Woodrat WR900

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Hoi,

Ik ben vandaag naar Baptist in Arnhem gegaan en heb de woodrat wr900 gekocht, super goede hulp gehad van Alex en Niels daar.

Ik had in gedachte om de Hitachi M12VE er bij te kopen, maar Niels van Baptist raad aan om een festool te nemen, de OF 1010.

Nu krijg ik van anderen te horen dat de OF1010 voor hardhout niet echt aan te raden is en de OF1400 beter is. Klopt dat van de OF 1010?

Maar hier komt het, de 1010 kost 484 euro, en de 1400 624 euro.

Ik twijvel wat ik moet doen ga ik voor festool wat erg veel geld kost, of koop ik de hitachi voor 250 euro.

Ik weet echt niet wat ik moet doen. De 1010 kan ik nog kwa budget doen maar de 1400 is te duur. Ik wil aan de gang met de woodrat :)
 

Hugo

Actieve deelnemer
21 sep 2008
39
0
waarom koop je niet een goede tweedehands festool? Die is ook wel te krijgen voor het bedrag van een nieuwe hitachi (een 1010).
 

tuoh

Oud hout
Ik zou gewoon voor de Hitachi gaan, de fabrikant heeft een jarenlange ervaring met het bouwen van bovenfreesmachines. Mijn vorige bovenfrees was een Hitachi(2000W), en dat toestel heb ik een kleine twintig jaar zwaar op de proef gesteld zonder één storing.
De machines zijn niet zo verfijnt afgewerkt als een Festool, maar ze doen hun werk zonder morren, en zonder problemen. En dat voor een vriendelijk prijsje.

Mvg,

André
 
A

Anonymous

Guest
Hitachi is een prima keus,goed werkpaard,zonder luxe.
Festool wordt gepromoot door verkopers,zodat ze meer kortingen krijgen op inkoop etc.
Festool is prima spul,aan de prijs,maar ook storing gevoeliger.

Ik zou zeggen,als het om budget gaat,Hitachi nemen.

Succes.

:cool:
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Das mooi ik ben er uit, ik bestel de hitachi, gelijk maar de plungebar voor de woodrat ook maar bestellen en een verloop van 12mm naar 8mm.

Nog iets anders, ze hebben bij baptist een metabo excenter schuurmachine SXE 450 turbotech met stofzuiger voor 259,-. Is dat geschikt om tafelbladen die ik zelf gemaakt hebt mee glad te krijgen? Of toch een festool :)

bedankt voor de reacties
 

WR1944

Oud hout
Henkus zei:
Festool wordt gepromoot door verkopers,zodat ze meer kortingen krijgen op inkoop etc.
Festool is prima spul,aan de prijs,maar ook storing gevoeliger.

Over het gestelde in de eerste regel kan ik niet ordelen maar zou je het gestelde in de tweede regel kunnen onderbouwen. Ikzelf moet de eerste storing bij mijn Festool gereedschap nog tegen komen als hobbyist.
Als ik de diverse fora mag geloven scoort Festool (veel) hoger dan gemiddeld en worden eventuele problemen snel en deskundig afgehandeld. De probleemafhandeling kan per land behoorlijk afwijken (Zuid Afrika laat bijvoorbeeld veel te wensen over maar in de USA is de service de beste die ik ooit van een bedrijf heb ondervonden). Daardoor ben ik erg nieuwsgierig naar jouw ervaringen. Maar misschien is dat een aparte draad waard.
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Heb ook op marktplaats gekeken naar festool 0f1010 eqb, je hebt er een paar voor rond de 300 euro maar ik durf dat niet aan.
 

tuoh

Oud hout
Henkie,

de beste schuurmachine voor zo een klus is nog steeds de bandschuurmachine.
Die excenterschuurmachines zijn niet mijn eerste keuze voor schuurwerk, ze hebben ongetwijfeld hun sterke kanten, maar voor primair schuurwerk vind ik ze niet geschikt.

Zelf heb ik een Festool excenter voor het fijnere werk, maar het gros van mijn schuurwerk doe ik nog steeds met een bandschuurmachine.
Ga je voor een excentermachine, moet je wel weten dat er veel verschil zit tussen de diverse merken.
Enkele merken springen er boven uit qua schuurbeeld en afname, Festool en Rupes zijn absolute toppers.
Sommige modellen van Makita en Hitachi schuren ook heel mooi, maar hierna gaapt er al direct een kloof vind ik.


