Nieuwe werkplaats

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Hoewel het nu niet echt heel bijzonder 'houtwerk' is, hierbij een paar foto's van de nieuwe werkplaats in wording. Door de vorst ligt het nu even stil, hoewel, al het houtwerk is vanaf 22 december aangebracht.

De spanten zijn koud tegen elkaar verlijmd, en met platen, lijm en schroeven verstevigd.
De Kapex was enorm handig, zeker de bijbehorende zwaaihaak: op een spantbreedte van 6.30 meter, sloot alles in de hoeken perfect op elkaar aan, balkmaat 250 x 75.

Nu maar hopen (en ook weer niet, want dit is toch uniek weer..) dat het gaat dooien, ik zie er naar uit om de werkplaats echt in gebruik te gaan nemen.

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Gosh Houtbewerker, dat gaat een mooie werkplaats worden.
Wat een ruimte heb je ter beschikking om zo'n werkplaats te bouwen wel is waar op de plaats van de oude schuur, ben er eigenlijk wel wat jaloers op. Ik ben al blij dat ik een apart schuurtje heb kunnen bouwen 7 jaar geleden om er hout in op te kunnen slagen, en wat fietsen er in kon zetten, zodat die andere schuur voor mijn draaiwerk ter beschikking kwam.
Ja die winter die we nu hebben zet alle buiten aktiviteiten wel stil, en ook mijn draaiwerk en lijmwerk voor mijn gesegmenteerde schaal waar ik mee bezig ben. Leuke tijd voor diegene die graag gaan schaatsen, maar eerlijk gezegd, het mag van mij volgende week gaan dooien!!
Mijn handen jeuken op weer in mijn werkplaats aan de slag te gaan.

Groetjes. Ad
 
A

Athanor

Guest
Hallo Houtbewerker,

Ha, daar zijn dan de beloofde foto's van de bouw van je werkplaats!! Leuk om eens te zien hoe een ander met zijn werkplaats aan het bouwen is. Wordt een mooi gebouw als ik het zo inschat. Wat me een groot voordeel lijkt is de kap die je op je werkplaats zet. Ik zie in mijn verbeelding al heel veel hout op die zolder liggen terwijl de Hammer op de begane grond gretig wil aanvallen om zaagsel en krullen te maken ;)

Jammer dat de vorst voor vertraging zorgt. Ik heb er momenteel ook last van, kan het lijmwerk voor mijn deuren momenteel niet voortzetten.

Veel succes en blijf ons op de hoogte houden van je vorderingen!

Groet van Fons
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dank voor jullie reacties.
Ja het wordt een lekkere werkplaats, wat ik nog spannend vindt is of er echt genoeg werkruimte overblijft na het plaatsen van de Hammer. Raar eigenlijk dat je steeds groter wil, "bescheidenheit ist ein Zier..", wie die Deutschen sagen..

De zolder beschouw ik echt als een extraatje, als ik nu onder die spanten sta en om me heen kijk, zie ik inderdaad de planken, geschaafd en ongeschaafd, in de stellingen liggen. Er zijn nog wel een paar zaken waar ik nog niet uit ben:
1 waar ga ik de zoldertrap plaatsen, het gat is nog niet gemaakt.. in het midden tegen de muur, of juist direct achter de garagedeuren.
2 Nu nog niet relevant, maar waar ga ik de afzuiger plaatsen, op de zolder, of juist vlakbij de Hammer ivm de zuigkracht? (eergisteren heb ik een gebruikte zwaardere afzuiger gekocht met microfilter, maar ja is 2 pk voldoende om op zolder te gaan afzuigen.)
3 Ik wil graag mijn kozijnen gaan lijmen, in een deel van de verbouwing heb ik met plastic de ramen dicht gemaakt en een zeil voor de deuren gehangen + gasheater geplaatst. De vraag is of het verstandig is om nu te gaan lijmen? Zo ja, met D4 / Titebond / Polymax / ...?

Als er goede tips zijn, hoor ik het graag!
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Wat voor trap wil je gaan plaatsen?

Als het een vlizotrap of iets dergelijks wordt zou ik deze in het midden voor de garagdeuren plaatsen. Uiteraard voldoende naar het midden zodat je als de garagedeuren dicht zijn je makkelijk boven kan komen, maar ook zo dat als de garagedeuren openstaan je met een nieuwe voorraad hout in 1 keer door naar zolder kan lopen. Tevens is de ruimte voor de garage deuren de ruimte die je toch vrij zal houden van kasten/machines e.d. dus perfect om af en toe de trap naar beneden te halen.

Wordt het een vast trap dan zou ik deze indien mogelijk tegen de bouwmuur plaatsen. Je kap is (vanaf de foto gezien) volgens mij stijl genoeg om langs de bouwmuur omhoog te gaan. De ruimte onder de trap kun je dan nog prima benutten.

Beide varianten maken natuurlijk wel veel uit voor de indeling van je zolder, maar ik ga er maar even vanuit dat die van ondergeschikt belang is op de indeling beneden..
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Dat wordt een mooie werkplaats!

Bij het lezen van jou verhaal kwam het volgende in me op;

Waarom maak je op zolder in de voorgevel geen luik (of raam?!) om planken en ander (lang) hout door naar boven te brengen, dan ben je daar bij de plaatsing van de trap ook niet zo van afhankelijk.

Succes met de bouw,
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
@ Avos,
Je overwegingen deel ik. Om snel even wat hout van en naar de zolder te brengen is een vaste trap handig, maar dit kost weer ruimte. Onder een vaste trap kun je wel weer een prima bergplaats maken + je hebt meer ruimte om grotere delen naar boven te verplaatsen... :roll:
Ik laat het nog even bezinken.

@Engineer,

Er komt inderdaad een raam aan de voorzijde, met twee naar buiten slaande delen.
Lange delen (mits niet langer dan 8.5 meter) kan ik dan op de zolder leggen. Eén zijde, langs het schuine dak, wil ik voor een deel voorzien van stellingen, waarbij je aan de voorzijde zo het hout op kan leggen. Hiervoor wil ik een stalen stelling laten maken, gewoon van kokerprofiel.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Hierbij weer even een update:
Inmiddels liggen de pannen op het dak van de werkplaats, het huis volgt waarschijnlijk over twee weken. Morgen komt de cementdekvloer in de aanbouw + garage, waar we momenteel de laatste hand leggen aan de vloerverwarming ( bijna 750 meter slang vastknopen is wel even werk.. :) )

Nu was ik van plan om direct na het storten van de cementdekvloer een epoxy-coating aan te brengen of een goede betonverf, maar: er moet minimaal 4 weken gewacht worden met aanbrengen ivm droging. Heeft iemand een goede tip voor mij, want:
- is er een coating die je wel direct kan aanbrengen?
- hoe ga je om met je machines, die over 4 weken op de vloer staan? (mijn nieuwe Hammer staat er dan als het goed is op te blinken.. :roll: )
- of is er nog een ander alternatief voor de vloer?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

gr, Wim
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.