Schuifdeur maken

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Beste forumleden,

Binnenkort ga ik beginnen aan mijn eerste echte project, een schuifdeur.
Als voorbeeld neem ik de deur op onderstaande foto, alleen wordt deze niet verkocht in de maat die ik nodig heb.

Het wordt een schuifdeur van 2 meter hoog en 95 cm breed, met stijlen van 11 cm breed.
De dikte moet tussen 3 en 4 cm uitkomen.

Nu zit ik te twijfelen over het materiaal. Moet ik massief hout nemen (en zo ja welke houtsoort) of kan ik beter MDF gebruiken. Vooral qua gewicht en om kromtrekken te voorkomen.
En kan ik dit het beste maken van verschillende lagen (bijv. 3 lagen) die ik kruislings op elkaar verlijm?

Ik heb dan hout/mdf nodig van 12 mm dik. Zijn er houthandels in de omgeving van Eindhoven die massief hout (graag jullie advies welk soort, is grenen geschikt?) verkopen van 11 cm breed of breder en +/- 12 mm dik? Ik ben nl zelf niet in het bezit van apparatuur om heel precies op dikte te schaven (zaagtafel voor breedtezagen heb ik wel).


Graag jullie advies over de houtsoort en de manier van verwerken.

Groet, Rob

Attached files
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Hallo Rob,

Als de deur gewoon in een kleur gelakt gaat worden, zou ik lekker voor MDF gaan. Goedkoop, verwerkt makkelijk er werkt erg weinig. Er zijn platen van 3,05 m lang te krijgen, dus daar krijg je je zijkanten in 1 keer uit. Raamwerk maken, sparingen frezen voor de panelen. Het raamwerk kan je makkelijk verbinden met domino's of lammelo's (die laatste gebruik ik zelf nooit, maar zal ook prima werken). Ga je de deur ophangen of laten rollen?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik ga de deur ophangen; het is een deur tussen de woonkamer en de berging, waar de vloertegels zijn doorgelegd zonder drempel. Ik vind het dus zonde om daar een strip op te maken.

Je geeft aan dat ik het beste MDF kan gebruiken, moet ik dan het raamwerk maken door stroken MDF op elkaar te lijmen en hier een massief blok MDF van maken? Hoe zit het dan met gewicht, want dit lijkt mij niet heel licht te worden.
Of moet ik holle blokken maken door 2 dunne platen op latten te lijmen? (net als de standaard boarddeuren)
Bij dit laatste, welke dikte MDF kan ik dan het beste gebruiken voor de buitenste platen?

Groet,

Rob
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Ophangen is prima, iets van geleiding aan de onderzijde is wel handig / netjes om in te bouwen. Dat kan ook aan de zijkanten, mits ruimte daarvoor. Houd ook rekening met dat schroeven in kops MDF niet zomaar blijven zitten. Genoeg voldoende lange schroeven gebruiken en netjes voorboren.

Je kan MDF in heel veel diktes krijgen, 3,8 cm is wel een mooie dikte voor een stevige deur. Hoef je geen platen op elkaar te lijmen, lekker snel. Het zal niet heel licht worden, maar je kan aardig wat gewicht besparen door de panelen niet te dik te nemen, 12 mm ofzo. Als je exact wilt weten wat het gaat wegen kan je dat natuurlijk even uitrekenen.
 

WR1944

Oud hout
Als dit een enkele schuifdeur is zal die in een ruimte (door pocket in de USA) moeten worden geschoven bij het openen. Om kieren te vermijden zal je aan de ene kant een sponning moet maken waar de zijkant van de deur invalt. Je zal ook een houten strook aan beide zijden van de rail moeten maken voor het zelfde doel. En zal de andere zijkant iets breder moeten zijn om die nog net in de pocket te laten steken. Bij een gesloten deur zal je dan links en rechts even brede stroken hout zien.
Als je een dubbele deur maakt heeft de ene deur de sponning voor de andere deur.
Bij gebruik van MDF van 12 mm kan je met drie stroken dik de deur opbouwen. Dan kan je de stroken met overlap op elkaar lijmen. Als je de tussenstrip aan de bovenkant vervangt door hout van 12 mm dan kan je daar de hardware voor de rollers aan bevestigen.
Als de deur geheel in de pocket moet verdwijnen dan kan je verzonken grepen kopen die in de kopse zijkant van de deur passen. Anders moet je een stop maken zodat de deur(en) niet te diep in de pockets verdwijnen.
Je hebt geleiding nodig maar die kan worden geleverd door een strookje slijtvast materiaal onderaan de pocket. Of je maakt een U-vormige groef aan de onderkant van de deur en een geleider net in de pocket.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Komen er ramen in de deur, of zijn het dichte panelen?

