alternatieven voor lamello clamex systeem

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Goeiemorgen,

Ik heb binnenkort een heleboel plaatwerk voor de boeg, en ik denk er over om een lamello (of vergelijkbaar) te kopen. Misschien kunnen de mensen met een lamello antwoorden op volgende vragen:

- Zijn er vergelijkbare oplossingen voor het lamello clamex systeem (http://www.lamello.be/functions/products.asp?pag=2&pcat=;1;60;&prodfiche=261)? Ik zoek specifiek een mooie oplossing om twee platen van 18mm haaks op elkaar te bevestigen, maar het moet vlot demonteerbaar zijn.

- Kan je met een standaard Lamello C3 ook clamex bevestingen frezen? Twee keer 4mm is toch ook 8mm dikte? Kan deze diepteinstelling precies gebeuren?

- Iemand ervaring met andere lamello merken (bv makita, bosch)? Waar zit het grote verschil in vergelijking met lamello zelf (behalve de prijs ;) )

Thx,
bert
 

tuoh

Oud hout
Nou, Lamello reikt verschillende mogelijkheden aan voor dergelijke verbindingen. De ene methode al wat sterker of verfijnder dan de andere, maar ook met een verschillend prijskaartje.
Clamex P, Clamex S, Simplex, Fast, Metal, Champ, zijn alle quasi onzichtbare verbinders, sommige kan je frezen met de Classic C3 of de Top21, andere enkel met de nieuwe Zeta.

Een groef frezen van 8mm breedte met een frees van 4mm gaat enkel lukken met een Lamello Top21 machine, dit is de enige machine met een deftige hoogteverstelling. Maar gemakkelijk werken is het niet, als je bij elke infrezing telkens de frees 4mm hoger moet stellen is het plezier er rap af. Om van een repeteerbare juiste dikte nog te zwijgen, de passing luistert nauw, het komt op één tiende millimeter aan, tevens moet je dit proces tientallen keren herhalen om één kast in elkaar te breien, dat is gewoon niet werkzaam.

Ga je de verbinding regelmatig gebruiken dan dringt de aankoop van een 8mm frees zich snel op.
Werk je met de klassieke Lamello of een kloon ervan, dan ga je sowieso voor een 8mm frees moeten opteren, hier is de 2x4mm niet werkbaar, of niet mogelijk.

Klonen van de echte Lamello vind je bijna bij elk merk, de ene al wat beter gelukt dan de andere, maar werken doen ze allemaal.

Zelf heb ik er twee, de Classic C3 en de blauwe Bosch, het straffe is dat ik liever met de Bosch werk dan met het origineel :shock: De machine ligt beter in de hand, is niet zo zwaar, en makkelijk verstelbaar.

Persoonlijk heb ik het niet zo met die speciale verbindingen waarbij je moet investeren in een bijpassende machine, je bent dan quasi vastgeketend aan dat systeem, een serieuze investering moet nu éénmaal renderen. Puur professioneel is dit nog te overwegen, wanneer je kiest voor de één of andere montagemethode voor al je kastwerk bijvoorbeeld.
Dan vind ik de oplossingen die passen bij de klassieke uitfrezing van 4mm veel gebruiksvriendelijker, meer keuze tegen geringe kosten, en dus ook veelzijdiger qua mogelijkheden.
Maar dit laatste moet ieder voor zich uitmaken.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.