Mvg,

André
 
A

Anonymous

Guest
WR1944 zei:
Henkus zei:
Festool wordt gepromoot door verkopers,zodat ze meer kortingen krijgen op inkoop etc.
Festool is prima spul,aan de prijs,maar ook storing gevoeliger.

Over het gestelde in de eerste regel kan ik niet oordelen maar zou je het gestelde in de tweede regel kunnen onderbouwen. Ikzelf moet de eerste storing bij mijn Festool gereedschap nog tegen komen als hobbyist.
Als ik de diverse fora mag geloven scoort Festool (veel) hoger dan gemiddeld en worden eventuele problemen snel en deskundig afgehandeld. De probleemafhandeling kan per land behoorlijk afwijken (Zuid Afrika laat bijvoorbeeld veel te wensen over maar in de USA is de service de beste die ik ooit van een bedrijf heb ondervonden). Daardoor ben ik erg nieuwsgierig naar jouw ervaringen. Maar misschien is dat een aparte draad waard.

Over het algemeen,zijn de knopjes,en plastic onderdelen wat zwakker,waarbij de geleiding van de bovenfrezen ook problemen geven.
Ik praat over het algemeen in de werkplaats,en op lokatie,waar zo,n machine wel eens op de grond valt,zodat eea afbreekt of krom gaat.
De kabels zijn gevoelig bij de contacten aan de machine.( Corrosie op contacten in een vochtige bus enz)
De geleiders van bovenfrezen gaan vast zitten door rommel of krassen.
De printplaatjes van de snelheids controle zijn nogal eens stuk,breukgevoelig.
De invalzagen van de laatste generatie met de aluminium voet gaan vlug krom bij vallen,of staan
er dan scheef onder.De vorige met de stalen zolen hadden hier minder last van.
De snelladers van de schroefmachines (ben het type kwijt) 9.6 en 12 volt versleten we als warme broodjes,wel steeds nieuwe geleverd gehad,maar toch,als je van huis bent en je lader begeeft het.....
De accu,s van die tijd waren bedroevend slecht,stikduur en vlug versleten.
In de praktijk op lokatie bij winkelmontage etc wordt er veel gevraagd van dit soort gereedschap,en dan zie je dat het nononse gereedschap van Hitachi net wat robuuster is.
Gereedschap wordt op lokatie vaak tot het uiterste misbruikt,en dat heeft zijn gevolgen.
:shock:
Over reparatie kan ik weinig klagen,hoewel ik een decoupeerzaag 5x terug heb moeten sturen met dezelfde klacht.Uiteindelijk een nieuwe gehad.
Een Rotex van 8 jaar oud werd gratis gerepareerd omdat er toen pas een klacht optrad,die die machines
in de beginperiode hadden.
De stofzuig slangen zijn van slechte kwaliteit,en scheuren snel.Dat is geen garantie.Verbruiksartikelen
hebben geen 3 jaar garantie.
Mijn Kapex heeft af fabriek nooit haaks gezaagd,ondanks de laser.
De sluitingen van de systainers zijn vlug stuk,en zijn niet goedkoop.


Ben je echter iemand die altijd alleen met zijn gereedschap werkt,en alles netjes opbergt,dan ben je met Festool prima af.
Ik gebruik het graag,het " systeem" werkt goed met de afzuiging,en de systainers zijn goed op te bergen en te transporteren.



:arrow:
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Nou heb net een deal gesloten met een winkel die een Festool OF 1400 EQB plus in systainer met FS-800 geleider rail voor 489,-

Das geen slechte deal toch, nieuw met garantie :D
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Erg mooie prijs, en ik vind het ook een veel betere optie dan de 0F1010, die alles aankan, maar niet met overtuiging en wel met een hoop gekrijs. Die woodrat eist een hoop koppel lijkt me.

Hitachi heb ik ook goede ervaringen mee.
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Nou net de OF 1400 gehaald, nieuw met garantie.

Nu heeft ie ook nog een Festool TS 75 invalzaag compleet voor 565,-

Denken jullie dat dat wat is?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.