Als het dichte panelen zijn,
Een paar jaar geleden heb ik een vergelijkbare deur gemaakt voor een oude woning. Het moest bijpassend zijn bij de bestaande paneeldeuren. En ook een forse afmeting. Maatwerk dus.
Ik heb het als volgt gedaan, ik heb een een dunne plaat mdf (9 mm) van het formaat v/d deur gezaagd. Vervolgens heb ik stroken van (ik meen 12 mm) mdf gezaagd. M.b.v. de bovenfrees hier profielen in gemaakt die vergelijkbaar waren met de bestaande deurer. De stroken op lengte gezaagd en op de dunne plaat geplakt. Vervolgens de deur strak in de verf gespoten.
Het deur is opgehangen aan een zware rail voor schuifdeuren (geen bouwmarkt spul), met als enige geleiding een klein pinnetje op de grond zodat de deur mooi verticaal blijft. (In de onderzijde v/d deur had ik voor dat pinnetje een groef gefreesd)
Al met al was het snelle simpele klus en de klant was zeer tevreden :D

gandel
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
@gandel: Het wordt een deur met glas erin. Dus jouw manier zal niet helemaal gaan werken. Maar ik kan natuurlijk wel jouw basis nemen en daar de rechthoeken voor de ramen uitzagen. Dan is de middelste van de 3 platen een geheel ivm de stevigheid.

@WR1944: Het wordt een enkele deur die inderdaad in de spouwmuur wegvalt. Aan de sponning aan de dichte kant heb ik ook al gedacht; daar heb ik de spouw ook al opengewerkt en iets verder naar achteren een houten lat in gemaakt. Inderdaad, dan moet de deur aan die kant net iets breder zijn (aan de kant waar deze in de muur verdwijnt had ik daar al rekening mee gehouden in mijn ontwerp).

Groet, Rob
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Je zou ze ook kunnen maken in blokplaat. Weet niet dat je het kent is langs buiten 2 dunne platen mdf met tussenin licht massief hout veel lichter dan mdf en ook goed te bewerken.
 

robin haegeman

Nieuw lid
28 apr 2011
12
0
www.fantasia-speelgoed.be
Wij maken zo iet met stijlen en regels in Tulipwood, Is zeer makkelijk te bewerken zeer goede lak kwaliteit en indien goed verwerkt vrij stabiel ook het gewicht zal meevallen. Kan in diktes van 52mm verkregen worden.
na schaven 40mm

MDF is af te raden. Dit zal namelijk zeer zwaar worden + moet je ook een oplossing zoeken om het beslag dat op de kop geschroefd worden moeten goed te kunnen fixeren (stuken in lijmen). Alle kopse kanten moten afgeplakt worden want kopse vlakken zijn zeer moeilijk proper te kleuren

Blokplaat met MDF top laag kan ook maar je moet ook terug rekening hoden met de bevestigingen van het beslag in de kop. Als de kwaliteit van de vulling niet goed is kan je het probleem hebben dat de schroeven waar het schuifbeslag mee bevestigd wordt loskomen door het gewicht van de deur.

extra tip voor de bevestiging van de rail. Plaats deze in een Masieve balk Waar je een groef van 10mm en de breedte van de rail in maakt. De rail kan je dan met gewone hout schroeven aan de balk bevestignen en de balk zelf kan je met stevige schroeven (6x120) aan de muur of plafon bevestigen. Op deze manier is zitten de bevesigingschroeven van de rail nooit in de weg van de wielen en kan je de rail gemakkelijk recht plaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.