zijkanten kan ik met fijn schuren glad krijgen. De kopse kant (haaks op de stam) is lastiger. Heeft iemand tips hoe ik deze kopse kant mooi glad kan krijgen?

2. Daarna wil ik het hout behandelen om kringen te voorkomen als er op het blok vocht geknoeit wordt. Met olieen wordt het hout vaak donkerder heb ik begrepen. Heeft iemand een tip hoe ik het hout kan behandelen, zodat het beukhout een mooie lichte kleur houdt?

Alvast bedankt voor de tips,
Christ

Attached files
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Beste Christ,

kopshout valt in de meeste gevallen ook prima te schuren, alhoewel beuken wel wat lastiger is. Belangrijk is om rustig op te bouwen met schuurpapier, van grof naar fijn. Wat ook goed werkt is met een schraper. Als je wat gaat zoeken op dit forum en internet kom je daar wel meer info over tegen. Het vergt echter wel wat handigheid etc, maar een leuke oefening om op te pakken. Schaven kan ook, maar aangezien je net wat begint met houtbewerking ga ik er vanuit dat je geen low angle schaaf hebt liggen..

Of je nu gaat olieen of lakken, wat donkerder zal het hout altijd worden. Zelf vind ik de hardwax olie van Osmo erg geschikt voor dit soort dingen. De tekening uit het hout komt mooi naar voren en het verkleurt niet te veel. Maar wellicht zijn er andere die nog andere tips hebben.

gr Arnout
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Het allerlichtste afwerkmiddel is houtwax, maar dat is totaal niet duurzaam. Osmo hardwaxolie is een paar tinten donkerder (maar nog steeds veel lichter dan Tung/Lijnzaadolie) en geeft al een stuk meer bescherming.

Leuk project, laat het hout spreken ipv de vorm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.