Freesjes HSS en HM

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Hoi,

Ik heb een vraag, mij word verteld dat HSS frezen geschikt zijn voor massief hout en bij verlijmd hout als mdf ze verbranden. En dat je voor verlijmd hout Hard Metaal frezen moet gebruiken, maar dat die weer kunnen breken?

Ik zou graag willen weten welke frees geschikt voor welke hout soort.

Anders word het een dure geintje :)
 
A

Anonymous

Guest
Persoonlijk kijk ik niet eens naar HSS.
HM is een prima produkt,kost wat meer,maar de standtijd is erg lang in massief,mdf en spaan.
Machines kopen is 1 ding,het snijgereedschap is wat anders,soms,zo niet vaak, duurder dan de machine.

:cool:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Goede kwaliteit hm frezen breken zelden. Als ze dunner dan de stift worden ze veel gevoeliger voor verkeerd gebruik. De freesjes die ik vroeger terug kreeg waren meestal 2, 3 of 4 mm. Denk even na 1200watt op 20 tot 26000 toeren een keer te snel of teveel materiaal afnemen en het freesje is kapot. Niets kwaliteit alleen verkeerd gebruik. Bij de goedkope freesjes (ik heb een 30-delige set voor 75 euro tot volle tevredenheid) kan bij grote belasting breuk optreden. Bijna altijd bij de vingerfrezen. Meestal dezelfde reden als hierboven.
Zelf heb ik een ervaring met het maken van mijn eigen keuken. Spaanplaat beplakt met dik hpl hierin een groef frezen tbv de achterwand. Met twee goedkope freesjes deed ik 4 mtr je schrikt toch als een 8mm stukje staal langs je hoofd komt zeilen.Ze braken af op de hoogte van het hpl. Hierna ongeveer 50 mtr gefreesd met een hoogwaardig hm freesje. Ook zijn de goedkope freesjes niet altijd zuiver in de maat. Er zijn ook regels voor hoever hm mag uitsteken boven het draaglichaam. Vergelijk dit maar eens en je zult zien dat er verschil in zit. Ook zitten er tussen verschillende hm merken behoorlijke kwaliteits verschillen. Mijn advies koop een uitgebreid setje goedkope freesjes moet je veel frezen koop dan een goede erbij.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Wat ik er nog over hss gezegd kan worden is dat het wat scherper geslepen kan worden dan hm. Zachte houtsoorten kan je dan beter snijden. Zelf merk ik er niet zoveel van.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Als je één keer een exotisch sierrandje op een stukje hout van 1 meter moet frezen dan kan je misschien beter HSS kopen. Maar normaal gesproken zou ik voor alles HM nemen ongeacht de houtsoort/materiaal.

De aanschafprijs van HM is een stuk hoger dan HSS. Maar schijn bedriegt; vanwege de standtijd die vele malen hoger is als HSS en geen risico op verbranding van de snijkanten (wolfraam in de legering - 3400 graden C smelpunt) is HM in de lange run de betere en voordeligere keuze.

Als je de snijplaatjes van HM weet te versplinteren moet je echt gek doen hoor. Zelfs als klap je op een spijker/schroef gaan ze gewoon vrolijk door. Dus bij normaal gebruik is dit echt geen issue.

Aangezien HM gewoon een verzamelnaam is van een legio aan wolfraam legeringen/grades. Is er dus ook een hoop kwaliteitsverschil in snijgereedschap te vinden. Ik zou dan ook zeker niet voor een onbekend merk gaan als je freesjes gaat kopen/bestellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.