Beitels vlak vandikte bank afstellen

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
538
125
Dit is de video van NewBrit, met herslijpbare messen.
Ook dit is eenvoudig, hierbij zitten in de aandruklijsten stelvoetjes.



 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
538
125
Bij eerdere schaafmachines heb ik wel eens geprobeerd om diep gevlamd esdoorn te schaven. Dat leidde meestal tot het "weghappen" van sommige vlammen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn bij een schaafmachine "in eigen beheer", waarbij ik de beitels in topconditie kan slijpen/afstellen, in plaats van een werkplaatsmachine waar Jan en alleman op werkt.

Iemand succesvolle ervaringen met diep gevlamd esdoorn op een vlakbank? Zijn er tips om de kans op uitbreken van de vlammen zo klein mogelijk te maken? Of moet ik dat werk toch maar blijven doen met de tandenschaaf

Heb je hierbij op de draadrichting gelet, misschien tegen de draad in beschaafd ?
 
  • Leuk
Waarderingen: munckf

munckf

Actieve deelnemer
Heb je hierbij op de draadrichting gelet, misschien tegen de draad in beschaafd ?
Goede tip. Ga ik proberen op wat reststukken. Ik heb me er al mentaal op voorbereid dat diep gevlamd esdoorn (hals/krul en onderblad en heeeeeeeeeel misschien de zijkanten tot op 1,5mm door de vandikte?????) wel eens een brug te ver zou kunnen zijn. In ieder geval al heeeeel fijn als ik het voegen sneller kan doen en het bovenblad wel helemaal machinaal kan voorbereiden met heel misschien nog wat laatste handwerk met de Lee Nielsen schaaf.
 
Laatst bewerkt:

munckf

Actieve deelnemer
Die messen met zo'n gleufje zijn wel meer dan 2 x zo duur als zonder.
Bij Turmfalke Sägen:

2 voor 49,90 of 6 voor 99,90. Wezenlijk andere prijzen dan ik elders zag.


Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik heb inmiddels ontdekt dat slijpen met de Tormek zou kunnen met hulpmiddel SVH-320. Goedkoopste (nou ja, goedkoop:eek:) die ik kon vinden:

 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bij eerdere schaafmachines heb ik wel eens geprobeerd om diep gevlamd esdoorn te schaven. Dat leidde meestal tot het "weghappen" van sommige vlammen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn bij een schaafmachine "in eigen beheer", waarbij ik de beitels in topconditie kan slijpen/afstellen, in plaats van een werkplaatsmachine waar Jan en alleman op werkt.

Iemand succesvolle ervaringen met diep gevlamd esdoorn op een vlakbank? Zijn er tips om de kans op uitbreken van de vlammen zo klein mogelijk te maken? Of moet ik dat werk toch maar blijven doen met de tandenschaaf?
Niet met esdoorn, maar wel met sterk getekend kers. Hopeloos. Het ging om lange smalle dunne (4.5 mm) strips, om 6-kantige hengelkokers te maken. De eerste - prototype - heeft gewoon een aantal gaten (letterlijk) die ik met grote gaten vuller heb gevuld. Ziet er niet uit, maar ik gebruik m zelf, dus da's geen probleem - maar uiteindelijk moesten er kokers voor anderen van gemaakt worden. Voor die kokers heb ik de zichtzijde met de voorloper geschaafd (en ook dan blijven er nog wat 'ruwe plekjes' over, en vervolgens enkelzijdig op de vandiktebank op dikte geschaafd. Werkwijze vanaf de balk: vlakbank (enkelzijdig) - lintzaag - voorloper (enkelzijdig - de gezaagde kant) - vlakbank (enkelzijdig - de andere kant (binnenkant) ), dan weer terug naar de vlakbank voor de volgende strip...
 
  • Leuk
Waarderingen: munckf

munckf

Actieve deelnemer
Niet met esdoorn, maar wel met sterk getekend kers. Hopeloos. Het ging om lange smalle dunne (4.5 mm) strips, om 6-kantige hengelkokers te maken. De eerste - prototype - heeft gewoon een aantal gaten (letterlijk) die ik met grote gaten vuller heb gevuld. Ziet er niet uit, maar ik gebruik m zelf, dus da's geen probleem - maar uiteindelijk moesten er kokers voor anderen van gemaakt worden. Voor die kokers heb ik de zichtzijde met de voorloper geschaafd (en ook dan blijven er nog wat 'ruwe plekjes' over, en vervolgens enkelzijdig op de vandiktebank op dikte geschaafd. Werkwijze vanaf de balk: vlakbank (enkelzijdig) - lintzaag - voorloper (enkelzijdig - de gezaagde kant) - vlakbank (enkelzijdig - de andere kant (binnenkant) ), dan weer terug naar de vlakbank voor de volgende strip...
Gaaf project. Ik snap niet helemaal waar de vandiktebank een rol speelt in de "werkwijze". In de laatste stap waar je het hebt over "vlakbank (enkelzijdig - de andere kant (binnenkant) )", neem ik aan. Of lees ik het verkeerd?

Heb je een foto van het eindresultaat?

Ik ben hem nu trouwens aan het opbouwen, dus vanavond en morgen ga ik waarschijnlijk mijn eerste ervaringen opdoen. Ik ben wel heel blij dat ik die FEMI PT250 heb teruggestuurd en deze Metabo HC260 heb besteld. Dit is toch wel een heel andere kwaliteitsbeleving.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gaaf project. Ik snap niet helemaal waar de vandiktebank een rol speelt in de "werkwijze". In de laatste stap waar je het hebt over "vlakbank (enkelzijdig - de andere kant (binnenkant) )", neem ik aan. Of lees ik het verkeerd?
Sorry, my bad. Het had 'vlakbank - lintzaag - voorloper - vandiktebank - vlakbank voor het begin van de volgende strip' moeten zijn... Foto's van de koker met gaten en een esdoorn koker zonder gaten ;-) zijn op de blog op de voorpagina van mijn website te vinden, als je een beetje zoekt ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.